W trzecim kwartale br. PTK Centertel odnotował 957.581 tys. PLN przychodów co stanowi ok. 50% wzrost w stosunku do 621.145 tys. PLN w 3Q2001. Po trzech kwartałach br. przychody PTK Centertel są na poziomie 2.511.218 tys. PLN (w porównaniu do 1.675.002 tys. PLN w pierwszych trzech kwartałach 2001 r.)
Liczba nowych abonentów, którzy wybrali ofertę w trzecim kwartale 2002 r. wynosiła ponad 629 tys. (w porównaniu do 474 tys. w analogicznym okresie ub.r.). W trzecim kwartale liczba abonentów Idei (netto) zwiększyła się o 437 tys. osób (306 tys. w 3Q2001 r.) - co stanowi 12,3% przyrost bazy abonenckiej.
Natomiast w trzech kwartałach br. ofertę sieci Idea zakupiło ponad 1.767 tys. osób (w 1-3Q2001 było ich 1.275 tys.) . W trzech kwartałach 2002 r. baza abonencka Idei zwiększyła się (netto) o 1.214.724 osób - co stanowi 43,6% przyrost bazy klientów (w 1-3Q2001 przyrost bazy abonenckiej wynosił 850.782 osoby).
W dniu 30.09.2002 r. liczba abonentów Idei wynosiła 4.000.102 (po trzech kwartałach 2001 r. było ich 2.340.000 - co dawało wtedy 26% udział w rynku) - co stanowi 31,7% udziałów rynkowych. Z usługi prepaid Idea POP korzystało 2.485.979 osób (1.211.198), natomiast z ofert abonamentowych (Idea Optima, Idea Meritum) 1.500.284 (1.078.757). Z analogowej sieci NMT450i korzysta nadal 13.839 abonentów (50.950).
"Znamienne jest, że w ciągu 9 miesięcy br. ponad 41% Polaków, którzy zdecydowali się w tym czasie zakupić telefon komórkowy skorzystało właśnie z oferty Idea (w samym tylko trzecim kwartale było ich blisko 630 tys. osób) - powiedział Jacek Murawski, dyrektor finansowy PTK Centertel - Chciałbym także podkreślić, że w 3 kwartale br. zwiększyliśmy nasze przychody o ok. 50% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i przy tym znacznie poprawiliśmy wskaźniki operacyjne."
Od lewej: Jacek Murawski, dyrektor finansowy PTK Centertel, Sławomir Skrodzki prezes PTK oraz Jean-Marc Vignolles, wiceprezes ds. operacyjnych PTK Centertel
W trzecim kwartale 2002 r. PTK Centertel uzyskał dobre wyniki operacyjne:
ARPU (miesięczne w PLN) - średnie 77,4 (85,8); z tego prepaid 34,1 (31,6); postpaid 147,1 (142,7)
ARPU SMS (mies. w PLN) wynosi 7,0 (3,2); prepaid - 7,1; postpaid - 6,8
MoU (średnia liczba minut na użytkownika mies.) - 65,0 (79,7); prepaid - 29,5 (38,4); postpaid - 122,1 (7123,1)
Po trzech kwartałach 2002 r. wyniki operacyjne PTK Centertel wyglądają następująco:
ARPU (miesięczne w PLN) - średnie 74,7 (88,2); z tego prepaid 31,8 (31,0); postpaid 138,5 (139,9)
ARPU SMS (mies. w PLN) wynosi 7,0 (3,4); prepaid - 7,5; postpaid - 6,7
MoU (średnia liczba minut na użytkownika mies.) - 69,2 (81,4); prepaid - 29,7 (37,0); postpaid - 128,1 (121,4)
"Uzyskane w br. wyniki, udało się nam uzyskać dzięki przyjęciu i realizowaniu z sukcesem właściwej strategii rynkowej i jej nieustannym wzbogacaniu - mówi Jean-Marc Vignolles, wiceprezes ds. operacyjnych PTK Centertel - w ciągu tych kilku miesięcy zaoferowaliśmy wiele nowoczesnych rozwiązań, z których wymienię tylko kilka najważniejszych to: roaming głosowy w Idei POP, unikalną na rynku taryfę StartOptima, tani i wygodny dostęp do Internetu i transmisji danych - InterOptima, Pakiet dla Małych Firm i Idea Nawigator - w Idei Meritum, Pakiet DoMowy - optymalna oferta np. dla rodzin."
Według informacji Jean-Marca Vignollesa z oferty Pakiet dla Małych Firm skorzystało od momentu jej wprowadzenia 25 tys. małych firm. Z nowych usług dużą popularnością cieszył się też roaming SMS w POP-ie - z tej usługi skorzystało 150 tys. klientów prepaid.
W listopadzie Idea planuje uruchomić roaming GPRS. Głównym celem wprowadzenia tej usługi jest udostępnienie dostępu do aplikacji biznesowych często podróżującym abonentom Idea Meritum.
Sławomir Skrodzki, prezes PTK Centertel, poinformował również, że od 2 listopada br. w ofercie Idea Optima i Idea Meritum zostanie wprowadzone taktowanie co 1 sekundę. Dyrektor marketingu w Idei, Iwona Kossmann dodała, że tak jak u konkurencji będzie wymagana opłata abonamentowa za tę usługę. Abonamenty za usługę taktowania 1 sekundowego będą miały taką samą wysokość jak w sieci Era.
Według Bartosza Dobrzyńskiego, dyrektora Biura Rynku Masowego, Idea nie planuje w tym roku komercyjnego uruchomienia usługi MMS. Na spotkaniu z dziennikarzami zarząd spółki poinformował jednak, że sieć wdrożyła już platformę wiadomości multimedialnych. Według Dobrzyńskiego wprowadzeniu usługi MMS w Idei będzie towarzyszyło równoległe uruchomienie całej gamy serwisów i usług przygotowanych przez samego operatora, a także jego parterów.
Zarząd i dyrekcja PTK Centertel
Zarząd PTK podkreślił, że w ciągu pierwszych 9 miesięcy br. bardzo znacznie udało się obniżyć poziom wskaźnika CHURN. Jego dokładna wartość zostanie ogłoszona wraz z podaniem wyników finansowych całej Grupy Kapitałowej TP. Zmniejsza się też poziom wskaźnika "złych długów", czyli pieniędzy, których operator już nie odzyska. W Idei jest on od tego roku porównywalny z poziomem notowanym u konkurencji.
Pierwszych zysków w Centertelu według analityków należy spodziewać się na przełomie 2005/2006 roku. Zarząd jest bardziej optymistyczny. Według prezesa PTK Centertela, Sławomira Skrodzkiego, pierwsze zyski pojawią się znacznie wcześniej, ale jeszcze na pewno nie w tym roku. W 2002 roku Idea po raz pierwszy osiąga natomiast miesięczne, dodatnie wyniki finansowe, co według zarządu dobrze prognozuje na przyszłość.
Idea przedstawiła też dziś swojego czteromilionowym abonenta. Został nim Ilian Yoakimow (z pochodzenia Bułgar), który mieszka w Polsce od 1989 r. i pracuje jako psycholog w Łodzi. Skorzystał on z oferty Pakiet DoMowy.
Czteromilionowy abonent wraz z rodziną otrzymuje upominki od sieci Idea