Według badań przeprowadzonych przez Accenture (czyli dawniej Andersen Consulting) idea mobilnego Internetu cieszy się dużym poparciem potencjalnych użytkowników. W praktyce jednak koncepcja ta napotyka na pewne przeszkody. Badanie zostało przeprowadzone na próbce 3189 mieszkańców Stanów Zjednoczonych, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Japonii. Okazało się, że bardzo rozbieżne są potrzeby klientów wobec tego co proponują dostawcy sprzętu i technologii. Producenci podkreślają swoje osiągnięcia w zakresie aplikacji związanych z zakupami online, podkreślają zwiększające się bezpieczeństwem transakcji a w rzeczywistości, tylko nieliczni z badanych kiedykolwiek kupowali coś bedąc "w ruchu" a bezpieczeństwo nie jest dla nich aż tak ważne. W Stanach i Japonii tylko 25% ludzi przejmuje się poufnością danych w czasie serfowania po Internecie, w Europie odsetek ten nie osiąga nawet 13%. Według Johna Becka, partnera firmy Accenture, obecnie najważniejsze dla klientów są duże ograniczenia techniczne urządzeń i oferowanych usług. Wszyscy badani byli użytkownikami telefonów komórkowych, palmtopów i pagerów. Nie używają bezprzewodowego Internetu, bo uważają, że jest za drogi, ekraniki tych urządzeń są za małe a sam dostęp do usług zbyt wolny. Ponad połowa ankietowanych w Stanach Zjenoczonych, Wielkiej Brytanii i Finlandii uważa, że naprawdę to nie odczuwają jakiejś zauważalnej potrzeby korzystania z bezprzewodowego dostępu do sieci. Jedynie 15% ankietowanych łączyło się z siecia za pośrednictwem urządzeń bezprzewodowych a mniej niż jeden procent robił zakupy online. W Japonii, gdzie połowa populacji ma już telefon komórkowy, ponad 72 % używa go do łączenia z internetem, w Stanach jedynie 6 %. Wśród nich (amerykańskich użytkowników mobilnego internetu) tylko 12 % robiło zakupy online, w Niemczech 9 %, w Japonii 7, w Wielkiej Brytanii 6 i w Finlandii 5%. Użytkownicy bezprzewodowego internetu najczęściej wysyłają i odbierają pocztę elektroniczną, korzystają z instant messaging, czytają najświeższe wiadomości agencyjne. Pomimo ograniczeń obecnych rozwiązań aż 40% osób uważa ideę bezprzewodowego dostępu do sieci za bardzo atrakcyjną lub atrakcyjną. Mniej niż 20% uważa ją za chybiony pomysł. Świadczy to o tym, że użytkownicy dostrzegają wielki potencjał, jaki kryje się za tego typu rozwiązaniami - czas na nie jednak jeszcze nie nadszedł. |