Kara dla Telekomunikacji Novum

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 3

7 października 2009 r. prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał decyzję nakładającą na Telekomunikację Novum karę pieniężną w wysokości 250 000 zł za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.

W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, iż Telekomunikacja Novum Sp. z o.o. w 2008 i 2009 roku dopuściła się naruszeń polegających na:

1) niezawieraniu w stosowanych umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych postanowień dotyczących:

•zakresu obsługi serwisowej,
•warunków przedłużenia i rozwiązania umowy,
•wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej,
•informacji o możliwości rozwiązania sporu w drodze mediacji lub poddania go pod rozstrzygnięcie sądu polubownego.
Wymienione wyżej postanowienia powinny się znaleźć w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych zgodnie z art. 56 ust. 3 pkt 3, 5, 6, 8 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

2) niezawarciu w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych obowiązku umieszczenia w odpowiedzi na reklamację pouczenia o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, a dodatkowo, w przypadku gdy reklamującym jest konsument, o prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniach mediacyjnych przed Prezesem UKE. Obowiązek uwzględnienia takiego pouczenia w odpowiedzi na reklamację wynika z § 7 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej,

3) niezawieraniu w udzielanych odpowiedziach na reklamacje: nazwy jednostki dostawcy usług rozpatrującej reklamację i pouczenia o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawach, które w związku tym przysługują użytkownikom (co jest naruszeniem obowiązków określonych w § 7 ust. 2 pkt 1 i 6 rozporządzenia). Ponadto Telekomunikacja Novum Sp. z o.o. załatwiając reklamacje techniczne nie potwierdzała złożenia reklamacji w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia do jej przyjęcia, a także nie udzielała odpowiedzi na reklamacje w terminie 30 dni od dnia jej złożenia (co jest naruszeniem § 5 ust. 3 i § 7 ust. 1 rozporządzenia).

Stwierdzone w wyniku postępowania administracyjnego nieprawidłowości należy zakwalifikować jako naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych. Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 4 Prawa telekomunikacyjnego, kto narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych, podlega karze pieniężnej. Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w wysokości do 3% przychodów osiągniętych przez podmiot w roku poprzedzającym tę decyzję.

Naruszone przez Telekomunikację Novum Sp. z o.o. przepisy mają zapewnić ochronę konsumenta w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Odpowiednie informowanie użytkowników końcowych przez dostawcę usług stanowi bowiem jeden z podstawowych warunków zapewnienia niezbędnej ochrony interesów użytkownika końcowego. Naruszenia, których dopuściła się Telekomunikacja Novum Sp. z o.o. bezpośrednio skutkowały obniżeniem przewidzianego przepisami stopnia ochrony praw użytkowników końcowych w związku z nieudzielaniem im wymaganych informacji. Można się zatem spodziewać, że użytkownik źle poinformowany i w konsekwencji nieświadomy swych praw często z nich w ogóle nie korzystał.

Prezes UKE dokonując oceny zakresu naruszenia, wziął pod uwagę przedstawione przez spółkę informacje o usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości. Okoliczność wdrożenia zmian mających na celu usunięcie naruszeń stwierdzonych decyzją nie zmienia faktu, że naruszenia te miały miejsce, dlatego także fakt nałożenia kary zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego musiał nastąpić.

Opinie:

Opinie archiwalne (3):

Komentuj

Komentarze / 3

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: