Wyniki za 2009 rok w segmencie telefonii komórkowej Grupy TP:
Spadek przychodów (-10,2%), na który złożyły się następujące czynniki:
Obniżka opłat za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych o >50% (-9%)
Wzrost liczby klientów abonamentowych +7,4% i znaczny wzrost AUPU, które niemal zrównoważyły skutki intensywnej presji cenowej (-1.2%)
Wzrost liczby klientów abonamentowych telefonii komórkowej +7,4% i ich udziału w ilościowej strukturze klientów Orange do 48,3%
Wzrost liczby klientów dedykowanych mobilnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu +10,2%
Spadek marży EBITDA wskutek agresywnych działań konkurencji, erozji cen i zmian kursów walutowych
Kluczowe wskaźniki
Telefonia komórkowa | 2009 | Zmiana rok do roku |
Przychody (w mln zł) | 7 745 | -10,2% |
Łączna liczba klientów (w tys.) | 13 714 | -3,3% |
Liczba klientów abonamentowych (w tys.) | 6 624 | +7,4% |
Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych (w tys.) | 388 | +10,2% |
Marża EBITDA | 28,6% | -10 pp |
W pierwszym kwartale 2009 doszło niemal do zatrzymania wzrostu na rynku usług telefonii komórkowej (wzrost w ujęciu wartościowym wyniósł zaledwie 1,2%). W drugim półroczu nastąpił spadek. Zasadniczym czynnikiem, który przyczynił się do spadku, był wpływ dwóch obniżek stawek MTR i, pośrednio z nich wynikający, znaczny spadek cen detalicznych.
Przy tak wymagających warunkach rynkowych, przychody Orange zmniejszyły się w skali roku -10,2%, z czego aż 9% spadku wynika z decyzji regulacyjnych. Po stronie przychodów, nastąpił wzrost liczby klientów abonamentowych +7,4% oraz wzrost ruchu (zagregowany wskaźnik AUPU wzrósł +20,7%). Zrównoważyło to negatywne skutki konkurencji cenowej (wynikającej z obniżenia stawek MTR oraz asymetrii stawek na korzyść operatora sieci Play). W połączeniu ze wzrostem przychodów z usług stacjonarnych, oferowanych pod marką Orange, pozwoliło to zamortyzować spadek przychodów z telefonii komórkowej (wyłączając wpływ decyzji regulacyjnych) do zaledwie 1,2%.
Korzystne zmiany w strukturze klientów Orange są wynikiem ukierunkowanej na wartość strategii handlowej. Znaczny wzrost liczby klientów abonamentowych (post-paid) spowodował, że ich udział w strukturze klientów Orange zwiększył się do 48,3%. W omawianym okresie liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu wzrosła +10,2%. Jednocześnie, w porównaniu z 2008, zmniejszyła się liczba klientów pre-paid z powodu zakończenia racjonalizacji bazy klientów, rozpoczętej w 2008 roku.
Utrzymujący się niski kurs złotego, rosnąca liczba klientów i wielkość ruchu przełożyły się na zwiększoną presję po stronie kosztów operacyjnych Orange. Wpływ tych czynników był widoczny w kosztach sprzedaży, kosztach usług operatorskich, kosztach dotyczących sieci i systemów informatycznych oraz kosztach rozwoju nowych produktów. Jednak i tu, realizowany w 2009 Program Optymalizacji Kosztów, przyniósł oszczędności. Ograniczono wzrost kosztów sprzedaży poprzez wprowadzenie ofert SIMO10 oraz obniżenie cen telefonów komórkowych. W efekcie, w skali roku, spadek marży EBITDA dla telefonii komórkowej został ograniczony do 10 punktów procentowych.