Netia w I kw. - znajomość marki, broadband, telefonia stacjonarna - szczegóły

Newsy
Żródło: Netia
Opinie: 0

Podsumowanie działalności operacyjnej Netii w I kw. 2010 r.

Usługi szerokopasmowe

Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 603.367 na dzień 31 marca 2010 r. z poziomu 559.317 na dzień 31 grudnia 2009 r. i 441.266 na dzień 31 marca 2009 r. Netia zamierza powiększyć do końca 2010 r. swoją bazę klientów usług szerokopasmowych do ponad 700.000 poprzez dalszy wzrost organiczny, z możliwością pozyskania wyższej liczby klientów w ramach kolejnych przejęć sieci ethernetowych.

Usługi szerokopasmowe są świadczone przez Netię w oparciu o następujące technologie:

Liczba portów szerokopasmowych

I kw. 2009

II kw. 2009

III kw. 2009

IV kw. 2009

I kw. 2010

xDSL i FastEthernet we własnej sieci stacjonarnej Netii

174.874

176.769

179.733

200.060

205.045

WiMAX internet

13.416

14.467

15.791

17.079

18.094

Bitstream

248.455

259.626

272.419

293.782

320.470

LLU

3.764

7.324

21.281

48.117

59.505

Inne

757

674

599

279

253

Razem

441.266

458.860

489.823

559.317

603.367

Baza klientów usług szerokopasmowych pozyskanych w I kw. 2010 r. obejmuje 44.050 klientów w porównaniu do 69.494 klientów pozyskanych w IV kw. 2009 r. i 27.621 klientów pozyskanych w I kw. 2009 r., z czego zdecydowana większość w ramach działalności organicznej. Liczba klientów pozyskanych w I kw. 2010 r. w ramach akwizycji sieci ethernetowych wyniosła 1.287 w stosunku do 14.509 i 1.457 odpowiednio w IV kw. i w I kw. 2009 r. Spółka szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy z 8,1% do około 10,5%, a łączny udział w rynku nowych przyłączeń w I kw. 2010 r. wyniósł około 35,0%.

ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniosło 56 PLN w I kw. 2010 r. w porównaniu do 59 PLN w I kw. 2009 r. i 60 PLN w IV kw. 2009 r. Przyczyną spadku ARPU był wpływ wysokich wolumenów nowych przyłączeń w I kw. br. osiągnięty dzięki agresywnej ofercie produktowej wprowadzonej od września 2009 r. W perspektywie średnioterminowej Netia przewiduje stabilizację średniego ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych na poziomie 50 PLN – 60 PLN.

Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wyniósł w I kw. 2010 r. 186 PLN w stosunku do 184 PLN w I kw. 2009 r. i 206 PLN w IV kw. 2009 r. Wzrost kwartał-do-kwartału spowodowany był głównie szybszym tempem aktywacji nowych klientów.

Najważniejsze wydarzenia w zakresie rozwoju usług szerokopasmowych:

Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). W I kw. 2010 r. Netia kontynuowała prace nad rozwojem usług opartych na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). Na dzień 31 marca 2010 r. liczba uwolnionych węzłów wyniosła 307 wobec 297 węzłów na dzień 31 grudnia 2009 r., z dostępem do około 2,7 mln klientów. Na dzień 6 maja 2010 r. Netia posiadała 318 uwolnionych węzłów abonenckich, rozpoczęto prace nad uwolnieniem kolejnej partii węzłów tak, aby na koniec br. ich łączna liczba przekroczyła 500.

Na dzień 31 marca 2010 r. Netia obsługiwała 59.505 klientów usług LLU w stosunku do 48.117 klientów na dzień 31 grudnia 2009 r. i 3.764 klientów na dzień 31 marca 2009 r. Netia rozpoczęła w maju 2009 r. migrację klientów BSA (1play) na usługi LLU generujące wyższe marże. Migracja klientów WLR/BSA (2play) na usługi oparte na pełnym dostępie LLU rozpoczęta została w listopadzie 2009 r. W I kw. 2010 r. Netia usprawniła operacyjnie procesy biznesowe dotyczące migracji klientów WLR/BSA (2play) na usługi oparte na pełnym dostępie LLU. W związku z powyższym w pierwszych trzech miesiącach 2010 r. Spółka przeprowadziła jedynie migrację klientów 1play. Pomyślny wynik testów migracji w ramach projektu pilotażowego pozwolił na wznowienie od połowy kwietnia br. migracji lientów WLR/BSA. W I kw. 2010 r. Netia zmigrowała 1.052 klientów BSA (1play) na usługi oparte na technologii LLU, zwiększając tym samym łączną liczbę zmigrowanych klientów usług 1play i 2play do 25.572.

Nabycia sieci internetowych. Na dzień 31 marca 2010 r. sieci ethernetowe nabyte przez Netię od połowy 2007 r. obsługiwały łącznie 106.420 klientów usług szerokopasmowych w porównaniu do 105.678 klientów obsługiwanych na dzień 31 grudnia 2009 r., w tym głównie klientów indywidualnych, obejmując zasięgiem około 415.000 gospodarstw domowych. Projekt przejęć sieci ethernetowych jest elementem strategii Netii mającej na celu pozyskanie miliona klientów usług szerokopasmowych oraz dosprzedaż usług głosowych obecnym klientom nabytych sieci ethernetowych. Dalsza konsolidacja
rozdrobnionego polskiego rynku operatorów ethernetowych pozostaje jednym z celów strategicznych Spółki.

W I kw. 2010 r. Netia sfinalizowała transakcje nabycia dwóch sieci ethernetowe (zakup spółek oraz przeniesienie własności aktywów) pozyskując łącznie 1.287 klientów, przy średniej cenie za nabytego klienta w wysokości 567 PLN.

Postępy w realizacji projektu IPTV. Netia kontynuuje prace nad alternatywnymi rozwiązaniami pozwalającymi na rozpoczęcie rentownego świadczenia usług telewizyjnych wysokiej jakości przed końcem 2010 r.

Kwestie operacyjne dotyczące promocji w IV kw. 2009 r. zostały uregulowane. Bardzo atrakcyjne ceny i prędkości internetu oferowane w ramach jesiennych promocji w 2009 r. przyczyniły się do większego niż oczekiwano zainteresowania klientów ofertą Netii, co w połączeniu z migracją klientów BSA/WLR na LLU oraz migracją dotychczasowych klientów Tele2 Polska na systemy bilingowe i platformy IT Netii w III kw. 2009 r. spowodowało przejściowe trudności w obsłudze klienta, dotyczące m.in. poziomu obsługi telefonicznego centrum obsługi klienta oraz opóźnień w aktywacji nowych klientów. Netia podjęła zdecydowane działania zapobiegawcze, udzielając w IV kw. 2009 r. łącznie 2,0 mln PLN dodatkowych upustów oraz zatrudniając dodatkowych zewnętrznych konsultantów telefonicznego centrum obsługi klienta i wsparcia technicznego. Zgodnie z oczekiwaniami, w I kw. 2010 r. Spółka rozwiązała powyższe problemy przywracając dotychczasowy poziom usług w lutym br.

Nowa oferta dostępu internetowego o wysokich prędkościach. W dniu 19 kwietnia 2010 r. Netia rozszerzyła dotychczasową ofertę usług internetowych o nowe usługi dostępu do internetu z prędkością 10 Mb/s i 20 Mb/s. Internet o nowych, wyższych prędkościach oferowany jest w ramach 24 miesięcznej umowy klientom obsługiwanym poprzez dostęp bitstream, we własnej sieci Netii oraz w ramach dostępu do uwolnionych pętli abonenckich TP w promocyjnej cenie 69 PLN brutto. Dodatkowo, klienci kupujący usługi pakietowe głosu i internetu otrzymują bezprzewodowy router Wi-Fi za 1 PLN oraz są zwolnieni z opłat abonamentowych za usługi głosowe przez pierwsze cztery miesiące obowiązywania umowy.

Pozostałe prędkości oferowane w ramach portfolio produktowego Netii pozostają bez zmian i obejmują dostęp internetowy z prędkością 1 Mb/s lub 4 Mb/s (poprzez bitstream) oraz 2 Mb/s lub 8 Mb/s (we własnej sieci i LLU), w cenach odpowiednio 49 PLN i 59 PLN brutto.

Wprowadzenie nowych prędkości internetowych nastąpiło po podobnych zmianach w ofercie TP, co pozwoliło Netii zaoferować na skalę ogólnokrajową szybszy dostęp do internetu w konkurencyjnych cenach w ramach formuły „cena detaliczna minus” dla usług świadczonych poprzez BSA i LLU oraz we własnej sieci ADSL Netii. Spółka oczekuje szybszego rozwoju rynku powyższych usług oraz nieznacznego spadku lub braku wpływu na ARPU dla stacjonarnych usług szerokopasmowych w segmencie klientów indywidualnych oraz większego zainteresowania klientów usługami szerokopasmowymi o wyższych prędkościach.

Usługi głosowe

Własna sieć + WLR

Liczba linii głosowych (we własnej sieci, WLR i LLU) wyniosła 1.173.008 na dzień 31 marca 2010 r. w porównaniu do 1.105.043 na dzień 31 marca 2009 r. oraz 1.158.448 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2009 r. Do końca 2010 r. Netia zakłada zdobycie łącznie ponad 1.225.000 klientów usług głosowych obsługiwanych we własnej sieci, WLR i LLU w ramach wzrostu organicznego.

