Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu do władz Polski wezwania do usunięcia uchybienia z żądaniem zmiany definicji pojęcia „abonent usług telekomunikacyjnych” w prawie krajowym. Pomimo wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ze stycznia 2009 r. (zob. sprawa C-492/07 ) nakazującego Polsce dostosowanie przepisów krajowych do prawodawstwa UE, władze Polski nie dokonały zmiany przepisów. Oznacza to, że abonenci, którzy nie zawarli pisemnych umów, np. użytkownicy telefonów na kartę, stanowiący ponad połowę abonentów telefonii komórkowych w Polsce, mogą zostać pozbawieni wielu praw przewidzianych w unijnych przepisach. W przypadku braku zmiany definicji na Polskę może zostać nałożona kara, a sprawa zostanie ponownie skierowana do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Komisja zamknęła również kolejne postępowanie w sprawie uchybienia dotyczące niewykonania analiz rynku, ponieważ we wrześniu 2009 r. władze Polski powiadomiły Komisję o wykonaniu analizy dla ostatniego pozostałego rynku.
„Wzywam władze Polski do szybkiego przyjęcia przepisów zapewniających wszystkim polskim abonentom możliwość pełnego czerpania korzyści ze swoich praw określonych w unijnych przepisach dotyczących telekomunikacji”, powiedziała Viviane Reding, unijna komisarz ds. telekomunikacji. „Prawa te należą do grupy praw podstawowych, a Komisja musiała po raz kolejny uciekać się do działań prawnych w celu zapewnienia wykonania wyroku Trybunału przez Polskę . Przechodząc do innych spraw, z przyjemnością przyjmuję fakt, że Polska zakończyła pierwszą serię analiz rynkowych. Mam nadzieję, że polski urząd regulacyjny przyjmie teraz bez zwłoki decyzje o zniesieniu na terenie całego kraju obowiązków dotyczących rynku świadczenia usługi dzierżawy odcinków łączy niebędących zakończeniami łączy.”
Definicja „abonenta”
W dniu 22 stycznia 2009 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że Polska nie dokonała właściwie transpozycji do polskich przepisów definicji pojęcia „abonent usług telekomunikacyjnych” (zob. sprawa C-492/07 ). W Polsce pojęcie „abonent” ogranicza się do osoby, która zawarła umowę pisemną. To pozbawia abonentów, takich jak użytkownicy telefonów na kartę, wielu praw, w tym prawa do umieszczenia swoich danych w ogólnie dostępnej książce telefonicznej, prawa do otrzymywania rachunków zbiorczych oraz niektórych praw dotyczących wyświetlania identyfikacji rozmów przychodzących lub możliwości zablokowania automatycznego przekazywania połączeń. W dniu dzisiejszym Komisja podjęła decyzję o skierowaniu do władz Polski wezwania do usunięcia uchybienia z żądaniem wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości (pierwszy etap postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego zgodnie z art. 228 Traktatu). Jeśli Polska nie przyjmie szybko niezbędnych zmian przepisów, będzie jej grozić nałożenie kary.
Analizy rynku
Jednym z podstawowych wymogów zawartych w unijnych przepisach telekomunikacyjnych jest dokonywanie analizy rynku i przeglądu zobowiązań. Jeśli analiza rynku przeprowadzona przez krajowy organ regulacyjny wskazuje, iż na pewnych rynkach usług telekomunikacyjnych konkurencja nie występuje bądź jest ograniczona, wprowadza się odpowiednie regulacje. Przed wdrożeniem proponowanych środków krajowe organy regulacyjne muszą powiadomić Komisję o swoich ustaleniach. W przypadku braku terminowego powiadomienia o proponowanych środkach ze strony organów regulacyjnych istnieje niebezpieczeństwo, że przepisy mające zastosowanie do operatorów branży telekomunikacyjnej nie będą już odpowiednie dla poziomu konkurencji istniejącego na danych rynkach.
Powiadamiając Komisję o analizie pozostałej części rynku dzierżawy odcinków łączy niebędących zakończeniami łączy (np. szybkich łączy pomiędzy sieciami, które nie obejmują łączy dostępu do konsumentów) we wrześniu 2009 r., polski krajowy organ regulacyjny ds. telekomunikacji - Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) zakończył pierwszą rundę analiz rynku. UKE ustalił, że konkurencja jest skuteczna w przypadku 145 łączy międzymiastowych, w związku z czym należy znieść regulację dla tych łączy. Zgodnie z polskimi przepisami w celu zniesienia obowiązków regulacyjnych dla tego rynku UKE musi wydać dodatkową decyzję.
Kontekst
Zgodnie z unijnymi przepisami telekomunikacyjnymi ( dyrektywa ramowa ) [art. 2 lit. k)] „abonent” oznacza jakąkolwiek osobę prawną lub fizyczną, która jest stroną umowy z podmiotem udostępniającym publicznie usługi łączności elektronicznej o świadczeniu takich usług. Polskie przepisy określają abonenta jako podmiot będący stroną pisemnej umowy. W dniu 21 marca 2005 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom w zakresie prawidłowej transpozycji dyrektywy ramowej do prawa krajowego. Termin transpozycji upłynął w dniu 30 kwietnia 2004 r. ( MEMO/05/478 ). Pozew został skierowany do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w dniu 7 listopada 2007 r. W dniu 22 stycznia 2009 r. Trybunał wydał wyrok uznający, że Polska naruszyła przepisy unijne.
W październiku 2005 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom dotyczące braku analiz rynku. W kwietniu 2006 r. Komisja przekazała władzom Polski uzasadnioną opinię (drugi etap postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego) w związku z niewykonaniem analiz rynku ( MEMO/06/158 ).