Netia ogłosiła wyniki za I półrocze br.

Newsy
Żródło: Netia
Opinie: 0

Netia ogłosiła skonsolidowane wyniki finansowe za okres sześciu miesięcy zakończony 30 czerwca 2010 r.

1. NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA

1.1. Dane finansowe

Przychody w I półroczu 2010 r. wyniosły 780,7 mln PLN wykazując wzrost o 4% w stosunku do I półrocza 2009 r. oraz wzrost pomiędzy kolejnymi kwartałami o 2% (do 393,7 mln PLN wobec przychodów na poziomie 387,0 mln PLN w I kw. 2010 r.)

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 186,2 mln PLN w I półroczu 2010 r. oraz 95,4 mln PLN w II kw. 2010 r. wykazując wzrost o 28% w stosunku do I półrocza 2009 r. i 5% wobec I kw. 2010 r. Wzrost rentowności rok-do-roku został osiągnięty dzięki wyższej marży brutto z rosnących wolumenów sprzedawanych usług, a także dalszej realizacji inicjatyw mających na celu redukcję kosztów na poziomie grupy Netia w ramach Projektu „Profit” oraz synergii w związku z nabyciem Tele2 Polska. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 23,9% w I półroczu 2010 r. i 24,2% w II kw. 2010 r. wobec 19,4% w I półroczu 2009 r. oraz 23,5% w I kw. 2010 r.

Zysk EBITDA wyniósł 188,8 mln PLN w I półroczu 2010 r. oraz 95,3 mln PLN w II kw. 2010 r. wykazując wzrost o 35% wobec I półrocza 2009 r. i o 2% wobec I kw. 2010. Powyższy zysk obejmuje koszty restrukturyzacji dotyczące Projektu „Profit”, które wyniosły 0,3 mln PLN w I półroczu 2010 r. w stosunku do kwoty 6,0 mln PLN poniesionej w analogicznym okresie 2009 r. Dodatkowo, EBITDA za I półrocze 2010 r. obejmuje zysk ze zbycia w I kw. 2010 r. drugiej transzy sprzętu transmisyjnego dla P4 w wysokości 2,9 mln PLN. Marża zysku EBITDA wyniosła 24,2% zarówno w I półroczu 2010 r. jak i w II kw. 2010 r. w porównaniu do 18,6% w I półroczu 2009 r. i 24.2% w I kw. 2010 r.

Zysk operacyjny wzrósł do 40,0 mln PLN w I półroczu 2010 r. (nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych zysk wyniósł 37,5 mln PLN) w stosunku do straty operacyjnej w wysokości 8,0 mln PLN w I półroczu 2009 r. Zysk operacyjny odnotowany w II kw. 2010 r. wyniósł 20,5 mln PLN (20,6 mln PLN nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych) w porównaniu do zysku operacyjnego na poziomie 19,5 mln PLN (16,8 mln PLN nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych) w I kw. 2010 r.

Zysk netto wyniósł 29,9 mln PLN w I półroczu 2010 r. w stosunku do straty netto na poziomie 14,6 mln PLN w I półroczu 2009 r. Zysk netto w II kw. 2010 r. wyniósł 15,6 mln PLN wobec 14,3 mln PLN w I kw. 2010 r.

Środki finansowe wykazane przez Netię na dzień 30 czerwca 2010 r. wyniosły 272,5 mln PLN (z czego 145,2 mln PLN stanowiły środki pieniężne i ich ekwiwalenty, a 127,2 mln PLN bony skarbowe w wartości rynkowej), co łącznie stanowi wzrost o 66,1 mln PLN w stosunku do poziomu środków finansowych z marca 2010 r. Środki finansowe na dzień 30 czerwca br. obejmują 21,4 mln PLN (26,2 mln PLN brutto z VAT) otrzymane od P4 w czerwcu 2010 r. w ramach przedpłaty za zbycie trzeciej i ostatniej transzy sprzętu transmisyjnego.

Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w I półroczu i II kw. 2010 r. Zwiększenia środków trwałych i wartości niematerialnych, nie uwzględniając nabycia sieci ethernetowych, wyniosły 81,1 mln PLN i 52,1 mln odpowiednio w I półroczu
2010 r. i II kw. 2010 r., co przy półrocznym zysku EBITDA na poziomie 188,8 mln PLN oraz zysku EBITDA za II kw. 2010 r. w wysokości 95,3 mln PLN dało w rezultacie dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym w wysokości 107,7 mln PLN w I półroczu 2010 r. i 43,2 mln PLN w II kw. 2010 r. Netia osiągnęła w ciągu ostatnich 12 miesięcy dodatnie operacyjne przepływy wolnych środków pieniężnych w wysokości 156,0 mln PLN, nie uwzględniając efektu akwizycji sieci ethernetowych.

