HMD Global zorganizowało w Warszawie spotkanie, na który można było zobaczyć najnowsze urządzenia Nokia - telefony Nokia X30 5G, Nokia G60 5G, Nokia C31 oraz tablet Nokia T21. Już niedługo Nokia X30 5G powinna trafić w nasze ręce na testy. Przy okazji spotkania mieliśmy okazję zadać kilka pytań dotyczących nowego modelu subskrypcyjnego smartfonów Nokia o nazwie Circular, który ma nagradzać użytkowników za jak najdłuższe korzystanie z tego samego urządzenia. Na pytania odpowiadał Eric Matthes - General Manager na Europę Centralną, Wschodnią i Południową.
Nokia X30 5G to obecnie najwyższy model oferowany przez producenta, w cenie 2499 zł. Smartfon zrobił na mnie dobre wrażenie, szczególnie pod kątem designu. Podoba mi się połączenie srebrnej, metalowej ramy urządzenia z czarną ramką ekranu. Uwagę zwracają dopracowane detale i dobrze dopasowane elementy. Nokia X30 5G wydaje się faktycznie solidniejsza niż typowy smartfon, szczególnie z tej półki cenowej. Wyświetlacz również jest wysokiej jakości. Ma przekątną 6,43 cala, rozdzielczość 2400 x 1080 pikseli i jest wykonany w technologii AMOLED. Nokia chwali się, że to najbardziej przyjazny środowisku smartfon jaki wyprodukowali licząc od samego początku istnienia firmy. Został stworzony w 100% z aluminium z recyklingu, a tworzywa sztuczne służące do jego budowy pochodzą z recyklingu w 65%. Opakowanie telefonu wykorzystuje wyłącznie papier w 94% przetworzony z makulatury.
Dbanie o środowisko jest obecnie najmocniej podkreślane przez HMD Global w komunikacji. Oprócz nagród za ekologiczną produkcję i wykorzystanie recyklingowych materiałów Nokia wprowadza nowy model subskrypcji telefonów Circular, który ma nagradzać jak najdłuższe użytkowanie smartfonu. Ponieważ każdy producent chce sprzedawać jak najwięcej produktów i zachęcić klientów do jak najczęstszej wymiany urządzenia na nowe, byłem ciekaw w jaki sposób dla Nokii takie podejście jest opłacalne. Zapytałem o to Eric’a Matthesa, szefa HMD na nasz region.
Eirc Matthes powiedział mi, że taki model jest możliwy tylko wówczas, gdy Nokia jest właścicielem telefonu przez cały okres jego istnienia. Model subskrypcji zakłada minimum zobowiązań ze strony klienta. Wybieramy telefon który nas interesuje i płacimy za niego miesięczną opłatę. W każdej chwili możemy wymienić go na nowszy model, albo zdecydować, że chcemy zmienić go na wyższy i droższy, lub niższy i tańszy model. Urządzenie jest też ubezpieczone przed zgubieniem, kradzieżą i zniszczeniem. W razie takiego wypadku klient dostaje nowy telefon w ciągu 24 godzin. Minimalny czas po którym można wymienić smartfon to 3 miesiące. Niezależnie od tego czy klient będzie z telefonu korzystał 3 miesiące czy 5 lat telefon zawsze wraca do Nokii. Jeśli używany był krótko i jest w dobrym stanie, może jako odnowiony i w niższej cenie trafić do kolejnego klienta. Trzykrotne wypożyczenie telefonu na minimum 3 miesiące zwraca koszt jego produkcji. Jeśli jest mocniej wyeksploatowany zostanie zrecyklingowany i wykorzystany do produkcji nowych smartfonów lub przekazany fundacji, która może z niego zrobić użytek. Kluczowym elementem jest to, że telefon nie trafia na śmietnik czy portal aukcyjny, tylko wraca do Nokii i redukuje koszty nowych urządzeń.
Nagrodą za długie użytkowanie telefonu są punkty, które można następnie wymienić na wsparcie określonych, wybranych przez użytkownika telefonu fundacji.
Eirc przyznał mi rację, że nie każdy z klientów zwraca uwagę na politykę dbania o środowisko przez producenta, a często dużo bardziej do wyobraźni przemawiają duże liczby, takie jak 200 megapikseli w nowym aparacie. Pomimo niewątpliwego wyzwania Nokia chce uświadamiać klientów i namawiać ich do korzystania z urządzeń wytworzonych z przetworzonych materiałów, oraz namawiać do rzadszego wymieniania telefonów na nowszy model. Jednocześnie model subskrypcji ma dawać użytkownikowi pełną elastyczność wyboru i w razie decyzji o zmianie znaleźć nowego użytkownika dla danego urządzenia i dać mu drugie, a nawet trzecie i czwarte życie.
Według Eric’a model subskrypcji nie jest widziany przez operatorów jako konkurencja dla ich biznesu. Dla operatorów ważniejsze jest zaoferowanie karty SIM do telefonu niż samego urządzenia. Nokia pracuje nad uruchomieniem współpracy z operatorami.