Netia ogłosiła dziś skonsolidowane wyniki finansowe za III kwartał i okres dziewięciu miesięcy zakończony 30 września 2009 r.
1. NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA
1.1. Dane finansowe
Przychody z działalności kontynuowanej wzrosły w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 r. do poziomu 1.119,6 mln PLN tj. o 51% w skali roku. Przychody w III kw. 2009 r. wyniosły 370,3 mln PLN wobec 373,7 mln PLN w II kw. 2009 r. Niższe przychody w segmencie usług dla innych operatorów oraz nadal trudne warunki rynkowe w segmencie klientów korporacyjnych zostały zrekompensowane 3% wzrostem, w stosunku do poprzedniego kwartału, przychodów z segmentu klientów indywidualnych, osiągniętym poprzez znaczący wzrost bazy klientów oraz stabilne ARPU.
Zysk EBITDA za pierwsze dziewięć miesięcy 2009 r. wyniósł 222,2 mln PLN i 82.9 mln PLN za III kw. 2009 r. wykazując wzrost o 96% w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. i o 19% wobec II kw. 2009 r. Skorygowany zysk EBITDA, bez jednorazowych kosztów restrukturyzacji poniesionych w związku z wdrożeniem programu redukcji bazy kosztowej (Projekt „Profit”) oraz nie uwzględniając zysku na sprzedaży pierwszej transzy sprzętu transmisyjnego dla P4 w wysokości 5,3 mln PLN, wyniósł 227,2 mln PLN w okresie styczeń-wrzesień 2009 r. i 81,9 mln PLN w III kw. 2009 r. wykazując wzrost odpowiednio o 101% i 11%. Marża zysku EBITDA wyniosła 22,4% w III kw. 2009 r., a marża skorygowanego zysku EBITDA 22,1%. Sukcesywny wzrost rentowności w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2009 r. został osiągnięty głównie poprzez konsekwentną realizację projektu redukcji kosztów oraz synergii w związku z nabyciem Tele2 Polska.
Strata operacyjna zmniejszyła się do 1,0 mln PLN z poziomu 85,0 mln PLN w pierwszych trzech kwartałach 2008 r. Zysk operacyjny za III kw. 2009 r. wyniósł 7,1 mln PLN (4,0 mln PLN nie uwzględniając kosztów restrukturyzacji oraz zysku na sprzedaży sprzętu transmisyjnego dla P4) wobec straty operacyjnej w wysokości 5,0 mln PLN w II kw. 2009 r. (0,6 mln PLN z wyłączeniem kosztów restrukturyzacji).
Zysk netto wyniósł w III kw. 2009 r. 4,2 mln PLN (3,2 mln PLN nie uwzględniając kosztów restrukturyzacji oraz zysku na sprzedaży sprzętu transmisyjnego dla P4) w porównaniu do straty netto w kwocie 8,2 mln PLN (3,9 mln PLN z wyłączeniem kosztów restrukturyzacji) odnotowanej w II kw. 2009 r. Strata netto za okres styczeń – wrzesień 2009 r. wyniosła 10,4 mln PLN wobec zysku netto w kwocie 240,7 mln PLN za analogiczny okres 2008 r., który obejmował 353,4 mln PLN zysku na sprzedaży udziałów w P4.
Zasoby finansowe wykazane przez Netię na dzień 30 września 2009 r. wyniosły 211,6 mln PLN (w tym 163,3 mln PLN stanowiły środki pieniężne i ich ekwiwalenty, a 48,3 mln PLN obligacje skarbowe w wartości rynkowej), co łącznie stanowi wzrost o 48,7 mln PLN w stosunku do II kw. 2009 r., a środki dostępne w ramach niewykorzystanej linii kredytowej wynosiły 295,0 mln PLN.
Spółka osiągnęła w III kw. 2009 r. dodatnie wolne przepływy środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF). Zwiększenia środków trwałych i wartości niematerialnych wyniosły 49,1 mln PLN, co przy kwartalnym zysku EBITDA na poziomie 82,9 mln PLN, dało w rezultacie dodatnie wolne przepływy środków pieniężnych na poziomie operacyjnym w wysokości 33,8 mln PLN. Aktualna prognoza finansowa Netii zakłada osiągnięcie w całym 2009 r. dodatnich wolnych przepływów środków pieniężnych, z uwzględnieniem potencjalnych akwizycji sieci ethernetowych.
Proces wdrożenia kompleksowego projektu redukcji kosztów (Projekt „Profit”) mającego na celu obniżenie o 100,0 mln PLN rocznej bazy kosztów operacyjnych od 2010 r. przebiega zgodnie z oczekiwaniami Zarządu, zakładającymi uzyskanie 20,0 mln PLN oszczędności w 2009 r. Poziom zatrudnienia w grupie Netia spadł do 1.477 etatów na dzień 30 września 2009 r. w stosunku do 1.673 etatów na dzień 31 grudnia 2008 r. Ze względu na drugą falę redukcji zatrudnienia o ponad 100 etatów podjętą w październiku br., dalszy spadek poziomu zatrudnienia nastąpi w IV kw. 2009 r. Rezerwa na koszty związane z restrukturyzacją została utworzona w III kw. 2009 r. W dniu 5 listopada 2009 r. Netia podwyższyła prognozę zysku EBITDA na cały 2009 rok finansowy do 290,0 mln PLN z 275,0 mln PLN oraz podwyższyła prognozę skorygowanego zysku EBITDA do poziomu 300,0 mln PLN z 290,0 mln PLN, odzwierciedlając wyższe od zakładanych oszczędności z Projektu „Profit” i synergie z połączenia z Tele2 Polska. Dodatkowo, bazując na dobrych wynikach III kw. 2009 r. Spółka zakłada pozyskanie łącznie co najmniej 525.000 klientów usług szerokopasmowych (podwyższenie prognozy z 510.000 klientów), co najmniej 1.165.000 klientów usług głosowych (obniżenie prognozy z 1.200.000 klientów) oraz uwolnienie łącznie 300 węzłów LLU na koniec 2009 r. (utrzymanie prognozy). Prognoza nie uwzględnia bazy klientów możliwej do pozyskania w ramach kolejnych potencjalnych akwizycji sieci ethernetowych. Prognoza przychodów szacowana jest na poziomie 1.495,0 mln PLN (obniżenie prognozy o 5,0 mln PLN), a przewidywane nakłady inwestycyjne wyniosą 250,0 mln PLN (obniżenie prognozy o 10,0 mln PLN).
Netia zrewidowała również prognozę średnioterminową i oczekuje obecnie rocznych stóp wzrostu przychodów z segmentów rynku detalicznego (klienci indywidualni, klienci korporacyjni, małe i średnie firmy oraz firmy prowadzone w domu) w latach 2010-2012 na poziomie 5-10% CAGR oraz stóp wzrostu w tożsamym okresie dla łącznych przychodów na poziomie 3-5% CAGR. Zakładany łączny poziom wzrostu jest wynikiem obniżenia przychodów w segmencie usług dla innych operatorów w związku z ograniczeniem usług transmisyjnych świadczonych dla P4 oraz coraz mniejszej koncentracji na usługach hurtowych o niższej marży. Ponadto, Netia zakłada osiągnięcie dodatnich wolnych przepływów środków pieniężnych już za cały 2009 rok finansowy tj. rok wcześniej niż zakładała poprzednia prognoza, razem z potencjalnymi akwizycjami sieci ethernetowych. Spółka przyspiesza również o rok termin obniżenia relacji nakładów inwestycyjnych w stosunku do przychodów do 15% na 2010 r. z uprzednio zakładanego 2011 r.
1.2. Dane operacyjne
Baza klientów usług szerokopasmowych zwiększyła się do 489.823 na dzień 30 września 2009 r. co stanowiło wzrost o 7% z poziomu 458.860 na dzień 30 czerwca 2009 r. oraz o 41% z poziomu 346.939 na dzień 30 września 2008 r. Udział Netii w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł do prawie 9% z 7% na dzień 30 września 2008 r. Udział w rynku nowych przyłączeń stacjonarnych usług szerokopasmowych netto wyniósł 22% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 r. i odpowiednio 39% w III kw. 2009 r. Netia przyłączyła w III kw. 2009 r. 30.963 klientów stacjonarnych usług szerokopasmowych netto oraz odnotowała dalszy postęp w sprzedaży usług pakietowych (głos i internet) (2play). Klienci 2play stanowili blisko 53% wszystkich nowych przyłączeń w III kw. 2009 r. Z uwagi na powrót w III kw. 2009 r. poziomu sprzedaży organicznej do wcześniejszych trendów pomimo spowolnienia gospodarczego oraz dzięki agresywnym promocjom zaplanowanym na IV kw. 2009 r., Netia powraca do pierwotnej prognozy liczby klientów szerokopasmowych na koniec 2009 r. w wysokości co najmniej 525.000. Prognoza nie uwzględnia bazy klientów możliwej do pozyskania w ramach kolejnych akwizycji. Na dzień 1 listopada 2009 r. baza klientów usług szerokopasmowych Netii wyniosła ponad 505.000.
Baza klientów usług głosowych (własna sieć + WLR + LLU) wyniosła 1.146.876 na dzień 30 września 2009 r. co stanowiło wzrost o 2% z poziomu 1.128.728 na dzień 30 czerwca 2009 r. oraz o 11% z poziomu 1.033.206 na dzień 30 września 2008 r. Łączny udział Netii w rynku stacjonarnych usług głosowych wzrósł do 11% z 10% na dzień 30 września 2008 r. Na dzień 30 września 2009 r. usługi dla 34% klientów usług głosowych świadczone są poprzez własną sieć dostępową Netii. Do końca 2009 r. Spółka zamierza pozyskać w ramach wzrostu organicznego łącznie około 1.165.000 klientów usług głosowych.
Netia jest niekwestionowanym liderem w rozwoju usług LLU w Polsce. Na dzień 30 września 2009 r. Netia posiadała 176 uwolnionych węzłów z dostępem do około 1,8 mln klientów. Spółka konsekwentnie podnosi efektywność sprzedaży, co pozwoliło pozyskać łącznie 21.281 klientów obsługiwanych w ramach LLU. Netia zamierza rozpocząć migrację klientów WLR/BSA (2play) na usługi oparte na pełnym dostępie LLU w IV kw. 2009 r. Na dzień 1 listopada 2009 r. Netia posiadała ponad 27.000 klientów LLU.
Mirosław Godlewski, Prezes Zarządu Netii, powiedział: "W III kw. 2009 r. Netia odnotowała znaczący postęp w przeważającej większości obszarów działalności, w ramach realizacji strategii wzrostu poprzez rozwój usług szerokopasmowych. Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego baza klientów usług szerokopasmowych pozyskanych przez Spółkę w III kw. br. powróciła do wcześniejszych poziomów i wyniosła 31.000 przyłączeń organicznych netto. Szacowany przez Netię udział w rynku nowych przyłączeń klientów szerokopasmowych netto w III kw. 2009 r. na poziomie 39% to szczególnie dobry wynik zważywszy na nieco słabszy rynek. Z przyjemnością informuję, że łączna liczba klientów usług szerokopasmowego internetu przekroczyła już pół miliona, co oznacza, że jesteśmy w połowie drogi do zrealizowania prognozowanego, średnioterminowego celu pozyskania 1 miliona klientów usług szerokopasmowych do końca 2012 r. Co więcej, szybsze tempo wzrostu bazy klientów usług szerokopasmowych zostało osiągnięte przy jednoczesnym wzroście udziału usług 2play w łącznej bazie klientów do 53% z 39% w ubiegłym kwartale oraz dalszym wzroście poziomu sprzedaży usług oferowanych na bazie LLU. Obecnie baza klientów LLU wynosi ponad 27.000, a ponad 45% przyłączeń netto klientów usług szerokopasmowych w III kw. 2009 r. to klienci podłączeni w ramach tego wysoce elastycznego regulowanego dostępu, zapewniającego relatywnie wysokie marże. Uwzględniając mocne perspektywy sprzedażowe powracamy, z pełnym przekonaniem, do oryginalnego celu pozyskania co najmniej 525.000 klientów usług szerokopasmowych do końca 2009 r. Powyższa prognoza nie obejmuje wpływu potencjalnych przejęć sieci ethernetowych.
Tymczasem minął już ponad rok od przejęcia Tele2 Polska i przy okazji niniejszego komunikatu chciałbym poinformować, że Spółka osiągnęła świetny wynik w realizacji synergii operacyjnych z tytułu integracji Tele2 Polska z grupą Netia. Migracja w III kw. br. byłych klientów Tele2 Polska do systemu bilingowego i platform CRM Netii była ostatnim z głównych etapów programu integracji. Roczne synergie na poziomie grupy w ramach inicjatyw integracyjnych szacowane są obecnie na poziomie 46 mln PLN w 2010 r. w stosunku do oryginalnie planowanych 30 mln PLN. Uzyskane oszczędności znacząco wpłynęły na wzrost kwartalnej marży zysku EBITDA w stosunku do ostatnich czterech kwartałów. Przede wszystkim jednak, z przyjemnością informuję, że odpowiednio 83% i 91% dotychczasowych klientów WLR i BSA Tele2 Polska jest dzisiaj nadal klientami grupy Netia, z czego ponad 37.000 klientów to klienci usług szerokopasmowych, co pokazuje, że Spółka utrzymała niski poziom rezygnacji, a dosprzedaż usług szerokopasmowych jest realizowana zgodnie z pierwotnymi założeniami. Przejęcie Tele2 Polska oraz zakończony proces integracji operacyjnej udowodniły umiejętności menedżerskie Netii w tych obszarach, co przy jednoczesnych zasobach gotówkowych oraz rosnących wolnych przepływach środków pieniężnych zapewnia Spółce doskonałą pozycję do rozważania możliwości dalszej konsolidacji naszego rynku.