Netia podtrzymuje prognozę wyników operacyjnych i finansowych na koniec 2010 r. i zakłada pozyskanie 700.000 klientów usług szerokopasmowych, 1.225.000 klientów usług głosowych oraz uwolnienie łącznie ponad 500 węzłów LLU na koniec 2010 r. Prognoza nie uwzględnia bazy klientów możliwej do pozyskania w ramach kolejnych potencjalnych akwizycji sieci ethernetowych. Prognoza przychodów szacowana jest na poziomie ponad 1.550,0 mln PLN, a prognoza skorygowanego zysku EBITDA na poziomie ponad 355,0 mln PLN. Marża skorygowanego zysku EBITDA szacowana jest na poziomie 23%, a zysk EBITDA oczekiwany jest na poziomie przekraczającym 360,0 mln PLN. Przewidywany zysk operacyjny EBIT wyniesie ponad 60,0 mln PLN, a nakłady inwestycyjne szacowane są na poziomie 220,0 mln PLN. Netia oczekuje osiągnięcia zysku netto w całym 2010 r.

Zaawansowane prace nad pozyskaniem finansowania istotnej akwizycji. W dniu 29 lipca br. Spółka zawarła z grupą banków: Rabobank Polska SA, Raiffeisen Bank Polska SA oraz BRE Bank SA porozumienie („Mandate Letter”), którego przedmiotem jest udzielenie przez banki nowego finansowania istotnej akwizycji o charakterze konsolidacyjnym na polskim rynku telekomunikacyjnym. W związku z podpisaniem porozumienia, Netia wypowiedziała dotychczasową niewykorzystaną linię kredytową w wysokości
295,0 mln PLN, ze skutkiem na dzień 5 sierpnia 2010 r.

1.2. Dane operacyjne

Baza klientów usług szerokopasmowych zwiększyła się do 623.579 na dzień 30 czerwca 2010 r., co stanowiło wzrost o 3% z poziomu 603.367 na dzień 31 marca 2010 r. oraz o 36% z poziomu 458.860 na dzień 30 czerwca 2009 r. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł do 10,7% z 8,5% na dzień 30 czerwca 2009 r., a udział w rynku nowych przyłączeń stacjonarnych usług szerokopasmowych netto wyniósł około 30% w I półroczu 2010 r. i 22% w II kw. 2010 r. Netia przyłączyła w II kw. 2010 r. 20.212 klientów stacjonarnych usług szerokopasmowych netto, co stanowi spadek w stosunku do 44.050 przyłączeń netto w I kw. 2010 r. oraz 15% wzrost wobec 17.594 klientów tych usług pozyskanych w II kw. 2009 r. Spadek liczby przyłączeń nowych abonentów kwartał-do-kwartału odzwierciedla mniej agresywną ofertę komercyjną Spółki oraz wpływ czynników sezonowych i wyjątkowych wydarzeń w Polsce na poziom sprzedaży. Spółka osiągnęła ten wynik niemal w całości poprzez wzrost organiczny, jak również dzięki pozyskaniu w ramach akwizycji sieci ethernetowych 1.791 oraz 504 klientów odpowiednio w I półroczu i w II kw. 2010 r. Netia prognozuje pozyskanie do końca 2010 r. łącznie 700.000 klientów stacjonarnych usług szerokopasmowych, nie uwzględniając potencjalnych akwizycji. Na dzień 5 sierpnia br. baza klientów usług szerokopasmowych Netii wyniosła ponad 630.000.

Baza klientów usług głosowych (własna sieć + WLR + LLU) wyniosła 1.182.316 na dzień 30 czerwca 2010 r. co stanowiło wzrost o 1% z poziomu 1.173.008 na dzień 31 marca 2010 r. oraz o 5% z poziomu 1.128.728 na dzień 30 czerwca 2009 r. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych wzrósł do 12,1 % z 11,0 % w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Na dzień 30 czerwca 2010 r. usługi dla 33% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii. Do końca 2010 r. Spółka zamierza pozyskać w ramach wzrostu organicznego łącznie 1.225.000 klientów usług głosowych.

Znaczący postęp w rozwoju usług LLU w Polsce. Na dzień 30 czerwca 2010 r. Netia posiadała 350 uwolnionych węzłów z dostępem do około 2,9 mln klientów i obsługiwała łącznie 73.101 klientów w ramach technologii LLU. Spółka przyłączyła 13.596 klientów w II kw. 2010 r. w stosunku do 11.388 klientów pozyskanych w ubiegłym kwartale oraz 3.560 w II kw. 2009 r. Na dzień 5 sierpnia 2010 r. Netia posiadała blisko 81.000 klientów LLU oraz 400 uwolnionych węzłów abonenckich. Netia zakłada uwolnienie łącznie ponad 500 węzłów do końca br.

“Klientomania”, kluczowy projekt grupy Netia w 2010 r. mający na celu zapewnienie najwyższego poziomu satysfakcji klientów dostępnego na rynku, co stanowi kolejny element wyróżniający Spółkę na polskim rynku telekomunikacyjnym, znajduje się obecnie w fazie wdrożenia. Projekt obejmuje wszystkie etapy relacji klienta z Netią i jest realizowany przez wszystkie działy Spółki.

