Paweł Kozłowski, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży NaviExpert, odpowiedział nam na kilka pytań dotyczących aktualnej sytuacji i planów swojej firmy:
Proszę podać nam liczbę unikalnych użytkowników, którzy skorzystali z NaviExpert w tym roku.
W 2011 roku z NaviExpert (oraz Nawigacja Orange) skorzystało: 1 009 346 użytkowników. W 2012 było to jak do tej pory 413 007 użytkowników. Suma wszystkich zarejestrowanych użytkowników przekroczyła już 1 500 000. Bardzo cieszy nas fakt, że zdecydowana większość naszych klientów korzysta z NaviExpert dość regularnie.
Proszę podać nam liczbę unikalnych użytkowników np. wczoraj.
137 209. Tygodniowo jest to około 250 000- 300 000 użytkowników. Ponad 50 000 to są użytkownicy, którzy z NaviExpert korzystają codziennie.
Jaki procent aktywacji płatnych stanowią aktywacje sprzedawane pod marka operatorów, a jaki procent to własna sprzedaż?
Z powodów bardzo restrykcyjnych umów o zachowaniu poufności nie możemy udostępniać szczegółów, jednak potwierdzamy, że współpraca z operatorami jest dla nas bardzo ważna.
Czy planują Państwo jakąś formę swojego rozwiązania dla systemu iOS?
Tak. Do końca pierwszego półrocza bieżącego roku zaistniejemy na kolejnych dwóch platformach WP7 oraz iOS.
W czym rozwiązanie Google jest lepsze, a w czym gorsze od NaviExpert?
Ocena należy oczywiście do użytkowników nawigacji i trudno jest się nam odnosić. Z całą pewnością chcielibyśmy potwierdzić, że nasze mapy, zamieszczane na bieżąco poprawki i informacje o remontach i zamkniętych odcinkach dróg oraz własna technologia omijania korków Community Traffic online stanowią mocną przewagę nie tylko nad Googlem, ale również nad wszystkimi innymi dostępnymi nawigacjami na telefony komórkowe. Dzięki temu użytkownicy NaviExpert dojadą do celu szybciej, bez „pędzenia na złamanie karku”, niż użytkownicy konkurencyjnych nawigacji.
Google imponuje nam prostotą i niektórymi rozwiązaniami graficznymi. Przewagą, na pierwszy rzut oka, jest darmowa aplikacja. Ale to tylko pozory, gdyż ta nawigacja transferuje 10 razy więcej danych, a to w przeciwieństwie do NaviExperta, jest już koszt nie do pominięcia. Ponadto, jeśli czas jaki NaviExpert pozwala zaoszczędzić omijając korki przeliczymy na pieniądze, to okaże się, że darmowa nawigacja jest droższa niż płatna nawigacja NaviExpert. Ponadto NaviExpert pozwala z największą na rynku precyzją zaplanować czas dotarcia na miejsce.
W czym rozwiązanie AutoMapy jest lepsze, a w czym gorsze od NaviExpert.
To są zupełnie dwie różne filozofie. Bardzo doceniamy AutoMapę i gratulujemy jej autorom sukcesu na urządzeniach dedykowanych (PND).
Jaki jest udział NaviExpert w nawigacjach „online” w Polsce?
To bardzo trudne do oszacowania. Jesteśmy przekonani, że jesteśmy liderem o znacznie większym użyciu niż konkurencyjne systemy. Widać to na ulicach, ale także w tym, że jako jedyny producent nawigacji w ogóle współpracujemy ze wszytskimi największymi operatorami telefonii komórkowej w Polsce.
Jaki jest udział poszczególnych platform: (zwykle telefony z Java, Android, BADA, BlackBerry, Symbian, Windows Mobile) wśród użytkowników NaviExpert?
Zgodnie z trendami sprzedażowymi na rynku telefonów komórkowych dominuje Android. Na dalszych pozycjach plasuje się Java, Bada i Symbian.
Jaki procent osób testujących aplikację przez 7 dni kupuje abonament na dłuższy okres?
Nie udostępniamy takich informacji. Pracujemy, aby był wyższy niż 60%.
Czy firma osiąga już dodatni wynik finansowy?
Tak od 2010 roku firma jest dochodowa. Ma dodatni wynik zarówno na poziomie EBIDTA jak i generuje zysk netto.
Jakie są plany na najbliższe miesiące, lata?
W najbliższych miesiącach uruchomimy kolejną odsłonę, NaviExpert w wersji 8.0. Wdrożymy również projekty, łącznie z partnerami w obszarze B2B, ale dziś jest jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić. Pod koniec drugiego kwartału przekażemy więcej informacji. Poza tym – w perspektywie najbliższych miesięcy planujemy wspomniane wcześniej wejście na nowe platformy – iOS i WP7.
Proszę wymienić największych konkurentów firmy na polskim rynku (w kolejności).
Brak jest danych z wiarygodnych źródeł badawczych na ten temat. Z naszych ankiet i badań wśród naszych użytkowników wynika, że wcześniej konkurencją były tradycyjne nawigacje i tam dominowały dwie: AutoMapa i Mio.