Niesamowite efekty współpracy kolei z operatorem komórkowym - bardzo dobra lekcja dla PKP

Najważniejsze | Newsy
Opinie: 0
Niesamowite efekty współpracy kolei z operatorem komórkowym - bardzo dobra lekcja dla PKP

Deutsche Bahn i Deutsche Telekom podsumowali swoje wspólne działania dotyczące poprawienia jakości sieci komórkowych na trasach kolejowych.

Wyniki po trzech latach współpracy: klienci Deutsche Telekom i pasażerowie pociągów korzystają z niemal niezakłóconego odbioru i większej przepustowości na wielu liniach kolejowych.

Zbudowano około 470 nowych masztów telefonii komórkowej, zmodernizowano 1900 lokalizacji

Deutsche Telekom zapewnia podróżującym koleją przepustowość co najmniej 200 Mbit/s na 99 procentach z 7 800 kilometrów głównych linii, co stanowi dwanaście punktów procentowych więcej niż na początku współpracy.

Na 95 procentach głównych tras dostępne jest 300 Mbit/s i więcej.

Nastąpił również ogromny wzrost zasięgu 200 Mbit/s na tak zwanych trasach o dużym natężeniu ruchu (13 800 kilometrów).

Każdego dnia na tych trasach podróżuje ponad 2000 pasażerów.

Zasięg wzrósł o ponad 20 punktów procentowych z 73 do 94 procent obecnie.

Zasięg telefonii komórkowej został również znacznie rozszerzony na trasach drugorzędnych (12 000 kilometrów). Obecnie 96 procent z nich jest objętych zasięgiem 100 Mbit/s. Trzy lata temu wskaźnik ten wynosił niecałe 83 procent.

Timotheus Höttges, CEO Deutsche Telekom: „Budowaliśmy nowy maszt co dwa i pół dnia. Znacząco zwiększyliśmy szybkość transmisji danych. I przekonaliśmy się: Rozbudowa sieci działa tylko wtedy, gdy pracujemy razem. Potrzebujemy obszarów użytkowych dla naszych lokalizacji i szybszych procedur zatwierdzania. Zapewnienie trudnych tras przez parki narodowe, góry, zalesione doliny lub tunele wymaga wytrwałości. Tutaj również nie odpuścimy. Wiele osiągnęliśmy i ludzie zdają sobie z tego sprawę. Jednak nie osiągnęliśmy jeszcze naszego celu i musimy wspólnie podjąć dalsze kroki”.

W ramach współpracy między DB i Deutsche Telekom od lata 2021 r. około 5 500 nowych kilometrów torów zostało wyposażonych w łącza szerokopasmowe. Zainstalowano łącznie 470 nowych masztów telefonii komórkowej, a około 1900 istniejących lokalizacji zostało technicznie rozbudowanych i zmodernizowanych. Wiele tras jest teraz oświetlonych w taki sposób, że sieć komórkowa wzdłuż linii kolejowej nie ma już żadnych martwych punktów. Należą do nich Frankfurt-Norymberga-Monachium, Karlsruhe-Bazylea, Frankfurt-Kolonia (lewy brzeg Renu), Kolonia-Düsseldorf-Dortmund, Frankfurt-Kassel-Hanower, Berlin-Lipsk-Erfurt-Norymberga-Monachium, Hamburg-Brema, Saarbrücken-Mannheim i Drezno-Lipsk.

Mimo że cele ekspansji uzgodnione w 2021 r. zostały osiągnięte wcześniej niż planowano, obie firmy chcą kontynuować współpracę i dalej poprawiać zasięg telefonii komórkowej, w szczególności w tunelach. Ze względów bezpieczeństwa technologia telefonii komórkowej może być tam instalowana tylko wtedy, gdy tunele są całkowicie zamknięte dla ruchu pociągów. Spośród 400 tuneli, które zostały już zmodernizowane, Deutsche Telekom poprawił zasięg w ponad 100 tunelach na trasach ICE, a kolejne mają zostać zmodernizowane.

Trasy przebiegające przez rezerwaty przyrody również stanowią wyzwanie. Obejmują one trasę Berlin-Rostock przez Park Narodowy Müritz. Po latach negocjacji w końcu osiągnięto porozumienie z organami ochrony przyrody. Deutsche Telekom planuje zapewnić pełny zasięg na tej trasie do 2026 roku.

Aby poprawić odbiór sygnału telefonii komórkowej na pokładzie swoich pociągów, DB inwestuje w szyby, które umożliwiają lepsze przenikanie sygnału telefonii komórkowej do wnętrza wagonu. W przypadku tych tak zwanych okien przepuszczalnych dla telefonów komórkowych, na cienkiej metalowej warstwie, która chroni wagony przed promieniowaniem słonecznym, laserowo nanoszony jest drobny wzór. Okna przepuszczające fale radiowe stopniowo zastępują poprzednie repeatery, które odbierały sygnały za pośrednictwem anten na wagonach i transmitowały je do wnętrza.

Nowe pociągi, takie jak ICE 3neo, będą fabrycznie wyposażone w okna przepuszczające sygnały radiowe zamiast drogich repeaterów.

W pociągach, które działają niezawodnie od wielu lat, DB wykorzystuje laser, aby tworzyć wzór w warstwie szyby, która chroni pasażerów przed słońcem, ale tłumi sygnał komórkowy.

Technologia ta stała się niedawno dostępna dla sektora kolejowego. Umożliwia to trwałą poprawę odbioru telefonów komórkowych na pokładzie. DB zainwestuje około 50 milionów euro w obróbkę ponad 70 000 szyb w swoich pociągach dalekobieżnych.

Deutsche Telekom

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: