Nowa agencja marketingu mobilnego EL2 zorganizowała w Warszawie seminarium "Marketing mobilny w teorii i praktyce". Konferencję poprowadził Andrzej Ziemiński, dyrektor ds. rozwoju EL2 (kiedyś zajmujący to samo stanowisko w firmie L2Mobile.com). EL2 powstało w zeszłym roku. Dotychczas zrealizowała kampanie SMS dla Auchan, Pepsi-Coli, GlaxoSmithKline (pasta Aquafresh). Według EL2 podstawową zaleta mobilnego marketingu jest indywidualizacja przekazu i dwukierunkowość komunikacji.
Zalety komunikacji SMS:
dociera do adresatów o każdej porze dnia i w dowolnym miejscu
umożliwia interaktywność komunikacji z odbiorcami
może być informacją spersonalizowaną
cechuje go relatywnie niewielki koszt dotarcia do odbiorcy
wskaźnik odpowiedzi na SMS jest nawet pięć razy wyższy niż w przypadku tradycyjnych form marketingu bezpośredniego (według badań firmy Forrester Research),
pozwala śledzić profil i aktywność klientów
znajduje zastosowanie w wielu sektorach handlu i usług
Trzy rodzaje kampanii:
Tworzenie u konsumentów świadomości istnienia danego produktu
Intensyfikowanie działań promocyjnych
Budowanie i zwiększanie lojalności klientów
SMS w promocjach
Uzupełnienie standardowych akcji promocyjno reklamowych i konkursów o komunikacje SMS
Samodzielne akcje SMS mające na celu pozyskanie nowych klientów
Konkursy SMS tylko dla obecnych klientów, zwiększające ich lojalność w stosunku do marki
Jak zaplanować kampanię SMS:
Promocja: SMS jako podstawowa lub jedna z form kampanii reklamowej
Ustalenie grupy docelowej
Cel: czy możemy go osiągnąć dzięki SMSom
Taryfa SMS: ściśle powiązana z grupą docelową, pora roku
Forma promocji: ukryte kody, konkurs z pytaniami, hasła reklamowe, etc.
Przyznawanie nagród: losowanie, interwały czasowe, najszybsze odpowiedzi
Nagrody: rzeczowe, gotówka, multimedia, etc.
Dystrybucja nagród: poczta, kurierzy, na miejscu
Regulamin konkursu: konieczne konsultacje klienta z agencją marketingu mobilengo
Schemat komunikacji SMS: wszystkie warianty komunikatów
Forma raportów: bieżące dane i analizy po zakończeniu promocji
Fullfilment - najlepsze rozwiązanie
Case sudies zaprezentowane na konferencji:
Aquafresh
SMS-owa promocja Aquafresh
Target: osoby w wieku 18-45 lat, mieszkańcy średnich i dużych miast o średnich zarobkach Cel: zwiększenie sprzedaży produktów Aquafresh, promocja marki
Info o promocji: Polsat, TVN, TVP1, TVP2, MTV, ulotki na opakowaniach, witryna WWW Akcja: Po zakupie produktu Aquafresh należało wysłać SMSem numer paragonu. Informacja o wygranej przesyłana była natychmiast w SMSie zwrotnym.
Codziennie do wygrania atrakcyjne telefony Nokia 3650.
Efekt: dzienny hit rate równy 4500 SMSów, umocnienie pozycji marki Aquafresh w segmencie.
Adidas
SMSowa promocja Adidas
Target: mieszkańcy małych, średnich i dużych miast o średnich dochodach
Cel: przekonanie konsumentów do marki oraz zwiększenie sprzedaży kosmetyków
Info o promocji: TVN, Polsat, materiały POS oraz specjalne opakowania produktów
Akcja: Odnaleziony wewnątrz opakowania kod należało wysłać SMSem, który brał następnie udział w loterii
Do wygrania ponad 1200 nagród
Efekt: zwiększenie sprzedaży, konsumenci nadesłali łącznie 190 tys. kodów.
Pepsi
SMSowa promocja "Porwiemy Cię muzyką"
Target: nastolatki i osoby do 35 roku życia
Cel: zwiększenie sprzedaży
Info o promocji: TVP1,Radio WAW'a, Prasa, Internet
Akcja : Kody umieszczane pod etykietami Pepsi lub 7UP umożliwiały pobranie dzwonków na telefony komórkowe z serwisu internetowego. Atrakcyjność akcji podniosła współpraca z radiem WAW'a na antenie którego prowadzona była lista przebojów PepsiChart. Zbierając etykiety Pepsi można było wygrać 50 000 zł, wyjazd na wybrany koncert, bilety do kina.
Efekt: zwiększenie sprzedaży, wzrost popularności marki, zwiększona oglądalność witryny produktowej pepsi.pl o ok. 1000%
Pepsi
SMSowa promocja "Pepsi Muza. podkręć dźwięk"
Target: nastolatki i osoby do 35 roku życia
Cel: zwiększenie sprzedaży Pepsi, Pepsi Twist, 7UP, Mirinda
Info o Promocji: TVP1, TVP2, Polsat, TV4
Akcja: ma charakter loterii - konsumenci, którzy zakupią produkt z promocyjną nakrętką, mogą wygrać nagrody, wysyłając SMS z kodem na nr 7047 lub znajdując symbol nagrody pod nakrętką Efekt: Ponad 50 000 SMSów w pierwszym tygodniu trwania konkursu
Heineken
SMSowy konkurs "Pub quiz nights" wykorzystujący wieloletnią angielską tradycję konkursów wiedzy (najczęściej o tematyce sportowej)
Target: Klubowicze w wieku 18 -55 lat, z 500 wyselekcjonowanych pubów na terenie całej Anglii
Cel: nowa jakość w relacji konsument - marka
Info o promocji: POS w każdym pubie biorącym udział w sprzedaży
Akcja: Klubowicze inicjowali grę poprzez wysłanie SMSa "play". Premiowane nagrodami było seryjne udzielnie trzech prawidłowych odpowiedzi.
Efekt: osiągniecie założonego efektu brandingowego, blisko dwukrotny wzrost sprzedaży Heineken'a w pubach biorących udział w promocji
Fiat
SMSowa promocja: "Stilo z SMSa"
Target: osoby w wieku 25-45, mieszkańcy miast
Cel: promocja nowego modelu, zachęcenie potencjalnych klientów do odwiedzin salonów Fiata, nietradycyjny model dni otwartych
Info o promocji: TVP1, TVP2, TVN, Polsat, Radio, Bilbordy
Akcja: Uczestnicy odpowiadali na proste pytanie dotyczące ceny wysyłając SMS'a za 1 PLN. W odpowiedzi dostawali kody, które można było sprawdzić wyłącznie w salonach Fiata
Efekt: 190 tysięcy SMSów, 130 tysięcy osób (68,5%) odwiedziło salony Fiata aby sprawdzić ewentualną wygraną!
Gazeta Wyborcza - Agora
Promocyjna gra "Detektivi"
Target: czytelnicy Gazety Wyborczej
Cel akcji: promocja nowego formatu Gazety Telewizyjnej, zwiększenie sprzedaży piątkowego wydania Gazety
Info o promocji: TVP1, Polsat, Radio, Gazeta Wyborcza
Akcja: Etap I - odszukanie zaszyfrowanej wiadomości i klucza w Gazecie Telewizyjnej. Rozwiązanie należało przestać SMSem pod numer odszyfrowany przy użyciu matrycy i klucza. Etap II i III - przesłanie SMSem odpowiedzi na pytania zadane na łamach gazety.pl. Etap IV - do uczestników biorących udział we wszystkich etapach konkursu wysyłany był SMS z pytaniem finałowym
Efekt: w pierwszym tygodniu konkursu wysłanych zostało 70 tys. SMSów, sprzedaż Gazety w okresie trwania konkursu wzrosła o 12 % (dane operacyjne działu kolportażu)