W III kw. 2009 r. kontynuowaliśmy również wdrożenie programu redukcji kosztów „Profit”, który przewiduje redukcję kosztów operacyjnych o 100 mln PLN w skali roku począwszy od 2010 r. W ramach programu przeprowadziliśmy w dwóch etapach redukcję zatrudnienia, a ponad 200 projektów optymalizacji kosztów znajduje się w fazie realizacji. Zakładamy, że oszczędności przekroczą oryginalną prognozę, a poziom zatrudnienia w grupie Netia wyniesie około 1.375, co stanowi 18% spadek w stosunku do najwyższego poziomu zatrudnia odnotowanego w IV kw. 2008 r.
Szybsza od zakładanej realizacja głównych inicjatyw optymalizacji kosztów pozwala Netii na podwyższenie prognozy zysku EBITDA na 2009 r. do 290 mln PLN, a prognozy skorygowanego zysku EBITDA do 300 mln PLN. W III kw. 2009 r. Netia odnotowała zysk netto w wysokości 4,2 mln PLN, a w kolejnych kwartałach Spółka spodziewa się dalszej poprawy wyników finansowych. Zespół Netii jest skoncentrowany na wzroście rentowności oraz generowaniu wolnych przepływów środków pieniężnych przy jednoczesnych pracach nad wdrożeniem usług IPTV oraz realizacją potencjalnych akwizycji, co umożliwi przekroczenie zakładanego celu pozyskania miliona klientów usług szerokopasmowych.”
Jon Eastick, Główny Dyrektor Finansowy Netii, powiedział: “Realizacja strategii wzrostu poprzez rozwój usług szerokopasmowych przekłada się na świetne wyniki finansowe ze skorygowanym zyskiem EBITDA za III kw. 2009 r. w wysokości 82 mln PLN. Jest to już siódmy z kolei kwartał, kiedy odnotowujemy wzrost tego kluczowego miernika rentowności. Wzrost w III kw. br. marży skorygowanego zysku EBITDA o 2 punkty procentowe do poziomu 22,1% oraz projekt redukcji kosztów i integracja Tele2 Polska do grupy Netia, których rezultaty przekroczyły oryginalne założenia i terminy, pozwalają na podwyższenie prognozy EBITDA już po raz drugi w tym roku, a skorygowany zysk EBITDA w 2009 r. prognozowany jest na poziomie 300 mln PLN.
Z przyjemnością odnotowaliśmy, że wzrost rentowności nastąpił równocześnie z podwyższeniem poziomu sprzedaży usług szerokopasmowych z 30.961 klientami netto przyłączonymi w III kw. 2009 r., co pokazuje powrót do trendu wzrostowego sprzedaży pomimo ogólnego spowolnienia gospodarczego. Bardzo atrakcyjne oferty pakietowe 2play w połączeniu z naszą podstawową usługą internetu szerokopasmowego pozwoliły na wzrost efektywności sprzedaży. Ponadto, obserwujemy duży popyt na tego typu usługi w IV kw. 2009 r. wśród klientów, którzy postrzegają Netię jako operatora zapewniającego jakość oraz elastyczność oferty w dostępnej cenie Wzrost przychodów za III kw. 2009 r. o 37% rok-do-roku przy jednoczesnym spadku o 1% w stosunku do poprzedniego kwartału do kwoty 370 mln PLN obrazuje ciągłe wysiłki zmierzające do zmiany pozycjonowania segmentu usług dla innych operatorów oraz wpływ otoczenia gospodarczego na popyt ze strony klientów korporacyjnych. Sprzedaż w III kw. jednej trzeciej sprzętu transmisyjnego wykorzystywanego dotychczas do świadczenia usług dla operatora komórkowego P4 za 23 mln PLN oraz ciągła redukcja wolumenu niskomarżowego tranzytu ruchu w segmencie usług dla innych operatorów spowodowały spadek przychodów w segmencie tych usług o 16% kwartał-do-kwartału. Segment klientów korporacyjnych oraz małych spółek odnotowały kwartalny spadek przychodów o 1%, podczas gdy segment klientów indywidualnych wykazał wzrost kwartał-do-kwartału o 3% do 194 mln PLN wsparty rozwojem bazy klientów oraz stabilizacją ARPU. Obniżanie zaangażowania środków w projekty w segmencie usług dla innych operatorów charakteryzujące się wysokim ryzykiem lub niską marżą potrwa kolejnych kilka kwartałów i przyczyni się do relatywnie mniejszego wzrostu w 2010 r. Opierając się na powyższych oczekiwaniach korygujemy średnioterminową prognozę przychodów oraz spodziewamy się w ciągu najbliższych trzech lat wzrostu 5-10% CAGR z trzech segmentów usług detalicznych (Home, SOHO/ SME, Corpo).
W III kw. 2009 r. odnotowaliśmy dalszy wzrost poziomu wolnych przepływów środków pieniężnych, a operacyjne przepływy pieniężne wzrosły do 34 mln PLN z 18,0 mln PLN w poprzednim kwartale. Spodziewamy się dalszego wzrostu tego wskaźnika w przyszłym roku wspartego dodatkowo 40 mln PLN ze sprzedaży kolejnych transzy sprzętu transmisyjnego dla P4. Dysponując ponad 200 mln PLN środków pieniężnych oraz 295 mln PLN w ramach niewykorzystanej linii kredytowej Netia będzie nadal monitorować możliwość konsolidacji rynku operatorów alternatywnych w Polsce.
Szczegółowa prognoza na 2010 r. zostanie przedstawiona dopiero w I kw. przyszłego roku, jednak już dziś jesteśmy pewni, że Netia ma dobrą pozycję wyjściową, aby zrealizować założoną prognozę średnioterminową, biorąc pod uwagę zawarte ostatnio porozumienie pomiędzy Urzędem Komunikacji Elektronicznej (UKE) a TP. Wydaje się, że porozumienie to usuwa niepewność w perspektywie średnioterminowej w zakresie dostępu do infrastruktury TP po aktualnych stawkach. Zarząd jest przekonany, że w takim środowisku regulacyjnym oraz przy spodziewanej poprawie sytuacji gospodarczej Spółka zrealizuje dalszy wzrost marż, pełnoroczny zysk netto oraz uzyska silny strumień wolnych przepływów środków pieniężnych w 2010 r.”
2. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ
2.1. Usługi szerokopasmowe
Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 489.823 na dzień 30 września 2009 r. z poziomu 458.860 na dzień 30 czerwca 2009 r. i 346,939 na dzień 30 września 2008 r. Netia zamierza powiększyć do końca 2009 r. swoją bazę klientów usług szerokopasmowych do około 525.000 poprzez dalszy wzrost organiczny, z możliwością pozyskania wyższej liczby klientów w ramach kolejnych przejęć sieci ethernetowych.
Usługi szerokopasmowe są świadczone przez Netię w oparciu o następujące technologie:
Liczba portów szerokopasmowych | III kw. 2008 | IV kw. 2008 | I kw. 2009 | II kw. 2009 | III kw. 2009 |
xDSL i FastEthernet we własnej sieci stacjonarnej Netii | 134.311 | 171.933 | 174.874 | 176.769 | 179.733 |
WiMAX internet | 9.970 | 12.110 | 13.416 | 14.467 | 15.791 |
Bitstream | 201.522 | 227.441 | 248.455 | 259.626 | 272.419 |
LLU | 213 | 1.320 | 3.764 | 7.324 | 21.281 |
Inne | 923 | 841 | 757 | 674 | 599 |
Razem | 346.939 | 413.645 | 441.266 | 458.860 | 489.823 |
Baza klientów usług szerokopasmowych pozyskanych w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 r. obejmuje 76.178 klientów z czego 30.963 klientów zostało pozyskanych w III kw. 2009 r. praktycznie wyłącznie w ramach działalności organicznej. Netia szacuje, że jej udział w rynku nowych przyłączeń usług szerokopasmowych w III kw. 2009 r. osiągnął rekordowy dla Spółki poziom 39%, poziom sprzedaży tych usług powrócił do trendu wzrostowego pomimo dalszego spowolnienia gospodarczego rynku. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy z 6,6% do 8,5%, a łączny udział w rynku nowych przyłączeń w I-III kw. 2009 r. wyniósł 22%. Wyższy poziom nowych przyłączeń netto został osiągnięty równolegle z zamierzoną koncentracją na ofercie 2play dla nowych klientów, stanowiących 53% łącznej bazy nowych przyłączeń w III kw. 2009 r. w stosunku do prawie 40% w II kw. 2009 r.
ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniosło 59 PLN w III kw. 2009 r. w porównaniu do 61 PLN w III kw. 2008 r. i 59 PLN w II kw. 2009 r. Obniżenie ARPU w porównaniu z III kw. 2008 r. odzwierciedla wzrost udziału klientów indywidualnych w łącznej liczbie klientów. W związku z powiększaniem bazy indywidualnych klientów usług szerokopasmowych spodziewany jest dalszy spadkowy trend ważonego ARPU z tych usług. Spółka przewiduje, że wraz z wyrównaniem się proporcji pomiędzy liczbą klientów korporacyjnych i indywidualnych miesięczne ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniesie w okresie średnioterminowym około 50 PLN – 60 PLN.
Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wzrósł w III kw. 2009 r. do 197 PLN z poziomu 164 PLN w III kw. 2008 r. i 194 PLN w II kw. 2009 r. Wzrost rok-do-roku spowodowany był głównie większym udziałem klientów usług pakietowych (oferta OneOffice dla rynku klientów SOHO/ SME, usługi 2play (głos + internet) i usługi oparte na dostępie do LLU) w strukturze kosztów pozyskania klienta. Usługi 2play są bardziej rentowne, stąd też Netia oferuje wyższe prowizje za pozyskanie klienta tych usług. Wzrost kosztu pozyskania klienta wobec poprzedniego kwartału wiąże się z większym udziałem produktów opartych na dostępie LLU w strukturze kosztów pozyskania klienta.
Najważniejsze wydarzenia w zakresie rozwoju usług szerokopasmowych:
Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). W III kw. 2009 r. Netia kontynuowała prace nad rozwojem usług opartych na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). Na dzień 30 września 2009 r. liczba uwolnionych węzłów wyniosła 176, a Spółka zamierza uzyskać do końca tego roku dostęp do 300 węzłów, a tym samym do około 2,7 miliona klientów.
Na dzień 30 września 2009 r. Netia obsługiwała 21.281 klientów usług LLU w stosunku do 7.324 klientów na dzień 30 czerwca 2009 r. i 1.320 klientów na dzień 31 grudnia 2008 r. Spółka odnotowuje dalszy wzrost liczby podpisanych umów przypadających miesięcznie na uwolniony węzeł. Netia rozpoczęła w maju 2009 r. migrację klientów BSA (1play) na usługi LLU generujące wyższe marże, natomiast termin migracji klientów WLR+BSA (2play) na usługi LLU został przesunięty na listopad 2009 r. w związku z trwającym wdrażaniem rozwiązań technologicznych umożliwiających znaczne obniżenie kosztów migracji.
Nabycia sieci internetowych. Na dzień 30 września 2009 r. sieci internetowe nabyte przez Netię od połowy 2007 r. obsługiwały łącznie 90.483 klientów usług szerokopasmowych w porównaniu do 52.250 klientów obsługiwanych na dzień 30 września 2008 r., w tym głównie klientów indywidualnych, obejmując zasięgiem około 304.000 gospodarstw domowych. Projekt przejęć sieci ethernetowych jest elementem strategii Netii mającej na celu pozyskanie miliona klientów usług szerokopasmowych oraz dosprzedaż usług głosowych obecnym klientom nabytych sieci ethernetowych. Dalsza konsolidacja rozdrobnionego polskiego rynku operatorów ethernetowych pozostaje jednym z celów Spółki.
W II kw. 2009 r. grupa Netia zawarła dwie warunkowe umowy nabycia sieci i klientów ethernetowych. Łączna liczba klientów w ramach ww. transakcji wynosi 3.500 i daje dostęp do 20.000 gospodarstw domowych objętych zasięgiem. Zamknięcie tych transakcji, polegających na przeniesieniu własności aktywów, przewidywane jest w II półroczu 2009 r. Netia dokonała w przeszłości pięciu podobnych transakcji, pozyskując łącznie 3.200 klientów i dostęp do 15.400 gospodarstw domowych objętych zasięgiem, przy średniej cenie za nabytego klienta w wysokości 933 PLN, w tym nabyła w I kw. 2009 r. sieć za łączną cenę 0,8 mln PLN.
Netia kontynuuje intensywne prace nad integracją nabytych spółek ethernetowych. W III kw. 2009 r. wszystkie przejęte dotychczas spółki ethernetowe zostały połączone w jeden podmiot zależny od Netii, Internetię Sp. z o.o., co było znaczącym krokiem w procesie integracji tych spółek.
