Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński zobowiązał Polkomtel do zaprzestania pobierania opłaty za monitorowanie stanu rozliczeń
Jak ustalił Prezes UOKiK Polkomtel w przypadku zwłoki w uregulowaniu należności obciąża konsumenta stałą opłatą w wysokości 5 zł brutto. Zgodnie z informacjami zawartymi w cenniku spółki, jest ona pobierana jest za monitorowanie konta abonenta, co traktowane jest jako dodatkowa usługa.
Analizując sprawę, Prezes UOKiK uznał, że monitorowanie stanu należności klienta w przypadku opóźnienia z zapłatą, nie może być kwalifikowane jako usługa. Działanie takie nie wiąże się bowiem dla abonenta z żadną korzyścią. W opinii Urzędu pobieranie tego typu opłaty stanowi próbę przerzucenia na konsumenta niektórych kosztów działalności spółki. Polkomtel i tak musiałby dokonać weryfikacji płatności abonentów celem naliczenia odsetek czy podjęcia kroków windykacyjnych.
Ponadto pobieranie stałej opłaty w wysokości 5 zł brutto, niezależnej od faktycznej sumy zadłużenia, jest dla spółki znacznie bardziej korzystne niż naliczanie ustawowych odsetek za zwłokę w płatności i stanowi w tym wypadku gwarantowany przychód.
W toku prowadzonego przez Prezesa UOKiK postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółka zobowiązała się do zaprzestania stosowania kwestionowanej praktyki. Prezes Urzędu korzystając z możliwości, jakie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ustalił termin zaniechania pobierania powyższej opłaty na 1 stycznia 2006 roku.
Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Komentarz firmy Polkomtel S.A.
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do komunikatu prasowego opublikowanego w dniu dzisiejszym przez rzecznika prasowego UOKiK, dotyczącego usługi Polkomtel SA Monitorowanie Stanu Rozliczeń, informuję, że Prezes UOKiK w swym rozstrzygnięciu nie stwierdził, że opłata za usługę Monitorowanie Stanu Rozliczeń narusza zbiorowe interesy konsumentów, lecz wyłącznie uznał, że jest uprawdopodobnione naruszanie tych interesów.
Należy podkreślić, że opublikowany w dniu dzisiejszym komunikat biura prasowego UOKiK nie jest precyzyjny w swych sformułowaniach, ponieważ Polkomtel S.A. postanowił zaprzestać świadczenia usługi Monitorowanie Stanu Rozliczeń jeszcze przed wydaniem decyzji w tej sprawie przez Prezesa UOKiK.
Decyzja UOKiK potwierdziła jedynie istniejące już status quo i polegała na zaakceptowaniu planów Polkomtel S.A. związanych z zaprzestaniem usługi Monitorowanie Stanu Rozliczeń, w tym terminu 1 stycznia 2006 r., oraz harmonogramu prac związanego z zaprzestaniem jej świadczenia.
Polkomtel S.A. nie zamierza odwoływać się od w/w decyzji, ponieważ jej przedmiot, czyli czynności zmierzające do zaprzestania usługi Monitorowanie Stanu Rozliczeń z dniem 1 stycznia 2006 r., zaczęły być realizowane jeszcze przed jej wydaniem przez Prezesa UOKiK.
Polkomtel S.A. dochował należytej staranności przy wprowadzeniu usługi Monitorowanie Stanu Rozliczeń i spełnił wszelkie obowiązki ustawowe związane z wprowadzeniem nowej usługi. Udostępnienie w/w usługi miało służyć ochronie interesów klientów przed negatywnymi konsekwencjami opóźnienia w regulowaniu płatności, np. przed blokadą usług. W związku jednak z pojawiającymi się kontrowersjami związanymi ze świadczeniem usługi Monitorowanie Stanu Rozliczeń oraz wątpliwościami sygnalizowanymi przez klientów Polkomtel S.A. podjął decyzję o zaprzestaniu jej świadczenia, co ze względów informatyczno-organizacyjnych będzie możliwe od początku 2006 r.
Elżbieta Sadowska
rzecznik prasowy Plus GSM