Netia zaprezentowała wyniki finansowe za trzeci kwartał 2017 roku.
NAJWAŻNIEJSZE DANE (w tys. zł):
W III kw. 2017 roku przychody Netii wyniosły 356 mln zł i były o 1 proc. niższe niż kwartał wcześniej. Przychody po 9 miesiącach osiągnęły kwotę 1,08 mld zł (-6 proc. rok-do-roku).
Skorygowany (o zdarzenia o charakterze jednorazowym) Zysk EBITDA za III kw. br. wzrósł natomiast w stosunku do II kw. br. o 6 proc., sięgając kwoty 103 mln zł (marża 29 proc.). Po 9 miesiącach 2017 roku Skorygowany Zysk EBITDA to 297 mln zł (-11 proc. r-d-r). Po 9 miesiącach 2017 roku Netia osiągnęła zysk z wysokości 41,5 mln zł (o 37 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego).
Z zakresie poprawy rentowności wyrażonej marżą Skorygowanego Zysku EBITDA w niemal równym stopniu zapracowały oba segmenty (B2B i B2C). Dywizja B2B, wypracowując 184 mln zł przychodów (-1 proc. kw.-d-kw, ale +1 proc. r.-d-r) i 71 mln Skorygowanego Zysku EBITDA, poprawiła marżę o ponad 2 pp. (z 36 do 38,4 proc.). Z kolei Dywizja B2C, osiągając w III kw. przychody na poziomie 167 mln zł (-2 proc. kw.-d-kw.), wypracowała Skorygowany Zysk EBITDA w kwocie 29 mln zł (marża 18,2 proc. - wyższa o blisko 1,5 pp. w stosunku do poprzedniego kwartału).
Segment B2B. Spółka utrzymała poziom przychodów z kluczowych usług, w tym szerokopasmowych i transmisji danych. Za spadek przychodów segmentu odpowiadały niższe o 2 mln zł przychody z usług głosowych.
Spółka spodziewa się, iż w dłuższej perspektywie coraz większą rolę w stabilizowaniu kondycji tego segmentu rynku będą usługi dodatkowe tj. WLAN, WiFi Marketing, szeroko pojęte rozwiązania chmurowe oraz działalność o charakterze integratorskim ICT. Portfolio produktowe tego typu zostało wyodrębnione i funkcjonuje w duchu startup’owym wewnątrz Dywizji B2B pod nazwą NetiaNext. W tej kategorii spółka ma otwartych blisko 150 projektów, które w skali roku mają potencjał około 20 mln zł przychodów.
Na koniec września br. w segmencie B2C (nie uwzględnia spółki Petrotel) Netia świadczyła 1,53 mln usług (RGU), z czego już 48 proc. na sieciach własnych (wzrost o 2 pp.). W III kw. utrzymane zostały trendy polegające na odpływie abonentów na nisko marżowych usługach na sieci obcej (głównie WLR i BSA) oraz niezmodernizowanych liniach na sieci własnej. Jednocześnie Netia zwiększyła w tym czasie - o 6 tys. sztuk - liczbę usług na łączach NGA. W ostatnich miesiącach spółka odnotowuje też coraz silniejsze symptomy, które wskazują na wzrost efektywności sprzedaży za sprawą modernizacji sieci do standardu światłowodowego, jak również znaczącą poprawę wskaźnika penetracji usługami w budynkach, w których sieć została już zmodernizowana.
W trakcie III kw. br. Netia zwiększyła bazę abonentów usług TV (o 2 tys. do 184 tys.) oraz usług mobilnych (o 7 tys. do 132 tys.). W efekcie już 49 proc. klientów usług szerokopasmowych na sieciach własnych korzysta z pakietów z TV. W ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług mobilnych (świadczone w modelu MVNO) liczba klientów Netia Mobile wzrosła o 30 proc. Dzięki temu spółka utrzymała ARPU na poziomie 56 zł.
Od początku stycznia do końca września 2017 r. Netia przeznaczyła na inwestycje kwotę 185 mln zł, z czego 100 mln zł to wydatki przypisane segmentowi B2C. Z tej kwoty 57 mln zł przeznaczone zostało w tym roku na projekt modernizacji Sieć XXI w. Skorygowany operacyjny FCF za 9 miesięcy 2017 roku wyniósł 114 mln zł (spadek o 40 proc, r-d-r), zaś w samym III kw. osiągnął 44 mln zł (+106 proc. kw.-d-kw. oraz -20 proc. r-d-r). Na koniec września 2017 roku wskaźnik zadłużenia do Skorygowanego Zysku EBITDA za 2016 rok wyniósł 0,65x.
24 października br. Netia zawarła umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI), uzyskując finansowanie w kwocie do 50 mln Euro (lub odpowiednik tej kwoty w złotówkach). Środki te będą współfinansować projekt modernizacji sieci dostępowej B2C do standardu światłowodowego (Sieć XXI w.). Spłata kredytu jest rozłożona na 8 lat od jego uruchomienia, z dwuletnim okresem karencji od momentu uruchomienia finansowania.