Na światowym kongresie 3GSM w Cannes, firma Nokia ogłosiła swoją strategię, polegającą na promowaniu w całym sektorze usług telekomunikacyjnych produktów wykorzystujących otwarte standardy. Zastosowanie koncepcji otwartości podniesie efektywność prac badawczo-rozwojowych i skróci czas potrzebny na wprowadzanie nowych produktów na rynek. Ponadto, dzięki temu firmy telekomunikacyjne będą mogły zaoferować nowe usługi bezprzewodowe przeznaczone dla konsumentów indywidualnych i instytucjonalnych po znacznie niższych kosztach.
Oprócz bieżących prac standaryzacyjnych (np. 3GPP, IETF) prowadzone są także inicjatywy tworzące faktyczne standardy, określające specyfikacje interfejsów wewnętrznych kluczowych elementów sieci. Celem tych działań jest stworzenie branży otwartych, konkurencyjnych modułowych elementów sieciowych. Dlatego też Nokia udostępni swoje główne rozwiązania modułowe innym dostawcom sprzętu sieciowego na takich samych zasadach, jak własnym oddziałom. Jednym z głównych elementów tej strategii jest inicjatywa Open IP Base Station Architecture (Inicjatywa na rzecz otwartej architektury stacji bazowej IP).
"Nowe, atrakcyjne usługi cyfrowe, dostępne przez telefony komórkowe, przyniosą operatorom wielki wzrost przychodów", powiedział dr JT Bergqvist, wiceprezes Nokia Networks. "Wyzwaniem stojącym przed dostawcami sprzętu sieciowego jest to, że nowe usługi wymagają nawet dziesięciokrotnego wzrostu szerokości pasma transmisji w porównaniu z obecną ofertą usług. To z kolei wymaga przejścia na nowy poziom efektywności w sektorze infrastruktury sieci telekomunikacyjnych. Rozwiązania techniczne wykorzystujące protokół IP pozwolą wprowadzić nowe usługi, przyspieszą prace nad produktami i obniżą ich koszty, ale sam protokół IP to nie wszystko. W celu pełnego wykorzystania tkwiącego w nim potencjału, niezbędna jest otwartość wewnętrznych interfejsów".
"Strategia firmy Nokia polega na otwarciu architektury wewnętrznej na standardowe komponenty komercyjne, co zaowocuje poprawą efektywności działań w całej branży i udostępni konsumentom szerszy wachlarz nowych, atrakcyjnych i niedrogich usług bezprzewodowych", dodaje dr Bergqvist.
Realizując tę strategię Nokia Networks otworzyła nowy oddział mający promować otwartość w sieciach komórkowych i wspierać związany z nią sektor produktów modułowych. Oddział Technology Modules będzie projektować urządzenia modułowe i sprzedawać je na takich samych zasadach wszystkim dostawcom sprzętu wykorzystywanego w sieciach komórkowych - w tym innym oddziałom firmy Nokia. Przedstawiciele Technology Modules skontaktowali się już z kilkoma firmami produkującymi sprzęt sieciowy i podjęli rozmowy o ewentualnej współpracy przy wytwarzaniu modułów. Pierwsze produkty modułowe trafią na rynek w połowie roku 2002.
"Produkty Technology Modules będą tworzone w oparciu o otwarte interfejsy, dzięki czemu będzie można je zintegrować ze sprzętem innych producentów", powiedział Vesa Tykkyläinen, wiceprezes Technology Modules, Nokia Networks. "Urządzenia modułowe, które zostaną udostępnione przez firmę Nokia, reprezentują te obszary technologiczne, w których Nokia jest światowym liderem."
"Dostawcy sprzętu sieciowego mogą teraz kupować pewne moduły na zewnątrz, a swe prace badawczo-rozwojowe skoncentrować na obszarach, w których się specjalizują. Przyspieszy to prace nad produktami i obniży ich koszty oraz przyczyni się do powstawania nowocześniejszych produktów końcowych. Tym samym taki nowy model biznesu będzie przynosić korzyści zarówno firmom zajmującym się komunikacją bezprzewodową jak i użytkownikom urządzeń komórkowych", dodaje Vesa Tykkyläinen.