Co trzeci telefon w Polsce to smartfon marki Samsung. Większość Polaków (55 proc.) w ciągu dwóch lat wymieni telefon, z którego obecnie korzysta. Tylko czterech na dziesięciu kupi go od operatora. To część wyników nowego badania Kantar przeprowadzonego dla Swappie - platformy odnawiania iPhone’ów.
W 2020 r. po praz pierwszy w historii smartfonów zarówno w Polsce jak i globalnie odnotowano kilkuprocentowy spadek sprzedaży nowych urządzeń. Rok 2021 miał przynieść odbicie, jednak kryzys na rynku mikroczipów wraz z kryzysem logistycznym odsunęły je w czasie.
W Polsce rzuca się w oczy dominacja urządzeń z systemem Android - to blisko 90 proc. smartfonów na polskim rynku. Pozostałe 10 proc. to urządzenia z iOS dostarczane przez Apple. Z takim wynikiem amerykański producent znalazł się poza podium, a trafiły na nie firmy azjatyckie - Samsung (34 proc.) Xiaomi (21 proc.) i Huawei (17 proc.).
Z badania wynika, że co trzeci użytkownik wymienia smartfona po dwóch latach (31 proc.). 24 proc. robi to nawet szybciej, 14 proc. po dwóch i pół roku, a 19 proc. po trzech latach. Większość Polaków (64 proc.) korzysta z telefonów w 2-3 letnich cyklach.
Większość Polaków (62 proc.) telefon i abonament kupuje osobno. Tylko co czwarty Polak wybiera pakiet oferowany przez swojego operatora.
6 proc. badanych otrzymało smartfona w prezencie - od bliskich lub od pracodawcy jako służbowy telefon.
Niemal ¾ respondentów skłonnych kupić telefon online, zrobiłoby to ze względu na potencjalnie niższe ceny, a 69 proc. skorzystałoby z internetowych porównywarek cen przed podjęciem decyzji o zakupie. Motywacją do kupowania w sieci jest też szeroka oferta (59 proc. wskazań) godna zaufania marka sklepu (42 proc.) oraz wygodne metody płatności i dostawy (26 proc.) Ogólnie blisko połowa badanych (45 proc.) byłaby skłonna kupić smartfona online.
(Za) krótki cykl życia smartfona