Newsweek twierdzi, że umowa na GSM-R w Polsce może zostać w ogóle zerwana

Najważniejsze | Newsy
Żródło: Newsweek
Opinie: 0
Newsweek twierdzi, że umowa na GSM-R w Polsce może zostać w ogóle zerwana

Newsweek podaje, że niepokojące informacje dochodzą z PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiadającej za utrzymanie i rozbudowę sieci dróg kolejowych. Magazyn w ostatnich miesiącach kilkukrotnie opisywał nieprawidłowości przy budowie systemu GSM-R.

Polska jest ostatnim krajem w UE, który nie wybudował takiego systemu. Przetarg na budowę, z dużym opóźnieniem, PKP PLK rozstrzygnęła w 2018 r. Z ofertą na poziomie 2,5 mld zł wygrała go Nokia z grupą polskich podwykonawców. Kontrakt obejmował roboty na 14 tys. km kolejowych tras, położenie 10 tys. km światłowodów i postawienie 1,3 tys. masztów z antenami.

Budowa ruszyła, ale z powodu licznych błędów w dokumentacji, bałaganu organizacyjnego i kłopotów niektórych wykonawców utknęła w miejscu. Gotowa jest tylko niewielka część elementów infrastruktury. W PKP PLK co kilka miesięcy zmienia się dyrektor odpowiedzialny za realizację umowy.

W kwietniu Nokia skierowała sprawę do mediacji w Prokuratorii Generalnej, reprezentującej interesy skarbu państwa. Celem było wypracowanie kompromisu, który pozwoliłby dokończyć realizację projektu. Zgodnie z umową GSM-R miał być operacyjnie gotowy do pracy w maju 2023 r.

Arnold Bresch, odpowiadający w zarządzie PKP PLK za inwestycje, miał zakomunikować współpracownikom, że umowa z Nokią może zostać wypowiedziana.

W Polsce mają natomiast wystartować testy nowego systemu FRMCS. To europejski następca GSM-R. FRMCS będzie bazował na sieci 5G.

Taki system oferuje także Nokia, ale w Polsce we wrześniu Alstom, Ericsson, NetWorkS! oraz Instytut Kolejnictwa podpisali list intencyjny w sprawie implementacji i testowania Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) na polskim rynku.

FRMCS to system łączności oparty na technologii 5G, przeznaczony do zastąpienia systemu GSM-R, który w Polsce nie działa. Jego głównym celem jest zwiększenie przepustowości istniejących sieci kolejowych oraz optymalizacja kosztów ich działania.

Sygnatariusze listu opracują wspólne projekty badawczo-rozwojowe, przeprowadzą weryfikację wymagań i rozwiązań w rzeczywistych warunkach kolejowych, tj. na pełnowymiarowym torze, oraz stworzą i rozwiną modele szkoleniowe i certyfikacje systemu FRMCS.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: