Chciałem przedstawić Państwu analizę ofert usług rozmów międzymiastowych większych operatorów działających na naszym rynku.
Każdy wie jak dużo takich usług jest już dostępnych na naszym rynku. Usługi te są świadczone przy zachowaniu wysokiego poziomu jakości. Nie będę w niniejszym artykule rozpatrywał usług opartych o technologię VoIP, których jakość w wielu przypadkach jest niska a poza tym te usługi są skierowane głównie do osób wykonujących połączenia międzynarodowe, skupię się na usługach świadczonych przez operatorów o ugruntowanej pozycji, którzy mają podpisane umowy o preselekcję z Telekomunikacją Polską oraz tych, którzy wykorzystują własne prefiksy oraz własną strukturę teleinformatyczną.
Poniżej przedstawiam listę operatorów, których usługi zostaną porównane:
Dialog - prefiks: 1011
Netia - prefiks: 1055
NOM - prefiks: 1044
Tele2 - prefiks: 1061
Telekomunikacja Polska - prefiks: 1033
Porównane zostaną wyłącznie usługi dostępne dla klientów indywidualnych. Formą porównania będzie tabela, gdzie będziecie mogli Państwo sprawdzić, jak u danego operatora przedstawia się każda analizowana cecha.
U niektórych operatorów wyróżniamy dni wolne (tj. soboty niedziele i święta) oraz dni robocze, stąd jeśli chodzi o godziny szczytu, to u niektórych operatorów jest to podzielone w zależności czy jest to dzień roboczy czy wolny.
W przypadku NOM'u mamy aż 4 strefy taryfikacyjne, czyli 8.00-18.00, 18.00-22.00, 22.00-6.00 i 6.00-8.00. Najtańsza z nich to oczywiście strefa nocna.
Kwota minimalna, to kwota, którą na pewno zapłacimy za dany miesiąc, w którym operator świadczył nam usługę (nawet jeśli nie wydzwonimy choćby pół sekundy). Jeśli wartość połączeń jest mniejsza od kwoty minimalnej, abonent uiszcza jedynie tę opłatę, natomiast gdy ją przewyższa - abonent płaci wyłącznie za zrealizowane połączenia.
Niektórzy z Państwa mogą się zastanawiać dlaczego nie uwzględniłem na przykład oferty Telekomunikacji Polskiej, w której kupujemy bezpłatne rozmowy wieczorami i w weekendy. Otóż drodzy Państwo w następnym artykule postaram się wam pokazać, że to nie w każdym przypadku jest opłacalne, a poza tym za te rozmowy płacimy w postaci horrendalnego abonamentu i w żadnym przypadku nie należy traktować tych połączeń jako darmowych.
Moim zdaniem dobrze, z punktu widzenia opłat za rozmowy międzystrefowe (i to należy podkreślić, ponieważ w niniejszym artykule nie analizowane są połączenia międzynarodowe ani połączenia do sieci komórkowych) wypada Tele2, gdyż w jego przypadku nie występuje ani opłata minimalna, nie ma także opłat za inicjację połączeń, a i taryfikacja jest do zaakceptowania. Niestety nie wszystko przedstawia się tak różowo w przypadku Tele2 jeśli chodzi o obsługę klienta. W dalszej części artykułu przedstawię Państwu porównanie telefonicznych biur obsługi klienta i tego co można za ich pośrednictwem załatwić.
Bardzo atrakcyjna jest również oferta Netii (taryfa przedsiębiorcza PRO). Stawka za minutę połączenia w przypadku Netii (0,24 PLN) jest o wiele bardziej atrakcyjna niż w przypadku Tele2 (0,27 PLN/min). Jednak w tym przypadku taryfikacja jest można powiedzieć mało atrakcyjna, ponieważ za połączenie trwające do 60 sekund zapłacimy za całą minutę (nawet jak rozmawiamy 1 sekundę), natomiast po pierwszej minucie mamy już dostępne naliczanie sekundowe. Kolejnym minusem jest to, że co miesiąc musimy wydzwonić co najmniej 60 PLN netto (oczywiście możemy dzwonić mniej, ale tak czy owak rachunek przyjdzie na 60 PLN netto).
Musicie Państwo mieć również na uwadze usługi dodatkowe, które można zakupić u prawie każdego operatora (z wyjątkiem Tele2). Jednak usługi dodatkowe, jak np. tańsze numery, czy taryfy malejące (w NOM'ie za 10 PLN można aktywować usługę, dzięki której im dłuższe połączenie tym niższa opłata za minutę) są przeznaczone wyłącznie dla klientów, którzy wiedzą co chcą dzięki nim osiągnąć i dobrze przemyślą sprawę ich zakupu. Często spotykam się w mojej codziennej pracy w Telecommunication Consulting Group z abonentami, którzy płacą za usługi dodatkowe nawet ponad 20 PLN a dzięki nim zaoszczędzają np. mniej niż złotówkę. Dlatego też trzeba się dobrze zastanowić czy akurat w naszym przypadku będą opłacalne usługi dodatkowe.
Poniżej przedstawiam wynik obliczeń dotyczący powyższych taryf. W tabeli szarym polem oznaczone zostały połączenia najtańsze. Tabela obejmuje pierwsze 80 sekund połączenia (w dni robocze w godz. 8.00 - 18.00), gdyż dalsze obliczenia dają identyczny wynik - Netia taryfa przedsiębiorcza PRO - najtańsza. Proszę jednak nie zapominać o opłatach minimalnych, które w przypadku Netii przedsiębiorczej PRO wynoszą 60 PLN netto miesięcznie.
Jak wcześniej wspomniałem, chciałbym teraz Państwu przedstawić tabelę, w której pokazałem co u danego operatora można załatwić przez telefon, a czego nie można. Taka tabela również może Państwu pomóc w wyborze operatora międzystrefowego.
Mam nadzieję, że niniejszy artykuł przypadł Państwu do gustu i rozwiązał niektóre problemy związane z decyzją odnośnie operatora połączeń międzystrefowych.
W kolejnych artykułach postaram się przybliżyć Państwu powyższe oferty z punktu widzenia rozmów do sieci komórkowych oraz podać analizę opłacalności każdej oferty w zależności od tego kto ile dzwoni do sieci komórkowych oraz na połączenia międzymiastowe. Zapraszam również do odwiedzenia naszej strony internetowej (www.tcg.pl) i zapoznania się z ofertą usług Telecommunication Consulting Group Sp. z o.o..