Nagi MyWallet narusza normy etyki reklamy

Newsy
Opinie: 6

Komisji Etyki Reklamy, działająca przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, orzekła, że reklama usługi MyWallet T-Mobile narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy. W opinii Zespołu Orzekającego reklama narusza dobre obyczaje i nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, gdyż przekaz reklamowy jest nieadekwatny do wybranego medium komunikacji. Reklama w nieuzasadniony sposób posługuje się nagością. Wzorce zachowań prezentowane w reklamie nie mogą być bezkarnie naśladowane i powielane w rzeczywistości, przez co zagrażają fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Skarżący w skargach pisali:

Reklama firmy T-Mobile narusza art. 2 Kodeksu Etyki Reklamy, gdyż jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i nie jest prowadzona w poczuciu społecznej odpowiedzialności. Należy ją zarazem uznać, zgodnie z art. 32 Kodeksu, za reklamę skierowaną do dzieci, gdyż są one jej odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania (reklama jest prezentowana w ogólnokrajowych kanałach telewizyjnych oraz w Internecie a także w ogólnodostępnych salonach sprzedaży telefonów komórkowych firmy T-Mobile). Rada Reklamy wielokrotnie podkreślała, że wykorzystanie nagości i seksualności w reklamie bez uzasadnienia jest nieetyczne. Reklama T-Mobile jest najlepszym przykładem takiego naruszenia. Nie ma żadnej potrzeby, aby nagość musiała sprzedawać usługi telekomunikacyjne lub bankowe. Nie ma ona żadnego związku z charakterem takich usług oprócz luźnego skojarzenia reklamodawcy, co jednak jeszcze nie jest wystarczające dla uzasadnienia przedmiotowego wykorzystywania ludzkiego ciała. Nawet gdyby reklamę potraktować jako kiepski żart (np. gdy ekspedientka z zainteresowaniem patrzy poniżej pasa klienta), to nie jest to żart odpowiedni dla dzieci. Szafowanie nagością w sposób nieuzasadniony jest sprowadzaniem ludzkiego ciała do przedmiotu, który ma jedynie przyciągnąć uwagę odbiorcy reklamy. Z tego też powodu reklama narusza Kodeks nawet, gdyby uznać ją za skierowaną wyłącznie do osób dorosłych. Nawet w serwisie youtube reklama jest poddana ograniczeniom wiekowym. W klipie prezentowanym w telewizji w czasie chronionym pokazywane scenki mają jednoznaczny podtekst seksualny, nawet jeżeli niektóre fragmenty ciała są częściowo zasłonięte. Sugerowanie dzieciom, że w miejscach publicznych (np. sklepie) można czuć się swobodnie będąc nago jest przekazem szkodliwym, gdyż w dzieciach rozmywa się poczucie wstydliwości, które chroni je przed naruszaniami ich prawa do prywatności i integralności seksualnej. Skierowanie tego typu reklamy do dzieci powoduje również zakłopotanie rodziców, którzy mają prawo mieć inny stosunek do seksualności i w ten sposób wychowywać swoje dzieci. Rolą reklamy nie może być jednak wywoływanie zakłopotania. Można zadać pytanie, do jakiej granicy dojdą reklamodawcy? Czy następnym krokiem będzie pokazanie w reklamie pełnej nagości, a dalszym pokazanie stosunku seksualnego?

Reklama wypełniona jest mnóstwem nagich ludzi, co razi w moje przekonania religijne. Moim zdaniem oraz zdaniem mojej rodziny i znajomych łamie normy moralne oraz obyczajowe. T-Mobile pragnie chyba przyciągnąć do siebie klientów tworząc tak kontrowersyjną i niesmaczną reklamę.”.

SKANDAL- Jak telewizja mogła dopuścić się emisji samych golasów mężczyzn i kobiet o godzinie 20.20 kiedy przed telewizorami są dzieci mam dość wulgaryzmów, domagam się przeprosin na piśmie i zakazu transmisji reklamy!!!!! Solorz nas cały czas obraża, jeżeli się to nie zmieni to sprawa trafi do sądu niech sam w swoich salonach biega z gołym tyłkiem”.

Jestem ojcem dziecka które ma 12 lat i mam taki problem na stacji TVN, która jest osiągalna przez D-VBT na terenie całego kraju zobaczyłem reklamę w niedzielę 04.11.2012 przed godziną 21 podczas programu “Master Chef” ( program kulinarny ) dla ludzi od 12 roku życia w bloku reklamowym została wyemitowana reklama z podtekstem erotycznym z nagimi ludźmi, którzy reklamowali usługę firmy T mobile. Ja rozumiem ,że kasa czyni cuda i z niej się utrzymuje TVN i inne stacje ale brakuje smaku. Niech takie reklamy lecą po 22 a nie wcześniej . Czy przypadkiem prawo na to zezwala aby pokazywać gołe osoby ,które zasłaniają miejsca intymne telefonem albo lampą.”.

Ostatnio oglądając telewizję, trafiłam w stacji TVN na oburzający mnie spot reklamowy. Jest to reklama sieci komórkowej T-mobile. Występują w niej nadzy ludzie i tu dziwi mnie to ze stacja TVN, nadaje tą reklamę przed godziną 22.00 co świadczy o tym iż mogą to oglądać dzieci. Jeżeli reklamy alkoholi są nadawane po godzinie 22.00 to czemu stacja bezkarnie pokazuje nagość. Bardzo proszę o odpowiedź i zainterweniowanie w tej sprawie.”

Oto reklama, której dotyczy to orzeczenie:

Opinie:

Opinie archiwalne (6):

Komentuj

Komentarze / 6

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    iP3S pisze: 2013-03-30 09:37
    Chory kraj, chore zasady. Dupa im w telewizji przeszkadza, a jak w filmach krew się leje strumieniami, kończyny pourywane latają czy inne, podobnie "estetyczne" obrazki widać, to najwyżej ograniczenie do 15 lat dadzą. Sex i miłość - piekło, ale przemoc i zniszczenie - ok? Dobrze że już we wtorek stąd wylatuję. Każdemu, kto ma trochę odwagi, oleju w głowie i mózg nie zamknięty na zakrystii, radzę zrobić to samo. Pozdro.
    3
  • Users Avatars Mini
    cesarz pisze: 2013-03-30 16:35
    Gdyby lał się krew i trup padał by bez końca to było by tylko mało estetyczne. Reklama zrobiona ze smakiem i wyczuciem. Co to za rodzic u którego dzieci oglądają tv po 20.20 i nikt nie czyta im bajek.
    0
  • Users Avatars Mini
    artjaw27 pisze: 2013-03-30 17:27
    znowu jakaś PISowska nagonka?
    -1
  • Users Avatars Mini
    czytelnik pisze: 2013-03-31 09:43
    Mnie się ta reklama podobała. Miała w sobie dużo naturalności. Ludzkie pośladki mnie nie brzydzą. Widać jednak, że wielu Polaków wykazuje się dużą pruderią i prawdopodobnie mdleje oglądając taką reklamę.
    0
  • Users Avatars Mini
    asf pisze: 2013-03-31 18:13
    A kogo to dziwi? W jakim my kraju zyjemy? W zascianku Watykanu. Ksiadz pedofil jest ok. Reklama z odrobina nagosci juz nie. A Chrystus stworzyl czlowieka w ubraniu:-) chore katolickie spoleczenstwo.
    0
  • Users Avatars Mini
    maciek pisze: 2015-11-24 04:21
    Ja raz widziałem tą reklamę dużo dużo wcześniej niż przed 22:00. W dzień ją puścili !!! A pamiętacie reklamę to było jakiegoś proszku do prania czy płynu do płukania, jak zamiast ubrania które było pobrudzone klientka "namalowała" sobie sukienkę na ciele? W tej reklamie ludzie chodzili pomalowani. W sumie to były dwie, druga że babki zasłaniały się praniem na sznurku patrząc na przechodniów na ulicy. No ale w tych reklamach nie było znać aż tak bardzo tej nagości co w t-mobile, choć to co wstydliwe, osoby występujące miały umiejętnie zasłonięte :) A to ręką, a to lampą, kwiatkiem.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: