Multimedia Polska publikuje wyniki finansowe za I półrocze oraz II kwartał 2010 r.
Przychody Multimedia Polska w I półroczu 2010 r. wzrosły o 9% do 278,6 mln zł w porównaniu do tego samego okresu 2009 r.
Spółka odnotowała w I półroczu 2010 r. skorygowany zysk EBITDA na poziomie 146,4 mln zł, czyli 18% wyższym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To efekt rosnących przychodów, restrykcyjnej polityki kosztowej, a także wpływu pozytywnych różnic kursowych i co za tym idzie niższych kosztów ponoszonych w walutach obcych.
Liczba sprzedawanych usług (RGU) wzrosła w I półroczu 2010 r. o 6,5% w porównaniu do analogicznego okresu 2009 r. i wyniosła 1,27 mln.
Utrzymuje się dynamiczne tempo wzrostu liczby RGU telewizji cyfrowej (DTV i IPTV), których na koniec czerwca 2010 r. było niemal 112 tys. tj. o 20% więcej niż rok wcześniej.
Dalszy dynamiczny, dwucyfrowy wzrost liczby RGU w segmencie dostępu do sieci internet.
Dobre wyniki segmentu telefonii dzięki rosnącej bazie użytkowników VoIP.
Rosnąca liczba sprzedanych pakietów usług potwierdzona kolejnym rekordowym wskaźnikiem multiplikacji RGU na abonenta, który w II kwartale 2010 r. wyniósł 1,88. Przed rokiem było to 1,78.
Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) wzrósł w ciągu roku z 62,4 zł do 66,61 zł w II kwartale 2010 r.
Coraz lepszy wskaźnik churn (odejścia klientów). Rekordowo niski w segmencie telefonii i dostępu do sieci internet (odpowiednio 0,77% i 0,67% średniomiesięcznie). Bardzo niski poziom churnu w segmencie telewizji (0,74% średniomiesięcznie).
Z sukcesem uplasowana emisja obligacji o wartości 400 mln zł, które w sierpniu zadebiutowały na rynku Catalyst.
Trwający skup akcji własnych, w wyniku którego spółka skupiła dotychczas 20% akcji.
Zrestrukturyzowane zadłużenie.
- Wyniki zarówno całego półrocza, jak i drugiego kwartału potwierdzają, że nasza strategia jest bardzo skuteczna, a podjęte działania restrukturyzacyjne przynoszą efekty. Szybszy niż zazwyczaj wzrost EBITDA, to także pozytywny wpływ zdarzeń jednorazowych, takich jak dodatnie różnice kursowe, dzięki którym płaciliśmy mniej m.in. za pasmo i programming. W kolejnych kwartałach możemy oczekiwać solidnego, dwucyfrowego wzrostu wyniku EBITDA, zapewne na nieco niższym poziomie niż udało to się osiągnąć w II kwartale tego roku – mówi Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska – Można powiedzieć, że zrealizowaliśmy wszystkie założenia po stronie kosztowej, organizacyjnej i technologicznej. Liczymy, że ożywienie na rynku i dobre wyniki polskiej gospodarki przełożą się na przyspieszenie po stronie przychodowej. Nasz pełen pakiet zawierający niemal wszystkie usługi z segmentów telewizji, internetu i telefonu, to atut, który powinien przynieść wymierne korzyści.
Uzyskane wyniki operacyjne i finansowe
W II kwartale 2010 r. skorygowany zysk EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja pomniejszony o jednorazowe zdarzenia) wyniósł 73,5 mln zł co oznacza wzrost o 17% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W całym I półroczu 2010 r. Multimedia Polska wypracowały EBITDA na poziomie 146,4 mln zł tj. o 18% wyższym niż w tym samym okresie przed rokiem.
Spółka utrzymuje koszty w ryzach co potwierdza wskaźnik miesięcznych kosztów operacyjnych w przeliczeniu na RGU. Wyniósł on w II kwartale średnio 17,5 i utrzymał poziom z I kwartału 2010 r. Na wyniki i rentowność pozytywnie wpływają także działania sprzedażowe i marketingowe dostosowane do popytu na usługi Multimedia Polska.
Stabilny poziom struktury przychodów
Multimedia Polska osiągnęła w II kwartale 2010 r. 140,5 mln zł przychodów. Zarówno w skali kwartału jak i całego półrocza, przychody wzrosły o 9% w porównaniu do analogicznych okresów roku 2009. Wzrost przychodów to w głównej mierze zasługa dynamiki wzrostów w segmencie cyfrowej telewizji kablowej (DTV) oraz szerokopasmowego dostępu do internetu. Pozytywnym zjawiskiem jest także rosnąca sprzedaż w segmencie telefonii. Podobnie jak w poprzednich kwartałach Multimedia Polska utrzymuje strukturę przychodów na optymalnym poziomie. Około połowę sprzedaży stanowią wpływy z usług telewizyjnych. Druga połowa przychodów pochodzi ze sprzedaży internetu i usług głosowych. Multimedia Polska odnotowuje dalszy wzrost przychodów na abonenta (ARPU). Miesięczny ARPU wyniósł w II kwartale 2010 r. 67,2 zł co oznacza wzrost o 7,7% w porównaniu do II kwartału 2009. Wyższe ARPU to w dużej mierze efekt rosnącej popularności pakietów usług zawierających nowoczesne usługi jak DTV, internet szerokopasmowy czy IPTV.
W II kwartale 2010 r. spółka odnotowała wzrost liczby sprzedanych usług (RGU) we wszystkich głównych segmentach działalności: telewizji kablowej (cyfrowej i analogowej), szerokopasmowym dostępie do internetu oraz telefonii stacjonarnej. W efekcie łączna liczba RGU na koniec czerwca wynosiła niemal 1,27 mln co oznacza wzrost o 77 tys. w stosunku do stanu na koniec II kwartału 2009 r.
Liczba abonentów korzystających z co najmniej dwóch usług (Double Play) wyniosła na koniec I półrocza 2010 r. ponad 312 tys. - o 11% więcej niż analogicznym okresie ubiegłego roku. Z pakietu Triple Play korzystało 93 tys. abonentów – blisko 18% więcej niż przed rokiem. Liczba usług przypadająca na jednego abonenta zwiększyła się z poziomu 1,78 na koniec I półrocza 2009 r. do 1,88 na koniec I półrocza tego roku. Tradycyjnie wskaźnik ten odnotował rekordowy poziom kwartalny.
Spółka osiąga coraz lepsze wyniki wskaźnika churn (wskaźnik rezygnacji klientów z usług). Multimedia Polska odnotowała w II kwartale 2010 r. najniższy do tej pory kwartalny churn w segmencie dostępu do internetu (0,77% średniomiesięcznie) oraz w segmencie telefonii (0,67%). Dla porównania przed rokiem te wartości wynosiły 0,79% i 0,86%. W segmencie telewizji churn wyniósł 0,74% i był znacząco niższy niż w I kwartale tego roku (0,89%). Znaczący spadek churnu, to efekt poprawy jakości dostarczanych usług i obsługi klienta, na czym spółka koncentruje swoje działania w ostatnich kwartałach. Wszystko to dzieje się przy znaczącym ograniczaniu nakładów inwestycyjnych w wyniku zakończenia modernizacji sieci. Spółka koncentruje obecnie działania na zmaksymalizowaniu wykorzystania posiadanych zasobów.
Internet
Tradycyjnie wśród wszystkich segmentów działalności, największe wzrosty Multimedia Polska odnotowuje w segmencie szerokopasmowego dostępu do sieci internet. Na koniec II kwartału 2010 r. spółka miała ponad 337 tys. internautów, czyli około 11% więcej niż rok wcześniej. Wartość przychodów w tym segmencie wyniosła w I półroczu 2010 r. 71,5 mln zł, tj. 13% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. – Internet jest naszym pewnym i stabilnym źródłem przychodów, które jak co kwartał rosną szybciej niż przychody ogółem Multimedia Polska. Stałe podnoszenie jakości technologicznej tej usługi, coraz szybsze prędkości, wysoka dostępność, a także dobrze przygotowana oferta głównie w pakietach powodują, że liczba użytkowników dynamicznie rośnie, a wraz z nią przychody – komentuje Prezes Rogowski. - Co istotne w stosunku do pierwszego kwartału tego roku uzyskaliśmy wzrost przychodów na abonenta w tym segmencie, co może potwierdzać stabilizację cen tej usługi.
Telewizja
Najbardziej istotny pod względem przychodów, segment telewizji również odnotowuje wzrosty. Wartość przychodów uzyskanych w tym segmencie wyniosła w I półroczu 2010 r. 139 mln zł tj. o 8,8% więcej niż rok wcześniej. Na koniec I półrocza 2010 r. spółka miała 698 tys. RGU telewizji, w tym już ponad 112,7 tys. użytkowników korzystających z telewizji cyfrowej w technologii DTV oraz IPTV.
- Koncentrujemy nasze działania na maksymalizacji łącznego przychodu na abonenta z telewizji analogowej i cyfrowej. Migracja naszych abonentów telewizji analogowej do wyższych pakietów i jednocześnie korzystanie z telewizji cyfrowej powoduje, że ARPU stabilnie rośnie od wielu kwartałów, a to z kolei przekłada się pozytywnie na łączne przychody z segmentu telewizji - mówi Andrzej Rogowski. – Dobre wyniki telewizji cieszą tym bardziej, że ograniczyliśmy promocje. W efekcie rośnie baza stałych i długoterminowych abonentów zainteresowanych naszymi usługami nie tylko na czas promocji.
Usługi głosowe
Multimedia Polska odnotowuje stabilny poziom przychodów w segmencie usług głosowych. W I półroczu 2010 r. wyniosły ponad 60,4 mln zł i były o 5% wyższe niż w analogicznym okresie 2009 r. Liczba sprzedawanych usług wyniosła 232 tys. i była o 12% wyższa w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Liczba użytkowników VoIP wyniosła 101,7 tys. Gdyby nie uwzględniać zmiany sposobu prezentacji abonentów VoIP (przesunięcie części dawnych użytkowników VoIP do PSTN), której spółka dokonała w IV kwartale 2009 r., to wzrost liczby użytkowników VoIP wyniósłby rok do roku niemal 20% (wzrost o 18,6 tys. abonentów). – Telefonia, to bardzo stabilny segment, który przynosi wzrosty zarówno liczby sprzedawanych usług, jak i przychodów. Proszę zauważyć – tendencje rynkowe są zupełnie inne.– mówi Andrzej Rogowski. – Sukces telefonii jest możliwy dzięki pakietom usług skrojonym na miarę,, a także bardzo dobrym wynikom sprzedaży usługi WLR. Ponad to, w najbliższych latach liczymy na znaczący wzrost przychodów z niedawno wprowadzonej do oferty, telefonii mobilFON wykorzystującej WiFi.
Inwestycje Multimedia Polska
Grupa Multimedia Polska zainwestowała w I kwartale 2010 r. 73,1 mln zł, z czego w tzw. inwestycje rozwojowe (zwiększenie zasięgu usług oraz aktywacja nowych abonentów) około 90% tej kwoty. W efekcie liczba nowych gospodarstw, które znalazły się w zasięgu sieci Multimedia Polska zwiększyła się o 18,9 tys. Nowe HP (gospodarstwa domowe w zasięgu sieci) zostały włączone przede wszystkim w Warszawie, Toruniu, Gdyni i Lublinie.
Projekt warszawski
W II półroczu 2010 r. kontynuowano rozbudowę sieci w północno-zachodnich, północno-wschodnich oraz południowych dzielnicach Warszawy. Jednocześnie stale rozbudowywano sieć szkieletową, umożliwiającą dotarcie z sygnałem do osiedli, które będą podłączane do sieci w roku 2010. Docelowo sieć będzie liczyć ponad 55 km. Obecnie przygotowane jest już 50 km sieci. W sumie na II półrocze 2010 r. w ramach aglomeracji warszawskiej, sieć Multimedia Polska obejmowała około 77,4 tys. gospodarstw domowych. W drugim kwartale 2010 roku, na terenie dzielnicy Ursynów, otwarto drugie Biuro Obsługi Klienta Multimedia Polska w Warszawie. Umożliwi ono klientom dzielnic południowych łatwiejszy kontakt z operatorem.
Emisja obligacji oraz skup akcji własnych
W maju tego roku Multimedia Polska przeprowadziły emisję obligacji o wartości 400 mln zł. Papiery te w sierpniu zadebiutowały na rynku Catalyst. Środki pozyskane z emisji posłużyły do częściowego refinansowania istniejącego zadłużenia spółki, a także nabycia akcji własnych. Spółka z sukcesem zakończyła I etap skupu akcji własnych, w wyniku którego nabyła 30,6 mln akcji stanowiących 20% kapitału. Multimedia Polska kontynuuje skup. 6 września odbędzie Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie, które ma podjąć decyzję o podwyższeniu ceny w wezwaniu z 8,75 zł do 9,70 zł. Spółka na ten cel może przeznaczyć jeszcze około 80 mln zł.