Mirosław Godlewski, Prezes Zarządu Netii, powiedział: "Netia wykorzystała świetnie rozpoczęty 2010 rok i w drugim kwartale br. powiększyła bazę klientów usług szerokopasmowych o kolejne 20 tysięcy, zwiększając tym samym łączną liczbę klientów tych usług do 624 tysięcy na dzień 30 czerwca 2010 r., tj. o 36% rok-do-roku. Pomimo wolniejszego tempa wzrostu bazy klientów usług szerokopasmowych w II kwartale 2010 roku wobec poprzedniego kwartału, odnotowany wzrost liczby tych klientów jest o 15% wyższy w porównaniu z II kwartałem 2009 roku. Jednocześnie liczba klientów usług szerokopasmowych pozyskanych w pierwszym półroczu 2010 roku wzrosła o 42% w stosunku do I półrocza 2009 roku. W drugim półroczu 2010 roku zaplanowaliśmy kilka bardzo atrakcyjnych ofert, co pozwala nam oczekiwać dalszego wzrostu udziału w rynku oraz planować pozyskanie łącznie 700.000 klientów usług szerokopasmowych do końca tego roku.

W ostatnim kwartale odnotowaliśmy znaczący postęp w realizacji wielu kluczowych inicjatyw. Po pierwsze, Spółka uwolniła 350 węzłów abonenckich, a dzięki znacznemu zwiększeniu pod koniec drugiego kwartału br. tempa migracji klientów bitstream na usługi świadczone w ramach LLU baza klientów tych usług wzrosła o 14 tysięcy do poziomu 73 tysięcy. Po drugie, konsekwentnie rozbudowujemy bazę klientów usług pakietowych 2play generujących wyższe marże, co pozwoliło na osiągnięcie wzrostu udziału tych usług w łącznej bazie o dwa punkty procentowe do poziomu 27% w ubiegłym kwartale. Po trzecie, utrzymujemy obniżony poziom wydatków osiągnięty dzięki programowi redukcji kosztów, odnotowując w drugim kwartale 2010 roku dalszy spadek kosztów sprzedaży i dystrybucji oraz kosztów ogólnego zarządu.

Jeśli chodzi o kwestie regulacyjne, UKE zaakceptowało dostarczone przez Netię kalkulacje kosztowe dotyczące BSA, a Spółka w pełni uczestniczyła w opracowaniu modelu testu zwężenia marży, który będzie zastosowany w przyszłości do nowej oferty detalicznej TP. Jesteśmy przekonani, że po wprowadzeniu nowego reżimu rozliczeń z TP Netia nadal będzie zwiększała swój udział w rynku oraz utrzyma marże na dotychczasowym poziomie.

Z przyjemnością informuję również, że “Klientomania”, kluczowy projekt grupy Netia w 2010 rok mający na celu zapewnienie znacznego wzrostu poziomu satysfakcji klientów jako kolejnego elementu wyróżniającego Spółkę na polskim rynku telekomunikacyjnym, znajduje się obecnie w fazie wdrożenia. Wszystkie obszary funkcyjne Spółki zostały zaangażowane w realizację szerokiego zakresu inicjatyw, z których część można wprowadzić w szybkim tempie oraz takich, które zostaną wdrożone w perspektywie średnioterminowej. Jestem przekonany, że z czasem projekt „Klientomania” przyczyni się do redukcji liczby rezygnacji klientów ze świadczonych przez Spółkę usług, wpłynie na podniesienie efektywności procesów obsługi klienta oraz sprawi, że zadowoleni klienci będą polecać nasze usługi innym.

Netia przygotowuje się również do potencjalnych istotnych akwizycji na polskim rynku telekomunikacyjnym, w związku z czym Spółka zawarła z bankami porozumienie („Mandate Letter”) dotyczące nowego finansowania oraz zaangażowała odpowiednie zespoły doradcze. Jesteśmy zatem gotowi do szybkiego działania, jeśli w nadchodzących miesiącach pojawią się atrakcyjne możliwości dalszej konsolidacji rynku.”

Jon Eastick, Dyrektor Finansowy Netii, powiedział: "Wyniki Netii osiągnięte w pierwszym półroczu 2010 roku pokazują, że nasza strategia wzrostu poprzez rozwój usług szerokopasmowych przynosi konsekwentny wzrost rentowności kwartał-do-kwartału i rok-do-roku na poziomie wszystkich wskaźników. Stopniowa rezygnacja z usług opartych na hurtowym dostępie regulowanym w miarę rozwoju bazy klientów LLU, rosnący udział klientów usług pakietowych w łącznej bazie klientów oraz koncentracja na realizacji inicjatyw oszczędnościowych przyczyniły się do wzrostu skorygowanego zysku EBITDA za drugi kwartał 2010 roku do poziomu 95,4 mln PLN tj. o 29% wobec drugiego kwartału 2009 roku, przy 5% wzroście sprzedaży do 393,7 mln PLN i marży skorygowanego zysku EBITDA wynoszącej 24,2%. Powyższe wzrosty spowodowały również wzrost marży zysku operacyjnego do 5,2% z negatywnej marży zysku operacyjnego na poziomie 1,3% w drugim kwartale 2009 roku. Zysk netto uzyskany w pierwszych sześciu miesiącach 2010 roku wyniósł 29,9 mln PLN.

