11 czerwca 2007 r. do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpłynęła odpowiedź Komisji Europejskiej na notyfikację projektu decyzji Prezesa UKE w sprawie nałożenia obowiązku dostępu do sieci ruchomej Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. dla Tele2 Polska Sp. z o.o. w celu świadczenia usług telefonii komórkowej jako operator wirtualnej sieci ruchomej (MVNO).
Komisja Europejska nie zgodziła się z przedstawioną przez Prezesa UKE w projekcie decyzji interpretacją dotyczącą art. 4 i 5 Dyrektywy 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz połączeń międzysieciowych. W opinii Komisji, właściwym sposobem nałożenia obowiązku dostępu dla MVNO, w sposób zdefiniowany przez Prezesa UKE w notyfikowanym projekcie decyzji, jest zbadanie rynku świadczenia usługi dostępu oraz rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych (rynek 15). Dopiero, gdy wyniki takiego badania rynku pokażą, że nie jest on konkurencyjny, Prezes UKE może nałożyć odpowiednie środki zaradcze, włączając w to obowiązek dostępu.
Komisja Europejska wskazała, że w projekcie decyzji Prezes UKE nie wyjaśnił, w jaki sposób wydanie tej decyzji mogłoby promować wydajność i zrównoważoną konkurencję, co powoduje, że w sposób niewystarczający uzasadnia ona podstawy wprowadzenia obowiązku MVNO dla PTC.
W związku z tym Komisja wezwała Prezesa UKE do zbadania rynku świadczenia usług dostępu i rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych w najkrótszym możliwym terminie.
Według Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 7 ust. 5 Dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, Prezes UKE powinien zwrócić szczególną uwagę na opinie innych krajowych organów regulacyjnych oraz Komisji Europejskiej, a także w przypadku przyjęcia projektowanej decyzji powiadomić o tym fakcie Komisję.