Kupując nowego smartfona, oprócz sprawdzenia jego parametrów technicznych, warto zwrócić uwagę, jaką kartę SIM on obsługuje. Jeśli bowiem będzie to urządzenie wyposażone w gniazdo z innym typem karty niż to, które posiada obecnie używany telefon, konieczna może się okazać wymiana SIM i wizyta u operatora.
Podobnie jak w przypadku urządzeń elektronicznych, także ewolucja kart SIM przebiega w kierunku miniaturyzacji, która pozwala producentom lepiej wykorzystać dostępne miejsce w smartfonie. Nie może więc dziwić - pamiętając jak duże były na początku telefony komórkowe, że pierwsze karty SIM, które pojawiły się na rynku na początku lat 90. XX wieku, z dzisiejszej perspektywy miały ogromne wymiary 8,5 x 5,4 cm!
Dziś nie można ich spotkać, a coraz rzadziej natknąć się można także na ich następcę, czyli karty mini SIM (drugiej generacji), które zostały wprowadzona w 1996 roku. Mają one 25 mm długości, 15 mm szerokości i 0,76 mm grubości i przez ponad dekadę były najpopularniejszym rozwiązaniem w telefonach komórkowych.
Zastępować je zaczęły karty micro SIM, opracowane w 2003 roku, choć popularność zyskały dopiero w 2010 roku, gdy Apple wykorzystał ją w nowym wówczas modelu iPhone 4, a za nim poszli inni czołowi producenci. Rozwiązanie trzeciej generacji „skurczyło się” do rozmiaru 15 x 12 mm. Grubość karty micro SIM pozostała jednak taka sama (0,76 mm).
Dzisiaj w nowych smartfonach można już jednak spotkać z reguły karty nano SIM wprowadzone na rynek w roku 2012. Mają one rozmiary 12,3 x 8,8 x 0,67 mm – są więc zarówno mniejsze, jak i cieńsze od poprzedniczki.
Kolejnym etapem tej ewolucji są tzw. eSIM-y (ang. embedded SIM). Nie są one oddzielnym nośnikiem, a niewielkim chipem, umieszczonym bezpośrednio na płycie głównej telefonu. Proces rejestracji i pobierania danych karty eSIM jest obsługiwany zdalnie w trybie OTA (ang. Over the air). eSIM ułatwia też korzystanie z jednego numeru na kilku urządzeniach, a zatem nie tylko na telefonie, lecz także tabletach czy zegarkach.
Dziś problem wymiany karty SIM pojawia się najczęściej, gdy ktoś kupi smartfon z nano SIM i potem okazuje się, że karta, którą obecnie posiada, jest za duża. W Orange taką operację można przeprowadzić bez wizyty w salonie operatora, co jest nie tylko wygodniejsze, ale i tańsze.
W takim przypadku trzeba kupić starter Orange o wartości maksymalnie 15 zł w pobliskim sklepie, stacji benzynowej czy kiosku (jednak nie można go zarejestrować lub wkładać karty SIM do telefonu). Do przeprowadzenia operacji potrzebne będą też: aktywna dotychczasowa karta SIM oraz kod PUK do dotychczasowej karty.
Potem z dotychczasowej karty SIM należy wysłać SMS-a pod bezpłatny numer 80511. W treści wpisać należy kod PUK starej karty. A potem:
Operacja wymiany karty SIM samodzielnie można wykonać też przez internet logując się na swoje konto na stronie operatora (www.orange.pl). A następnie:
Samodzielna wymiana karty w ten sposób kosztuje 15 zł dla numerów na kartę i 25 zł dla numerów na abonament.
Oczywiście po nową kartę SIM można się też udać do salonu Orange, co jednak jest droższe, bo standardowo kosztuje 40 zł (może się jednak zdarzyć, że cennik oferty klienta wskazuje inną opłatę). W takim przypadku nie należy też zapomnieć o zabraniu z sobą dokumentu tożsamości (dowodu osobistego). Jest to bowiem niezbędne celu sprawdzenie zgodności danych ubiegającego się o nową kartę SIM z danymi zapisanymi w naszych systemach operatora. I jest to bardzo istotne, aby zapobiegać przestępstwom typu SIM swapping. Przestępcy wyrabiają duplikat karty SIM służącej m.in do autoryzacji transakcji bankowych i w ten sposób zlecają przelewy na własne konto.
Dlatego też np. w przypadku zgubienia karty SIM należy natychmiast skorzystać z blokady kradzieżowej. Polega ona na zablokowaniu połączeń przychodzących i wychodzących (w przypadku oferty na abonament) lub wychodzących (w przypadku oferty na kartę). Z usługi można korzystać po zalogowaniu się na internetowe konto w Mój Orange, poprzez infolinię - dla klientów indywidualnych są to numery: *100 (gdy dzwoni się z numeru Orange) 510100100 (z numeru z innej sieci), a dla biznesowych *600 (z numeru Orange) i 510600600 (z numeru z innej sieci). Można też do zrobić w każdym salonie Orange.
W podobnym sposób można wyłączyć blokadę kradzieżową po odzyskania telefonu czy karty SIM.