Postępy w realizacji projektu IPTV. Netia razem z telewizją nowej generacji „n”, polską platformą HDTV z Grupy TVN, prowadzą pilotażowy projekt usług IPTV w Warszawie i Wrocławiu, poświęcony głównie testom przez użytkowników i skoncentrowany na rozwiązaniach technicznych w zakresie dostarczania usługi. W związku z trwającymi negocjacjami warunków handlowych współpracy komercyjne wdrożenie planowane jest na pierwszą połowę 2010 r. Po zakończeniu projektu pilotażowego oferta IPTV Netii zawierać będzie pełną ofertę programową telewizji nowej generacji „n”, łącznie z kanałami emitowanymi w rozdzielczości HD, jak również nowe usługi i funkcjonalności oferowane dzięki technologii IPTV. Oferta ta będzie dostępna indywidualnie (1play) oraz w pakietach dwu (2play) i trzech (3play) usług z telefonem i internetem Netii. Współpraca pomiędzy Netią a telewizją „n” ma na celu podział kosztów i ryzyka związanego z inwestycją w usługi IPTV, dając Netii dostęp do najwyższej jakości kontentu i dodatkowego kanału sprzedaży, a telewizji „n” dostęp do klientów, którzy nie zdecydowaliby się na zakup usług telewizyjnych w technologii satelitarnej.
2.2. Usługi głosowe
2.2.1. Własna sieć + WLR
Liczba linii głosowych (we własnej sieci, WLR i LLU) wyniosła 1.146.876 na dzień 30 września 2009 r. w porównaniu do 1.033.206 na dzień 30 września 2008 r. i 1.128.728 linii dzwoniących na dzień 30 czerwca 2009 r. Do końca 2009 r. Netia zakłada zdobycie łącznie około 1.165.000 klientów usług głosowych obsługiwanych we własnej sieci, WLR i LLU w ramach wzrostu organicznego.
Wzrost liczby linii głosowych rok-do-roku był związany głównie z rozwojem usług WLR. Netia rozpoczęła świadczenie usług WLR w IV kw. 2007 r., oferując je zarówno klientom korzystającym wyłącznie z usług głosowych, jak i w pakiecie z usługami szerokopasmowymi bitstreamu. We wrześniu 2008 r. Spółka nabyła Tele2 Polska, dzięki czemu baza klientów WLR Netii wzrosła o kolejnych 504.007 klientów. Spółka rozpoczęła dosprzedaż usług szerokopasmowego dostępu do internetu nowo nabytym klientom głosowym Tele2 Polska oraz zamierza przenieść kilka tysięcy klientów Tele2 Polska z WLR do własnej sieci Netii lub na LLU, podwyższając tym samym marżę brutto ze świadczonych usług.
Netia świadczy usługi głosowe w oparciu o następujące rodzaje dostępu:
Liczba linii głosowych | III kw. 2008 | IV kw. 2008 | I kw. 2009 | II kw. 2009 | III kw. 2009 |
Tradycyjne linie głosowe | 367.547 | 364.722 | 361.963 | 359.024 | 355.726 |
w tym ISDN | 123.186 | 127.304 | 129.810 | 132.024 | 134.478 |
w tym wąskopasmowy dostęp radiowy | 42.372 | 40.717 | 39.728 | 38.791 | 39.324 |
VoIP (bez LLU) | 8.986 | 10.507 | 11.421 | 13.546 | 16.618 |
WiMAX głos | 14.383 | 15.904 | 17.330 | 18.349 | 19.758 |
Liczba linii głosowych we własnej sieci | 390.916 | 391.133 | 390.714 | 390.919 | 392.102 |
WLR | 642.081 | 672.969 | 710.633 | 730.913 | 740.086 |
LLU przez VoIP | 209 | 1.414 | 3.696 | 6.896 | 14.688 |
Razem | 1.033.206 | 1.065.516 | 1.105.043 | 1.128.728 | 1.146.876 |
ARPU w odniesieniu do usług WLR wyniosło 50 PLN w III kw. 2009 r. w porównaniu do 46 PLN w III kw. 2008 r. oraz 50 PLN w II kw. 2009 r. Wzrost ARPU rok-do-roku odzwierciedla początkową fazę organicznego wzrostu w Netii w ubiegłym roku oraz wyższe ARPU od przejętej we wrześniu 2008 r., bardziej dojrzałej bazy klientów WLR Tele2 Polska.
ARPU w odniesieniu do usług głosowych dla linii dzwoniących we własnej sieci Netii wyniosło 62 PLN w III kw. 2009 r. w porównaniu do 71 PLN w III kw. 2008 r. i 64 PLN w II kw. 2009 r. Spadek odzwierciedla ogólny trend obniżki taryf oraz niższy poziom korzystania z usług, zwłaszcza przez klientów korporacyjnych, uwarunkowany otoczeniem gospodarczym.
Średnie ważone ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniosło 54 PLN w III kw. 2009 r. w porównaniu do 63 PLN w III kw. 2008 r. i 55 PLN w II kw. 2009 r. odzwierciedlając ogólny trend obniżki taryf w tym segmencie oraz niższy poziom korzystania z tych usług. W perspektywie średnioterminowej Netia przewiduje stabilizację średniego ARPU w odniesieniu do usług głosowych.
Liczba użytkowników korzystających z prefiksu wyniosła 122.501 na dzień 30 września 2009 r. w porównaniu do 204.066 na dzień 30 września 2008 r. oraz 132.159 na dzień 30 czerwca 2009 r. Netia koncentruje się na przeniesieniu klientów Tele2 Polska korzystających z prefiksu na WLR i nie pozyskuje aktywnie nowych użytkowników tej usługi.
ARPU w odniesieniu do użytkowników korzystających z prefiksu wyniosło 41 PLN w III kw. 2009 r. w stosunku do 125 PLN w III kw. 2008 r. oraz 40 PLN w II kw. 2009 r. Spadek ARPU rok-do-roku był związany z włączeniem do bazy klientów Tele2 Polska, wśród których przeważają klienci indywidualni. Klienci korzystający z prefiksu nie zostali ujęci w łącznej liczbie klientów głosowych Netii, która na dzień 30 września 2009 r. wyniosła 1.146.876.
Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.477 etatów na dzień 30 września 2009 r. w porównaniu do 1.635 etatów na dzień 30 września 2008 r. oraz do 1.606 etatów na dzień 30 czerwca 2009 r.
Spadek zatrudnienia w stosunku do poprzedniego kwartału wynikał z kontynuacji projektu restrukturyzacji kosztów „Profit”, którego wdrożenie rozpoczęło się w II kw. 2009 r. oraz zakończeniem biegu okresu wypowiedzenia dla zredukowanych stanowisk. W październiku 2009 r. Netia rozpoczęła proces redukcji zatrudnienia o kolejnych 100 etatów. Na dzień 4 listopada prawie wszyscy ci pracownicy otrzymali wypowiedzenia. Spadek zatrudnienia w skali roku został osiągnięty pomimo zatrudnienia pracowników sieci ethernetowych przejętych w porównywanym okresie.
Zmiany zatrudnienia zostały przedstawione w poniższej tabeli:
Zatrudnienie na dzień 30 września 2008 r. | 1.635 |
Zatrudnienie w ramach akwizycji | 35 |
Redukcje zatrudnienia, netto | (193) |
Zatrudnienie na dzień 30 września 2009 r. | 1.477 |
Zarząd przewiduje, że do końca 2009 r. zatrudnienie spadnie do poziomu około 1.375 etatów, w zależności od liczby pracowników przejętych w ramach akwizycji sieci ethernetowych. Spółka oczekuje, że taki poziom zatrudnienia utrzyma się w 2010 r.
Nakłady inwestycyjne
Zwiększenia środków trwałych i wartości niematerialnych (mln PLN) | I-III kw. 2009 | I-III kw. 2008 | Zmiana % |
Istniejąca sieć i IT | 75.3 | 80.2 | -6% |
Sieci szerokopasmowe i Projekt transmisji dla P4 | 95.0 | 73.3 | +30% |
Sieci szerokopasmowe | 78.0 | 42.6 | +83% |
Transmisja dla P4 | 17.0 | 30.7 | -45% |
Razem | 170.3 | 153.5 | +11% |
Wzrost nakładów inwestycyjnych rok-do-roku spowodowany był głównie przesunięciem na 2009 r. terminów zakończenia projektów inwestycyjnych w ramach wygładzenia rocznego cyklu inwestycyjnego. Względnie duży wzrost nakładów inwestycyjnych na rozwój sieci szerokopasmowych w pierwszych dziewięciu miesiącach br. w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. spowodowany był dynamicznym wzrostem bazy klientów usług internetowych oraz rozwojem usług na bazie LLU.
Nakłady inwestycyjne w III kw. 2009 r. wykazały spadek o 26% tj. do 49,1 mln PLN z 66,2 mln PLN w III kw. 2008 r. W związku z zakończeniem budowy infrastruktury na potrzeby projektu usług transmisyjnych dla P4 w III kw. 2009 r. wydatki inwestycyjne na ten cel zmalały, a Spółka nie planuje w przyszłości dalszych znaczących nakładów inwestycyjnych związanych z tym projektem.
W oparciu o podjęte inicjatywy redukcji nakładów inwestycyjnych grupy, Netia ogłasza obniżoną prognozę nakładów inwestycyjnych w 2009 r. do 250,0 mln PLN. W celu zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym w 2009 r. i 2010 Netia zawarła transakcje forward zabezpieczające znaczną cześć tego ryzyka.