Wzrost liczby linii głosowych rok-do-roku był związany głównie z rozwojem usług WLR. Netia sukcesywnie zwiększa liczbę klientów głosowych świadcząc usługi w oparciu o relatywnie niskokosztową technologię VoIP, głównie dla klientów biznesowych lub na bazie LLU dla klientów rezydencjalnych. Spółka przewiduje stopniową rezygnację z tradycyjnej telefonii stacjonarnej, obniżając tym samym bazę kosztową.

Netia świadczy usługi głosowe w oparciu o następujące rodzaje dostępu:

Liczba linii głosowych

I kw. 2009

II kw. 2009

III kw. 2009

IV kw. 2009

I kw. 2010

Tradycyjne linie głosowe

361.963

359.024

355.726

349.824

346.731

w tym ISDN

129.810

132.024

134.478

136.350

139.182

w tym wąskopasmowy dostęp radiowy

39.728

38.791

39.324

37.316

37.582

VoIP (bez LLU)

11.421

13.546

16.618

19.734

23.848

WiMAX głos

17.330

18.349

19.758

21.526

21.699

Liczba linii głosowych we własnej sieci

390.714

390.919

392.102

391.084

392.278

WLR

710.633

730.913

740.086

743.231

746.959

LLU przez VoIP

3.696

6.896

14.688

24.133

33.771

Razem

1.105.043

1.128.728

1.146.876

1.158.448

1.173.008

ARPU w odniesieniu do usług WLR wyniosło 50 PLN w I kw. 2010 r. w porównaniu do 51 PLN w I kw. i IV kw. 2009 r.

Netii wyniosło 60 PLN w I kw. 2010 r. w porównaniu do 66 PLN w I kw. 2009 r. i 62 PLN w IV kw. 2009 r. Spadek rok-do-roku odzwierciedla ogólny trend obniżki taryf oraz niższy poziom korzystania z tych usług.

Uśrednione ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniosło 53 PLN w I kw. 2010 r. w porównaniu do 56 PLN w I kw. 2009 r. i 55 PLN w i IV kw. 2009 r. W perspektywie średnioterminowej Netia przewiduje stabilizację uśrednionego ARPU w odniesieniu do usług głosowych.

Pośrednie usługi głosowe

Liczba użytkowników korzystających z prefiksu wyniosła 108.705 na dzień 31 marca 2010 r. w porównaniu do 150.076 na dzień 31 marca 2009 r. i 116.628 na dzień 31 grudnia 2009 r. Netia koncentruje się na przeniesieniu klientów Tele2 Polska korzystających z prefiksu na WLR i nie pozyskuje aktywnie nowych użytkowników tej usługi.

Klienci korzystający z prefiksu nie zostali ujęci w łącznej liczbie klientów głosowych Netii, która na dzień 31 marca 2010 r. wyniosła 1.173.008.

w I kw. 2010 r. w porównaniu do 40 PLN w I kw. 2009 r. i 36 PLN w IV kw. 2009 r. Spadek ARPU rok-do-roku był związany z obniżką taryf, niższym poziomem korzystania z tych usług oraz przeniesieniem bardziej rentownych klientów na usługi WLR lub na bazie LLU.

Pozostałe

Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.410 etatów na dzień 31 marca 2010 r. w porównaniu do 1.609 etatów na dzień 31 marca 2009 r. oraz do 1.432 etatów na dzień 31 grudnia 2009 r. Liczba aktywnych etatów wyniosła 1.359 na dzień 31 marca 2010 r. w porównaniu do 1.557 etatów na dzień 31 marca 2009 r. oraz do 1.369 etatów na dzień 31 grudnia 2009 r. Spadek zatrudnienia wynikał z projektu restrukturyzacji kosztów „Profit”, wdrożonego w 2009 r., i został osiągnięty pomimo zatrudnienia pracowników sieci ethernetowych przejętych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Zmiany zatrudnienia zostały przedstawione w poniższej tabeli:

 

Aktywne

Łączne

Zatrudnienie na dzień 31 marca 2009 r.

1.557

1.609

Zatrudnienie w ramach akwizycji

45

45

Redukcje zatrudnienia, netto

(243)

(244)

Zatrudnienie na dzień 31 marca 2010 r.

1.359

1.410

Zarząd oczekuje, że obecny poziom zatrudnienia w grupie Netia zostanie zasadniczo utrzymany w 2010 r., w zależności od liczby pracowników przejętych w ramach akwizycji sieci ethernetowych.

 

 

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: