Razem z filtrowaniem SMS-ów ma to umożliwić walkę z nadużyciami w komunikacji elektronicznej, których ofiarami padają użytkownicy telefonów w Polsce.
Pod koniec 2021 r. UKE podpisało z czterema operatorami mobilnymi dobrowolne porozumienie w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego. W ramach wspólnych prac powstał dokument, który następnie przerodził się w przyjętą w połowie 2023 r. Ustawę o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Akt ten zawiera szereg instrumentów mających na celu poprawę cyberbezpieczeństwa Polaków, z których najistotniejsze są dwa poniższe.
Pierwszym z nich jest obowiązek filtrowania SMS-ów przez operatorów komórkowych, na kształt filtrów antyspamowych w poczcie elektronicznej. W rozwiązanie zaangażowani są cyberspecjaliści z CSIRT NASK (zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego), którzy będą tworzyli bazę wzorców niebezpiecznych wiadomości. Operator komórkowy będzie ją pobierał i po zaimplementowaniu w swoim systemie odfiltrowywał niebezpieczne SMS-y. Obowiązek ten wchodzi w życie już w kwietniu i mam nadzieję, że znacząco ograniczy próby wyłudzeń tą drogą.
Drugim istotnym instrumentem jest walka z podszywaniem się pod czyjś numer telefonu. Tu ważnym rozwiązaniem jest tzw. baza DNO (ang. Do-Not-Originate). Właściciele numerów telefonów (przedsiębiorcy), tacy jak m.in. banki, będą mogli zgłosić do UKE swoje numery, które służą tylko do odbierania połączeń, a nie do inicjowania. Do tej pory przestępcy często wykorzystywali fakt, że w telefonach mamy zapisany numer infolinii naszego banku, a połączenia przychodzące z danego numeru od razu na wyświetlaczu telefonu było kojarzone z przypisaną mu nazwą w naszej książce telefonicznej, w ten sposób uwiarygadniając się. Jeżeli operator zauważy, że do jego sieci przychodzi połączenie prezentujące się numerem z bazy DNO, wtedy będzie je od razu blokował. Bazę DNO prowadzi UKE, wniosek o wpis numeru do tej bazy będzie można składać od 25 marca, a operatorzy będą musieli wdrożyć u siebie to rozwiązanie do września.
Podpisane właśnie porozumienie jest otwarte dla wszystkich podmiotów, które obsługują co najmniej 50 tys. abonentów i są gotowe przyjąć na siebie zobowiązania wynikające z porozumienia. Dla mniejszych przedsiębiorców telekomunikacyjnych przygotowane zostaną rekomendacje zbieżne z tymi zawartymi w „bezpiecznej zatoce”, określające środki organizacyjne i techniczne służące do zwalczania CLI spoofingu, dostosowane do ich wielkości i możliwości technicznych.