Spółka podtrzymuje prognozę wyników operacyjnych i finansowych do końca 2010 roku zakładającą pozyskanie 700.000 klientów usług szerokopasmowych, 1.225.000 klientów usług głosowych oraz skorygowany zysk EBITDA na poziomie 355,0 mln PLN. Szybsze tempo przyłączania klientów spowoduje wzrost łącznych kosztów pozyskania klienta, ograniczając tym samym możliwość dalszego wzrostu marży w drugiej połowie 2010 roku.

Spółka odnotowała zysk netto w czterech kolejnych kwartałach, a nadwyżka zysku EBITDA wobec nakładów inwestycyjnych osiągnięta w tym czasie wyniosła 156,0 mln PLN. Taki poziom przepływów środków gotówkowych oraz stan środków pieniężnych i ich ekwiwalentów na dzień 30 czerwca 2010 roku na poziomie 272,5 mln PLN dają Spółce doskonałą pozycję w przypadku uczestnictwa w procesie potencjalnych akwizycji istotnych konkurentów rynkowych w nadchodzących miesiącach. W związku z powyższym, Netia zawarła porozumienie z grupą banków Rabobank, Raiffeisen i BRE Bank, którego przedmiotem jest udzielenie przez banki nowego finansowania na poczet znaczących akwizycji na polskim rynku telekomunikacyjnym, jeśli pojawi się taka możliwość. Dodatkowo, Spółka zdecydowała się na współpracę z Raiffeisen, Lazard i Rabobank w zakresie doradztwa ds. przejęć i akwizycji oraz na doradców w zakresie usług prawnych i due diligence.”

2. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ

2.1. Usługi szerokopasmowe

Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 623.579 na dzień 30 czerwca 2010 r. tj. o 3% z poziomu 603.367 na dzień 31 marca 2010 r. oraz o 36% z poziomu 458.860 na dzień 30 czerwca 2009 r. Netia zamierza powiększyć do końca 2010 r. bazę klientów usług szerokopasmowych do ponad 700.000 poprzez dalszy kolejnych przejęć sieci ethernetowych.

Usługi szerokopasmowe są świadczone przez Netię w oparciu o następujące technologie:

Liczba portów szerokopasmowych II kw. 2009 III kw. 2009 IV kw. 2009 I kw. 2010
xDSL i FastEthernet we własnej sieci stacjonarnej Netii 176.769 179.733 200.060 205.045
WiMAX internet 14.467 15.791 17.079 18.094
Bitstream 259.626 272.419 293.782 320.470
LLU 7.324 21.281 48.117 59.505
Inne 674 599 279 253
Razem 458.860 489.823 559.317 603.367

w I półroczu 2010 r. oraz 20,212 klientów pozyskanych w II kw. 2010 r. co stanowi wzrost o 42% wobec I półrocza 2009 r. oraz 15% wobec II kw. 2009 r. Zdecydowana większość klientów tych usług została pozyskana w ramach działalności organicznej. Liczba klientów pozyskanych w II kw. 2010 r. w ramach akwizycji sieci ethernetowych wyniosła 504 w stosunku do 1.287 w I kw. 2010 r. i 387 w II kw. 2009 r. Spółka szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy z 8,5% do około 10,7%, a łączny udział w rynku nowych przyłączeń w I półroczu 2010 r. wyniósł około 30%, a w II kw. 2010 r. około 22%. Wolniejsze tempo pozyskiwania nowych klientów w II kw. 2010 r. w porównaniu z I kw. 2010 r. odzwierciedla mniej agresywną ofertę komercyjną Spółki oraz wpływ czynników sezonowych i wydarzeń wyjątkowych w Polsce na poziom sprzedaży.

ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniosło 54 PLN w II kw. 2010 r. w porównaniu do 59 PLN w II kw. 2009 r. i 56 PLN w I kw. 2010 r. Spadek ARPU wynika z agresywnej oferty produktowej w 2009 r. oraz na początku br. oraz ze zniżek oferowanych w celu zwiększenia sprzedaży bardziej rentownych usług pakietowych głos+internet. W perspektywie średnioterminowej Netia przewiduje stabilizację średniego ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych na poziomie 50 PLN – 60 PLN.

Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wyniósł w II kw. 2010 r. 216 PLN w stosunku do 194 PLN w II kw. 2009 r. i 186 PLN w I kw. 2010 r. Wzrost kwartał-do-kwartału spowodowany był głównie wyższym kosztem sprzętu oferowanego klientom w ramach ostatnich ofert promocyjnych (modemy z funkcją routera Wi-Fi).

Najważniejsze wydarzenia w zakresie rozwoju usług szerokopasmowych:

Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). W II kw. 2010 r. Netia kontynuowała prace nad rozwojem usług opartych na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). Na dzień 30 czerwca 2010 r. liczba uwolnionych węzłów wyniosła 350 wobec 307 węzłów na dzień 31 marca 2010 r., z dostępem do około 2,9 mln klientów. Na dzień 5 sierpnia 2010 r. Netia posiadała 400 uwolnionych węzłów abonenckich, a prace nad uwolnieniem ostatniej już partii węzłów tak, aby na koniec br. ich łączna liczba przekroczyła 500, znajdują się w zaawansowanej fazie realizacji.

Na dzień 30 czerwca 2010 r. Netia obsługiwała 73.101 klientów usług LLU w stosunku do 59.505 klientów na dzień 31 marca 2010 r. i 7.324 klientów na dzień 30 czerwca 2009 r. Netia rozpoczęła w maju 2009 r. migrację klientów BSA (1play) na usługi LLU generujące wyższe marże. Migracja klientów WLR/BSA (2play) na usługi oparte na pełnym dostępie LLU rozpoczęta została w listopadzie 2009 r. W I kw. 2010 r. Netia usprawniła operacyjnie procesy biznesowe dotyczące migracji klientów WLR/BSA (2play) na usługi oparte na pełnym dostępie LLU. W związku z powyższym w pierwszych trzech miesiącach 2010 r. Spółka przeprowadziła jedynie migrację klientów 1play. Pomyślny wynik testów migracji w ramach projektu pilotażowego pozwolił na wznowienie od połowy kwietnia br. migracji klientów WLR/BSA. W II kw. 2010 r. Netia zmigrowała 1.950 klientów BSA (1play) i 2.362 klientów WLR/BSA na usługi oparte na technologii LLU wobec 1.052 klientów BSA zmigrowanych w I kw. 2010 r., zwiększając tym samym łączną liczbę zmigrowanych klientów usług 1play i 2play do 29.884.

Nabycia sieci internetowych. Na dzień 30 czerwca 2010 r. sieci ethernetowe nabyte przez Netię od połowy 2007 r. obsługiwały łącznie 104.327 klientów usług szerokopasmowych, w tym głównie klientów indywidualnych, w porównaniu do 106.420 klientów obsługiwanych na dzień 31 marca 2010 r. oraz 90.488 na dzień 30 czerwca 2009 r., obejmując zasięgiem około 420.000 gospodarstw domowych. Projekt przejęć sieci ethernetowych jest elementem strategii Netii mającej na celu pozyskanie miliona klientów usług szerokopasmowych oraz dosprzedaż usług głosowych obecnym klientom nabytych sieci ethernetowych.

W II kw. 2010 r. Netia sfinalizowała kolejną transakcję nabycia spółki ethernetowej pozyskując 504 klientów. Spółka pozostaje nadal zaangażowana w konsolidację rozdrobnionego polskiego rynku operatorów ethernetowych. Netia jest na zaawansowanym etapie prac nad kolejnymi akwizycjami sieci ethernetowych przewidzianymi w II półroczu br.

Usługi pakietowe. Netia konsekwentnie zwiększa udział usług pakietowych głosu i internetu w ogólnej bazie klientów. Na dzień 30 czerwca 2010 r. usługi pakietowe świadczone były dla 26% i 41% linii odpowiednio w segmencie usług dla klientów indywidualnych i biznesowych SOHO/ SME. Stanowi to wzrost o odpowiednio 11 i 9 punktów procentowych w tych segmentach wobec stanu na dzień 30 czerwca 2009 r. oraz o 2 punkty procentowe w obu segmentach wobec stanu na dzień 31 marca 2010 r.

Rozwój usług TV. Netia nadal planuje wprowadzenie do portfolio swoich usług opłacalnej komercyjnie usługi telewizyjnej. Spółka prowadzi intensywne prace nad różnorodnymi potencjalnymi rozwiązaniami powalającymi na realizację tego projektu. Usługi pakietowe 3play (głos+internet+TV) stanowią istotny czynnik wzrostu ARPU i są ważnym elementem utrzymania klienta w perspektywie średnioterminowej.

Nowa oferta dostępu internetowego o wysokich prędkościach „Mega Przyspieszenie”.

W czerwcu 2010 r. Netia rozpoczęła nową kampanię promującą usługi szerokopasmowego dostępu do internetu „Mega Przyspieszenie”. W zależności od technologii dostępu (tj. dostęp poprzez bitstream vs. dostęp w ramach własnej sieci/ uwolnionych węzłów abonenckich), klienci indywidualni mogą wybrać usługę dostępu do internetu za cenę brutto 49 PLN (za dostęp z prędkością 1 Mb/s lub 4 Mb/s), 59 PLN (za dostęp z prędkością 6 Mb/s lub 8 Mb/s) lub 69 PLN (za dostęp z prędkością 10 Mb/s i 20 Mb/s lub 20 Mb/s). Dodatkowo, klienci którzy zdecydowali się na ofertę pakietową głosu i internetu otrzymują miesięczny rabat w wysokości 10 PLN brutto od powyższych cen oraz router bezprzewodowy za 1 PLN.

Pomimo wprowadzenia na początku II kw. 2010 r. do portfolio produktowego wysoce konkurencyjnych taryf za dostęp do internetu z prędkością 8, 10 i 20 Mb/s, około trzy czwarte klientów zawierających umowy ze Spółką decyduje się na wybór niższych prędkości.

Mobilny dostęp do internetu. W dniu 2 sierpnia 2010 r. Netia wprowadziła nową ofertę „Mobilny internet na start” adresowaną do klientów indywidualnych oraz biznesowych. Zawierając umowę na internet stacjonarny, usługi głosowe lub obie te usługi klient będzie mógł skorzystać z opcji dostępu do mobilnego internetu, świadczonej we współpracy z operatorem sieci komórkowej Play, oczekując na aktywację głównej usługi. Klient ma możliwość testowania usługi za darmo przez 30 dni. Po okresie testów dostęp do mobilnego internetu oferowany jest klientom indywidualnym w ramach umowy na 24 miesiące w opcji 2GB i 4GB, za odpowiednio 29 PLN i 39 PLN brutto miesięcznie, a klientom biznesowym za 24 PLN i 32 PLN netto miesięcznie. Dodatkowo, klienci biznesowi korzystający już z usługi OneOffice otrzymują pakiet 4GB w cenie promocyjnej 29 PLN netto miesięcznie.

