W I kw. 2022 r. Apple osiągnął rekordowy udział w segmencie premium licząc od pierwszego kwartału 2017 r. Galaxy S22 Ultra był najlepiej sprzedającym się smartfonem z Androidem na rynku premium. Przychody z rynku smartfonów premium pozostają odporne nawet przy spadku sprzedaży. Ultra-premium (1000 USD i więcej) był najszybciej rosnącym segmentem cenowym na świecie.
Globalna sprzedaż smartfonów premium (400 USD i powyżej hurtowych ASP) spadła w ciągu kwartału o 8% r/r, ale nadal osiągała lepsze wyniki niż cały rynek smartfonów, który spadł o 10%. To już ósmy kwartał z rzędu, w którym rynek premium przewyższył ogólny wzrost rynku smartfonów.
Apple nadal prowadził na rynku premium, przekraczając 60% udział drugi kwartał z rzędu. Sukces jest napędzany serią iPhone 13. iPhone 13 jest najlepiej sprzedającym się modelem na całym świecie każdego miesiąca od października 2021 r. Był to również najwyższy udział Apple w segmencie premium w pierwszym kwartale od pierwszego kwartału 2017 r.
Udział Samsunga w tym segmencie spadł. Było to spowodowane głównie opóźnieniem premiery serii Galaxy S22 w porównaniu z premierą serii S21 w 2021 roku. Jednak seria S22 ogólnie radzi sobie dobrze. Galaxy S22 Ultra to hit łączący to, co najlepsze z serii S i serii Note. Był to najlepiej sprzedający się smartfon z Androidem w segmencie premium w I kwartale 2022 roku.
Powoli na popularności zyskują smartfony składane – ten segment jest zdominowany przez Samsunga. Wolumen sprzedaży składanych egzemplarzy wzrósł o 184% r/rw segmencie premium, choć z niewielkiej bazy, obejmując 3% całkowitego wolumenu sprzedaży w segmencie premium. Coraz więcej producentów smartfonów wchodzi do segmentu rynku składanych, a wraz ze spadkiem cen, składane prawdopodobnie staną się bardziej popularne.
Chociaż wolumen sprzedaży w segmencie premium spadł rok do roku to segment zyskał na znaczeniu, bo prawie trzy na 10 sprzedawanych smartfonów pochodzi z segmentu premium. Jest to jej najwyższy w historii udział w pierwszym kwartale. Natomiast wartość sprzedaży nieznacznie wzrosła (+0,5% r/r) ze względu na wzrost średniej ceny sprzedaży (ASP). Sam segment premium odpowiadał za prawie dwie trzecie globalnej wartości smartfonów w ciągu kwartału, osiągając również najwyższy udział w wartości w pierwszym kwartale. Pokazuje to również strategiczne znaczenie obecności w segmencie premium.
Prężność przychodów była napędzana przez wzrost wolumenu sprzedaży o 164% r/r w przedziale cenowym ultra premium (>1000 USD), który stał się największym kontrybutorem rynku premium, zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i wartości. Był to najszybciej rosnący segment cenowy na świecie, a także w Chinach, Europie Zachodniej i Ameryce Północnej.
Wzrost wolumenu w segmencie ultra-premium był napędzany przez Apple i Samsung. iPhone 13 Pro Max i iPhone 13 Pro razem zdobyły ponad dwie trzecie wielkości sprzedaży w segmencie cenowym ultra-premium. Było to spowodowane silnym wzrostem wolumenów w USA, Chinach i Europie Zachodniej. W Chinach sprzedaż w segmencie cenowym >1000 USD wzrosła o 176% r/r w I kwartale 2022 r. Sam segment przejął ponad jedną piątą wartości chińskiego rynku smartfonów w ciągu kwartału. Apple stał się największym zwycięzcą spadku Huawei na rynku premium.
Będziemy nadal widzieć producentów smartfonów próbujących zdobyć udział w segmencie premium. Wraz ze wzrostem globalnej inflacji, segmenty podstawowe i niższe przedziały cenowe prawdopodobnie ucierpią bardziej. Tylko poprzez wzrost sprzedaży w wyższych przedziałach cenowych producenci będą w stanie zrekompensować część wynikających z tego spadków przychodów. Podczas gdy rynki rozwinięte dominują w sprzedaży na rynku premium, segment ten zyskuje również na znaczeniu na rynkach wschodzących, takich jak Indie i LATAM.