Centrum Oprogramowania Motoroli w Polsce, zachęcone zainteresowaniem uczniów i nauczycieli oraz doskonałymi efektami ubiegłorocznego projektu "Diversity", postanowiło kontynuować podobny program także w 2002 r. Projekt "Diversity", czyli "Różnorodność", realizowany z czterema krakowskimi liceami - nr I, II, III, V - ma na celu zainteresowanie młodzieży, a szczególnie dziewcząt, pracą inżyniera oprogramowania.. Zadaniem uczniów jest stworzenie oprogramowania, które będzie użyteczne w nauczaniu wybranych przedmiotów z zakresu szkoły średniej lub podstawowej.
"Mam nadzieję, że przy okazji tego rodzaju działań edukacyjnych uda się przekonać uczniów, ich rodziców i nauczycieli, że zawód inżyniera oprogramowania jest atrakcyjny nie tylko dla chłopców, ale i dla dziewcząt. Dotychczas kobiety w tym zawodzie stanowią bardzo nieliczną grupę, m.in. z powodu małego zainteresowania dziewcząt studiami informatycznymi"- uważa Agnieszka Nowaczkiewicz, PR Manager w Motorola Polska.
Projekt Diversity został podzielony na trzy etapy: przygotowawcze warsztaty szkoleniowe, samodzielna praca w grupach zakończona złożeniem gotowych prac oraz ogłoszenie wyników i ceremonia rozdania nagród. Pierwszy etap - warsztaty szkoleniowe- rozpoczął się już w styczniu i trwał do końca lutego br. Uczestniczyły w nim te same krakowskie licea - jednak w tym roku zaproszeni zostali uczniowie wszystkich klas, nie tylko informatycznych. Bezpośredni udział w zajęciach prowadzonych przez pracowników Krakowskiego Centrum Oprogramowania Motoroli, wzięło udział około 100 licealistów z różnych klas i kierunków, w tym 40 dziewcząt.
Wykłady i ćwiczenia podczas cyklu czterech warsztatów obejmowały następujące tematy:
budowanie zespołu i komunikacja w grupie,
HTML,
DHTML
Java Script.
Tworzenie oprogramowania jest zajęciem typowo grupowym, dlatego dla poprawności metodologii procesu tworzenia oprogramowania, niezwykle ważne znaczenie mają umiejętności pracy w grupie i komunikacji. Szkolenie w budowaniu zespołu obejmowało praktyczne ćwiczenia ze sposobu przekazywania informacji, umiejętności myślenia abstrakcyjnego i zdolności analitycznych.
Kolejne trzy warsztaty poświęcone były tematyce typowo technicznej i obejmowały wykłady oraz ćwiczenia w budowaniu i animowaniu elementów stron internetowych (języki HTML i DHTML) oraz programowaniu ich dynamiki w języku Java Script.
"Dziewczęta i chłopcy biorący udział w naszym projekcie mile nas zaskakują. Taka kreatywność, entuzjazm, szybkość uczenia się rzadko się zdarzają. Szczególnie cieszy duże zainteresowanie tworzeniem oprogramowania wśród uczennic i uczniów klas nieinformatycznych. Jestem pewna, że niezależnie od wyboru kierunku kariery zawodowej będą oni wspaniałymi fachowcami." - powiedziała Katarzyna Reinfuss, kierownik ds. personalnych, z Centrum Oprogramowania Motoroli w Krakowie.
Dwa następne miesiące uczestnicy programu poświęcą na pracę w grupach. Do 30 kwietnia uczniowie będą musieli dostarczyć opracowane przez siebie projekty informatyczne. Ceremonia ogłoszenia wyników i rozdania nagród odbędzie się pod koniec maja. Uhonorowane zostaną szkoły oraz ci uczniowie, którzy wykażą największe zaangażowanie w realizację projektu.
Współpraca Motoroli z krakowskimi liceami jest częścią dużego projektu współpracy z uczelniami i szkołami średnimi. Motorola Polska Software Center inwestuje corocznie ok. 1% budżetu operacyjnego w różne projekty podejmowane z krakowskimi uczelniami.