2.2. Usługi głosowe

2.2.1. Własna sieć + WLR

30 czerwca 2010 r. w porównaniu do 1.128.728 na dzień 30 czerwca 2009 r. oraz 1.173.008 linii dzwoniących na dzień 31 marca 2010 r. Do końca 2010 r. Netia zakłada zdobycie łącznie ponad 1.225.000 klientów usług głosowych obsługiwanych we własnej sieci, WLR i LLU w ramach wzrostu organicznego.

Netia sukcesywnie zwiększa liczbę klientów głosowych świadcząc usługi w oparciu o relatywnie niskokosztową technologię VoIP, głównie dla klientów biznesowych lub na bazie LLU dla klientów rezydencjalnych. Spółka przewiduje stopniową rezygnację z tradycyjnej telefonii stacjonarnej, obniżając tym samym bazę kosztową.

Netia świadczy usługi głosowe w oparciu o następujące rodzaje dostępu:

  Liczba linii głosowych II kw. 2009 III kw. 2009 IV kw. 2009 I kw. 2010 II kw. 2010
Tradycyjne linie głosowe 359.024 355.726 349.824 346.731 342.975
w tym ISDN 132.024 134.478 136.350 139.182 141.884
w tym wąskopasmowy dostęp radiowy 38.791 39.324 37.316 37.582 37.629
VoIP (bez LLU) 13.546 16.618 19.734 23.848 29.549
WiMAX głos 18.349 19.758 21.526 21.699 21.334
Liczba linii głosowych we własnej sieci   390.919   392.102   391.084   392.278   393.858
WLR 730.913 740.086 743.231 746.959 745.248
LLU przez VoIP 6.896 14.688 24.133 33.771 43.210
Razem 1.128.728 1.146.876 1.158.448 1.173.008 1.182.316

ARPU w odniesieniu do usług WLR wyniosło 49 PLN w II kw. 2010 r. w porównaniu do 50 PLN w II kw. 2009 i w I kw. 2010 r.

ARPU w odniesieniu do usług głosowych dla linii dzwoniących we własnej sieci Netii wyniosło 58 PLN w II kw. 2010 r. w porównaniu do 64 PLN w II kw. 2009 r. i 60 PLN w I kw. 2010 r. Spadek odzwierciedla ogólny trend obniżki taryf oraz niższy poziom korzystania z tych usług, szczególnie w segmentach klientów biznesowych, gdzie spowolnienie gospodarcze w widoczny sposób wpływa na zapotrzebowanie na te usługi.

Uśrednione ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniosło 53 PLN w II kw. 2010 r. w porównaniu do 55 PLN w II kw. 2009 r. i 53 PLN w i I kw. 2010 r. W perspektywie średnioterminowej Netia przewiduje stabilizację uśrednionego ARPU w odniesieniu do usług głosowych.

2.2.2. Pośrednie usługi głosowe

Liczba użytkowników korzystających z prefiksu wyniosła 98.287 na dzień 30 czerwca 2010 r. w porównaniu do 132.159 na dzień 30 czerwca 2009 r. i 108.705 na dzień 31 marca 2010 r. Netia koncentruje się na przeniesieniu klientów Tele2 Polska korzystających z prefiksu na WLR i nie pozyskuje aktywnie nowych użytkowników tej usługi.

Klienci korzystający z prefiksu nie zostali ujęci w łącznej liczbie klientów głosowych Netii, która na dzień 30 czerwca 2010 r. wyniosła 1.182.316.

w II kw. 2010 r. w porównaniu do 40 PLN w II kw. 2009 r. i 34 PLN w I kw. 2010 r. Spadek ARPU rok-do-roku był związany z obniżką taryf, niższym poziomem korzystania lub na bazie LLU.

2.3. Pozostałe

Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.416 etatów na dzień 30 czerwca 2010 r. w porównaniu do 1.606 etatów na dzień 30 czerwca 2009 r. oraz do 1.410 etatów na dzień 31 marca 2010 r. Liczba aktywnych etatów wyniosła 1.366 na dzień 30 czerwca 2010 r. w porównaniu do 1.504 etatów na dzień 30 czerwca 2009 r. oraz do 1.359 etatów na dzień 31 marca 2010 r. Spadek zatrudnienia rok-do-roku wynikał z projektu restrukturyzacji kosztów „Profit”, wdrożonego w 2009 r., i został osiągnięty pomimo zatrudnienia pracowników sieci ethernetowych przejętych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Wzrost zatrudnienia pomiędzy II kw. a I kw. 2010 r. był związany z zatrudnieniem dziewięciu absolwentów w ramach wdrożonego ostatnio w Spółce programu menedżerskiego „Upgrade Yourself”, mającego na celu przygotowanie przyszłej kadry menadżerskiej.

