Orange przedstawił w Paryżu swój nowy plan strategiczny. Program Lead the future został zaprezentowany przez nową szefową Grupy, Christel Heydemann. Szef polskiego Orange na spotkaniu z prasą zdradził, że także polski oddział uczestniczył w pracach nad nowym planem strategicznym. Polska ma jednak teraz swój własny plan .Grow, który w założeniach miał obowiązywać do 2024 r. Na razie nie wiadomo, czy będzie jakoś mocno modyfikowany „pod” globalny Lead the future.
Ważnymi elementami i efektami Lead the future mają być oszczędności, lekkie wyhamowanie inwestycji i jeszcze mocniejsze wykorzystanie obecnych zasobów. Oczywiście do tego ostatniego zadania Orange chce wykorzystać „sztuczną inteligencję”, bo określenia big data i chmura wyszły już nieco z mody. Orange wyznaczył sobie cel zaoszczędzenia dodatkowych 600 mln euro do 2025 r. przy bazowych kosztach 11,8 mld euro. Do tej pory dzięki planowi wydajności Scale Up firma zaoszczędziła ponad 700 mln euro w latach 2019-2022.
Christel Heydemann podała w Parużu, że inwestycje Grupy osiągnęły szczyt w 2022 roku i teraz spadną z 18% przychodów do około 15% od 2023 roku i na czas trwania planu. Ta redukcja dotyczy w szczególności Francji i Europy, gdzie dokonano już większości inwestycji w światłowody.
Orange ma do dyspozycji 46 mln łączy FTTH w Europie, co stanowi niemal 1/3 wszystkich łączy na naszym kontynencie. Ważne będzie także 5G oraz usługi typu „4G Home”. Ich uzupełnieniem mają być nowe usługi dostępu do internetu przez satelitę. Usługa będzie oferowana z Eutelsat we Francji. Cena ma być taka jak za łącze FTTH.
W Hiszpanii Orange liczy na efekty ostatniej fuzji rynkowej z MásMóvil.
Grupa będzie nadal inwestować w rozwój sieci stacjonarnych i komórkowych w „odpowiedzialnych ramach finansowych”. W tym celu Orange będzie angażować się w kolejne partnerstwa strategiczne (współdzielenie RAN i wspólne podmioty), aby dzielić koszty finansowe.
Według planu w Europie do 2025 r. ma powstać 5 mln nowych łączy FTTH. W regionie MEA ma zostać uruchomione kolejne 2 mln.
Tzw. hosting rate na stacjach bazowych należących do Totem (Hiszpania i Francja) ma urosnąć z 1.37 w 2022 r. do 1.5 w 2026 r.
Grupa będzie kontynuować modernizację swoich sieci stacjonarnych i komórkowych, przechodząc na łącza szerokopasmowe i likwidując do 2030 r. sieć miedzianą we Francji oraz sieci 2G i 3G we wszystkich krajach Europy.
Orange Business ma powrócić do wzrostu rentowności (EBITDAaL) najpóźniej do 2025 roku.
W sektorze cyberbezpieczeństwa Orange postawiło sobie za cel zdobycie pozycji europejskiego lidera i planuje do 2025 r. przychody w wysokości 1,3 mld euro. Orange Cyberdefense będzie kontynuować rozwój organiczny i przejęcia, przyspieszające wejście na segment profesjonalny/MŚP i wejście na nowe rynki, takie jak B2C.
Region Afryki i Bliskiego Wschodu generuje wzrost przychodów Grupy od wielu lat. Aktualnie Orange obsługuje jednego na dziesięciu Afrykanów. Grupa postawiła sobie za cel osiągnięcie średniego rocznego wzrostu przychodów w tym regionie o 7% w latach 2022-2025, a także znaczny wzrost rentowności (w tym samym okresie).
Orange liczy także na dalszy rozwój usługi Orange Money. Pod koniec 2022 roku przychody Orange Money powróciły do wzrostu. Z tej oferty korzysta ponad 29 milionów aktywnych użytkowników. Wartość transakcji przekracza 100 miliardów euro w ciągu roku.
Poprzez dedykowaną spółkę zależną Orange będzie nadal inwestować w regionie MEA w infrastrukturę.