MediaMarkt ostrzega swoich klientów przed fałszywymi wiadomościami i promocjami. Różnego rodzaju fałszywe promocje rozsyłane są za pośrednictwem wiadomości SMS lub e-mail. MediaMarkt twierdzi, że nie wysyła do klientów wiadomości SMS oraz e-mail, które przekierowują do stron internetowych proszących o podanie jakichkolwiek danych osobowych lub o dokonanie płatności w ramach organizowanych promocji lub loterii.
Autorzy powyższych wiadomości bezprawnie podszywają się pod markę MediaMarkt i tym samym naruszają zarówno nasze prawa, jak też narażają odbiorców tych wiadomości na różne niebezpieczeństwa. Uczestnictwo w fałszywych promocjach oraz konkursach może grozić szkodą materialną, zainfekowaniem komputera/smartfona złośliwym oprogramowaniem oraz udostępnieniem danych nieuczciwym podmiotom, które podszywają się pod sieć MediaMarkt..
MediaMarkt zaznaczył, iż aktualnie jedyną formą kontaktu SMS w ramach prowadzonych działań promocyjnych może być informowanie klientów, którzy wyrazili na to stosowne zgody, o ewentualnych korzyściach kierowanych do nich w związku z udziałem w programie lojalnościowym Klub MediaMarkt.
Większość wprowadzających w błąd działań, których możemy stać się ofiarami, jest zaplanowana i dopracowana w drobnych szczegółach. Otrzymywane wiadomości SMS lub e-mail, jak również strony internetowe, do których jesteśmy przekierowywani, stanowią precyzyjne odwzorowanie oryginalnych treści marketingowych MediaMarkt. Istnieją jednak sposoby, które pozwolą nam zweryfikować ich prawdziwość. Poniżej kilka prostych sposobów:
Jak jeszcze można się zabezpieczyć przed oszustwem?
6. Dokładnie sprawdzić adres e-mail lub numer, z którego nadeszła wiadomość. Często adres w ogóle nie jest związany z nadawcą, posiada literówki lub ma inną domenę końcową, np. zamiast .pl jest .com;
7. Nie odpowiadać na wiadomości z nieznanych źródeł, które proszą o podanie danych osobowych lub danych kart kredytowych;
8. Nie klikać w odnośniki w wiadomościach, żądające danych osobowych, jeżeli nie mamy pewności, skąd pochodzi wiadomość;
9. Zweryfikować adres URL strony, na którą wchodzimy:
Sprawdzić, czy adres URL strony nie budzi naszych wątpliwości (nie zawiera literówek, bliżej nieoznaczonych znaków), np. zamiast https://mediamarkt.pl/ może to być http://mediammarkt.pl.
Zwrócić uwagę na początek adresu URL. Potencjalnie bezpieczne strony internetowe posiadają adres URL rozpoczynający się od https://.
10. Nie zapisywać załączników z nieznanych wiadomości e-mail o rozszerzeniach m. in. exe, bat, com lub zip;
11. Upewnić się, że na sprzęcie, którym się posługujemy jest zainstalowane aktualne oprogramowanie antywirusowe;
12. Upewnić się że mamy zaktualizowane programy zapewniające bezpieczeństwo na naszym urządzeniu, w tym również przeglądarkę internetową;
13. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy się skontaktować bezpośrednio z potencjalnym nadawcą przesłanych treści w celu zweryfikowania ich autentyczności.
Należy zachować ostrożność, nawet jeżeli w polu nadawcy widnieje MediaMarkt. Fałszywe wiadomości bardzo często posiadają błędy ortograficzne lub gramatyczne. Zawarty w wiadomościach link z adresem URL przekierowuje na stronę internetową, na której ma nastąpić potwierdzenie przyznania nagrody. Adres URL często przybiera postać bliżej nieokreślonego ciągu znaków, a jego początek rozpoczyna się od http:// zamiast https://
W razie jakiekolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanej wiadomości należy zweryfikować jej prawdziwość przed podjęciem jakichkolwiek działań.
Klienci otrzymują informacje, że wygrali kartę podarunkową w loterii MediaMarkt. Zwracamy uwagę, że takie informacje nie pochodzą od MediaMarkt. MediaMarkt nigdy nie wysyła wiadomości z linkami przekierowującymi na inne strony internetowe. Wiadomości wysyłane przez MediaMarkt pochodzą wyłącznie z adresów e-mail mailing@mailing.mediamarkt.pl i info@klub.mediamarkt.pl oraz zawierają informacje o prowadzonych loteriach i promocjach.
Oszuści w zamian za wypełnienie ankiety obiecują nagrody. Strony z ankietami mogą być łudząco podobne do strony mediamarkt.pl. Jednak podstawowe różnice widać już w adresie URL strony internetowej. Często w wiadomościach znajdują się także błędy w pisowni lub dziwne zwroty („Warzachewka+Polska). Niejednokrotnie można spotkać pod takimi ankietami komentarze innych uczestników, które stwarzają wrażenie, że ankieta jest autentyczna.
MM ostrzega przed fałszywymi wiadomościami e-mail, które rozsyłane nie tylko do klientów lecz również do osób niebędących klientami. E-mail jest łudząco podobny do wiadomości otrzymywanych od MediaMarkt.
Sklep ostrzega także przed fałszywymi wiadomościami e-mail informującymi o przyznanych kartach podarunkowych. Autentyczność wiadomości można w łatwy sposób sprawdzić poprzez klikniecie adresu e-mail nadawcy wiadomości. Wówczas można się dowiedzieć, kto jest rzeczywistym nadawcą wiadomości i czy jest to MediaMarkt.
Firma ostrzega także przed wiadomościami informującymi o wygranej w zamian za dokonanie drobnej opłaty. Poza zainfekowaniem urządzenia złośliwym oprogramowaniem, przesłanie środków pieniężnych we wskazany w wiadomości lub stronie internetowej sposób może narazić na znacznie większe straty finansowe, a nawet grozi utratą wszystkich środków, znajdujących się na koncie bankowym.
Są również fałszywe akcje promocyjne na portalach społecznościowych. MediaMarkt zamieszcza informacje na temat aktualnych promocji, konkursów i loterii na swoim oficjalnym fanpage MediaMarkt Polska.