Zmiany zatrudnienia zostały przedstawione w poniższej tabeli :

  Aktywne Łączne
Zatrudnienie na dzień 30 czerwca 2009 r. 1.504 1.606
Zatrudnienie w ramach akwizycji 45 45
Redukcje zatrudnienia, netto (183) (235)
Zatrudnienie na dzień 30 czerwca  2010 r. 1.366 1.416

Zarząd oczekuje, że obecny poziom zatrudnienia w grupie Netia zostanie zasadniczo utrzymany w 2010 r., w zależności od liczby pracowników przejętych w ramach akwizycji sieci ethernetowych.

Nakłady inwestycyjne

Zwiększenia środków trwałych i wartości niematerialnych (mln PLN)   I pół. 2010   I pół. 2009   Zmiana %   II kw. 2010   I kw. 2010   Zmiana %
Istniejąca sieć i IT 28,8 54,3 -47% 16,3 12,5 30%
Sieci szerokopasmowe 48,8 51,7 -6% 33,8 15,0 125%
Projekt transmisji dla P4 3,5 15,2 -77% 1,8 1,7 6%
Razem 81,1 121,2 -33% 51,9 29,2 78%

Niższe nakłady inwestycyjne na istniejąca sieć i IT w I półroczu 2010 r. w porównaniu z I półroczem 2009 r. odzwierciedlają rygorystyczną kontrolę nakładów inwestycyjnych na istniejące sieci oraz większe wykorzystanie wcześniej wypracowanych rozwiązań IT. Nakłady inwestycyjne na rozwój sieci szerokopasmowych w 2010 r. dotyczą głównie kosztów ostatniego etapu uwalniania węzłów abonenckich LLU na terenie całego kraju obejmującego kolejnych 150 węzłów do końca 2010 r. oraz prace nad zwiększeniem przepustowości transmisyjnej. W związku z zakończeniem budowy infrastruktury na potrzeby projektu usług transmisyjnych dla P4 wydatki inwestycyjne na ten cel zmalały wobec ubiegłego roku, a Spółka nie planuje w przyszłości dalszych znaczących nakładów inwestycyjnych związanych z tym projektem.

Wypływ środków pieniężnych w I połowie 2010 r. wyniósł 94,9 mln PLN oraz 38,3 mln PLN w II kw. 2010 r. wobec 56,6 mln PLN w I kw. 2010 r. w związku z uregulowaniem przez Netię zobowiązań z tytułu nakładów inwestycyjnych zaciągniętych w IV kw. 2009 r.

W celu zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym Netia zawarła transakcje zabezpieczające znaczną cześć tego ryzyka (kontrakty forward).

3. POZOSTAŁE WYDARZENIA

Finansowanie. Środki finansowe wykazane przez Netię na dzień 30 czerwca 2010 r. wyniosły 145,2 mln PLN plus 127,2 mln PLN w postaci bonów skarbowych w wartości rynkowej, a środki dostępne w ramach niewykorzystanej linii kredytowej wynosiły 295,0 mln PLN.

Spółka finansuje strategię wzrostu poprzez rozwój bazy klientów usług szerokopasmowych zakładającą pozyskanie 1 miliona klientów tych usług do końca 2010 r. z bieżącej działalności operacyjnej, podczas gdy środki finansowe w ramach dostępnych linii kredytowych wykorzystane zostaną wyłącznie na potrzeby konsolidacji rynku, jeśli pojawi się taka możliwość.
W dniu 29 lipca 2010 r. Spółka podpisała porozumienie („Mandate Letter”) z Rabobank Polska SA, Raiffeisen Bank Polska SA i BRE Bank SA, którego przedmiotem jest udzielenie nowego finansowania w wysokości, którą zarząd Spółki uznaje za wystarczającą do sfinansowania istotnej akwizycji na polskim rynku telekomunikacyjnym. W związku z podpisaniem porozumienia, Netia wypowiedziała dotychczasową niewykorzystaną linię kredytową na poziomie 295,0 mln PLN, ze skutkiem na dzień 5 sierpnia 2010 r.

Ponadto Netia zawarła umowy z konsorcjum banków inwestycyjnych – z Raiffeisen Investment i Lazard oraz oddzielnie z Rabobank Corporate Advisory – na usługi doradztwa finansowego w przypadku rozpoczęcia procesu sprzedaży wybranych aktywów sektora telekomunikacyjnego w Polsce.

Zarząd zamierza utrzymać odpowiedni poziom środków pieniężnych z przeznaczeniem na istotne akwizycje, jeśli pojawi się taka możliwość. Netia rozważa możliwość rekomendacji wypłaty dywidendy w 2011 r. wykorzystując ewentualne nadwyżki środków pieniężnych wygenerowane z działalności operacyjnej.

Projekt „Klientomania” (Inicjatywy dotyczące poziomu obsługi klientów i jakości świadczonych usług). W związku z gwałtownym wzrostem liczby nowych klientów w 2009 r. Netia zdecydowała, że jej inicjatywy strategiczne w 2010 r. koncentrować się będą na jakości obsługi klienta. W marcu 2010 r. został wdrożony projekt „Klientomania”, którego celem jest zwiększenie poziomu satysfakcji klientów na każdym etapie relacji klient-Netia oraz zdobycie pozycji lidera rynkowego w obsłudze klienta i jakości dostarczanych usług.

Na dzień dzisiejszy Spółka zakończyła etap przygotowań oraz zidentyfikowała dwanaście głównych inicjatyw dotyczących poziomu świadczonych usług oraz relacji z klientem. Realizacja części najważniejszych inicjatyw w ramach projektu jest przewidywana w drugiej połowie 2010 r.

W projekt “Klientomania” zaangażowane są wszystkie obszary funkcyjne Spółki. Netia oczekuje, że pozwoli on uzyskać wymierny wzrost satysfakcji klientów oraz zostanie sfinansowany w ramach uzyskanego wzrostu sprzedaży i wyższego poziomu utrzymania klienta.

Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej. W dniu 19 lutego 2010 r. Netia otrzymała decyzję wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie („Dyrektor Izby”), określającą zobowiązanie podatkowe Netii za 2003 r. w podatku dochodowym od osób prawnych („CIT”) w wysokości 34,2 mln PLN plus odsetki od zaległości podatkowych w wysokości ok. 25,3 mln PLN.

W dniu 22 marca 2010 r. Spółka złożyła apelację na Decyzję Dyrektora Izby do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i oczekuje na pierwszą rozprawę.

W przypadku pozytywnego dla Spółki wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego kwota nienależnie zapłaconego podatku i odsetek będzie uznana jako nadpłata i będzie podlegać zwrotowi przez organ podatkowy wraz z odsetkami (obecnie stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosi 10% rocznie). Netia podejmie wszystkie możliwe kroki prawne mające na celu udowodnienie braku podstaw prawnych decyzji Dyrektora Izby.

Netia wykonała w dniu 23 lutego br. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej, która jako decyzja wydana przez organ drugiej instancji jest ostateczna, wykorzystując część środków, które posiadała na rachunkach gotówkowych. Netia uznaje wskazane wyższej kwoty jako jej należności od organów skarbowych a nie zobowiązania, a zarząd oczekuje, w oparciu o otrzymane opinie ekspertów, że uiszczone kwoty zostaną ostatecznie zwrócone Spółce.

Zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy Netii, z dnia 26 maja 2010 r., zatwierdziło sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2009 i podział zysku za 2009 r., zaakceptowało emisję warrantów subskrypcyjnych oraz warunkowe podwyższenie kapitału zakładowego Netii o 13,6 mln akcji na potrzeby planu premiowania opcjami członków zarządu oraz kluczowych pracowników Spółki w latach 2010-2020, jak również zaakceptowało odpowiednie zmiany w statucie Spółki.

W dniu 26 lipca 2010 r. odbyło się kolejne walne zgromadzenie akcjonariuszy Netii, które podjęło uchwałę w sprawie zmiany regulaminu wynagradzania członków rady nadzorczej mającą na celu m.in. dostosowanie regulaminu wynagradzania członków rady nadzorczej do dobrych praktyk spółek notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz wytycznych Komisji Europejskiej.

WZA Netii odbyte w maju 2010 r. było pierwszym w Polsce walnym zgromadzeniem akcjonariuszy umożliwiającym akcjonariuszom wykonanie prawa głosu przez internet bez konieczności fizycznej obecności akcjonariusza lub jego pełnomocnika.

4. PROGNOZA NA 2010 R. PODTRZYMANA

Netia podtrzymuje uprzednią prognozę na 2010 r., która przedstawia się następująco:

  Prognoza na 2010 r.
Liczba klientów usług szerokopasmowych (bez przejęć sieci ethernetowych) 700.000
Liczba klientów usług głosowych (we własnej sieci,  WLR i LLU) 1.225.000
Liczba uwolnionych węzłów LLU 500+
Przychody (w milionach PLN) 1.550,0+
Skorygowany zysk EBITDA (w milionach PLN) 355,0+
Marża skorygowanego zysku EBITDA (w milionach PLN) 23%
EBITDA (PLN m) 360,0+
EBIT (PLN m) 60,0+
Nakłady inwestycyjne (bez przejęć i akwizycji) (w milionach PLN) 220,0
Nakłady inwestycyjne w stosunku do przychodów (%) 14%

Prognoza liczby klientów nie uwzględnia dalszych przejęć sieci ethernetowych, które stanowią ważny element strategii grupy Netia, jednak są trudne do prognozowania w czasie i co do kwot.

Dodatkowo, Netia oczekuje osiągnięcia zysku netto w całym 2010 r.

Prognoza średnioterminowa na lata 2010-2012 pozostaje bez zmian i przedstawia się następująco: 

  Prognoza średnioterminowa
Roczny wzrost przychodów (CAGR) ogółem 3% - 5%
Roczny wzrost przychodów (CAGR) w segmencie klientów detalicznych 5% - 10%
Marża EBITDA w 2010 (%) 23%
Marża EBITDA w 2012 (%) 28%
Zysk netto w roku 2010
Spadek relacji nakładów inwestycyjnych do przychodów do 15% w roku 2010
1 milion klientów usług szerokopasmowych w roku 2012

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: