Wyniki Orange Polska w III kw. 2013 r. - duży spadek zysku netto

Newsy
Opinie: 5

Grupa Orange Polska opublikowała swoje wyniki za III kw. 2013 r. (wiadomość stale aktualizowana)

Wybrane informacje:

  • Orange podał, że z jego sieci korzysta 69 tys. kart SIM operatorów MVNO
  • W sieci Orange działa już 3.613 mln smartfonów
  • oszczędności z przeprowadzki do nowej siedziby będą wynosić 19 mln zł rocznie
  • w porównaniu rok do roku liczba salonów sprzedaży zmniejszyła się o 54
  • udział sprzedaży internetowej dla klientów indywidualnych wzrósł przez rok z 9.2% do 13.7%
  • w IV kw. z Grupy odejdzie kolejnych 371 pracowników
  • negocjowane są kolejne odejścia

Wyniki finansowe:

Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF 3 kw. 2013 3 kw. 2012 Zmiana 9 m. 2013 9 m. 2012 Zmiana
Przychody Grupy 3 196 3 472 -7,9% 9 766 10 659 -8,4%
EBITDA 1 165 1 325 -12,1% 3 202 3 850 -16,8%
EBITDA (jako % przychodów) 36,5% 38,2% -1,7 pp 32,8% 36,1% -3,3 pp
Zysk netto 239 307 -22,1% 396 804 -50,7%
Organiczne przepływy pieniężne 434 321 +35,2% 833 1 0602 -21,4%

Wpływ decyzji regulacyjnych, przede wszystkim obniżenia cen za połączenia z sieci stacjonarnych do komórkowych, na EBITDA Grupy wyniósł w trzecim kwartale -28 mln zł. Pod presją znalazły się koszty bezpośrednie, gdyż plany taryfowe z nielimitowanymi połączeniami głosowymi i SMS przyczyniły się do wzrostu kosztów międzyoperatorskich o 30 mln zł rok-do-roku, zaś rosnąca popularność smartfonów przełożyła się na wzrost kosztów komercyjnych o 22 mln zł. Ponadto, koszty usług ICT Grupy zwiększyły się w 3 kw. o 40 mln zł rok-do-roku - przy jednoczesnym wzroście przychodów z tych usług o 48 mln zł. 

Odnosząc się do wyników Grupy w trzecim kwartale 2013 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:

„Od mojego powrotu do Polski upłynęło zaledwie kilka tygodni, ale już dostrzegam, że dysponujemy odpowiednimi zasobami, żeby poprawić nasze wyniki. Te zasoby to między innymi 22 mln klientów naszych różnych usług, pełen wachlarz usług, odpowiednie zasoby sieciowe oraz dobrze wyszkolona i zmotywowana kadra. Mamy świadomość że istnieje pilna potrzeba poprawy naszych wyników – poczynając od dynamiki przychodów, gdzie konieczne są śmielsze i bardziej zdecydowane działania. Konwergencja to centralny element naszej strategii, ale jednocześnie musimy wprowadzać nowe produkty i funkcjonalności, aby zaspokajać potrzeby klientów z poszczególnych segmentów. Musimy być bardziej elastyczni, szybsi w reagowaniu na zmiany rynkowe i doskonali w dostarczaniu usług, aby budować lojalność klientów i kreować wartość. Kierowanie zespołami Orange Polska to dla mnie wielki przywilej. Będziemy wspólnie ciężko pracować nad realizacją naszej strategii, gdyż jesteśmy absolutnie zdeterminowani by generować stabilne przepływy pieniężne, niezbędne do sfinansowania naszych inwestycji i wynagrodzenia akcjonariuszy.”

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) 3 kw. 2013 3 kw. 2012 Zmiana
Liczba klientów Orange Open 211 6 n/d
Liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP) 333 191 +74,3%
Liczba klientów komórkowych 15 126 14 758 +2,5%
post-paid 7 052 6 894 +2,3%
pre-paid 8 074 7 865 +2,7%
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 4 821 5 194 -7,2%
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2 305 2 338 -1,4%
Mobilne dostępy szerokopasmowe 702 695 +23,5%
Liczba klientów usług TV 699 677 +1,0%

Liczba klientów Orange Open osiągnęła w trzecim kwartale 211 000. Przyrost klientów (netto) wyniósł +39 000 w 1kw., a następnie przyspieszył do +53 000 w 2 kw. oraz +86 000 w 3 kw. Potencjał tej oferty w zakresie dosprzedaży jest potwierdzany faktem, że ok. 67% klientów Orange Open dokupiło dodatkowe usługi stacjonarne lub komórkowe, przyczyniając się do wzrostu łącznego ARPU.

Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych urosło w trzecim kwartale do +2,5% rok-do-roku wobec +1,3% w 2 kw. Było to możliwe dzięki pozyskaniu 179 000 klientów (netto) od końcadrugiego kwartału, zarówno w segmencie pre-paid (+97 000 kart SIM) jak i w post-paid (+82 000kart SIM). Ułatwiła to sprzedaż usług pod marką nju mobile, której baza klientów wzrosła od końca drugiego kwartału o 123 000 (netto), osiągając poziom 203 000. Na ARPU z usług mobilnych w dalszym ciągu niekorzystnie wpływała zapoczątkowana przez konkurencję w 2012 roku wojna cenowa, chociaż w mniejszym stopniu: ARPU z usług detalicznych (wychodzących)zmniejszyły się w 3 kw. o 5,2% rok-do-roku wobec -6,9% w 2 kw. oraz -5,9% w 1 kw.

Stacjonarne wskaźniki KPI nadal korzystały na strategii łączenia produktów i konwergencji. Utrata netto klientów telefonii stacjonarnej została ograniczona do 78 000 w 3 kw., wobec utraty 96 000 klientów w 2 kw. oraz 109 000 w 1 kw. Ponadto, wysoki wzrost liczby klientów oferty 3P (+74% rok-do-roku) wspierał ARPU z usług dostępu do Internetu, TV i VoIP i przyczynił się do wzrostu przychodów z tych usług o 24 mln zł, tj. 6% rok-do-roku. W trzecim kwartale, przychody z usług dostępu do Internetu, TV i VoIP stanowiły 13,2% przychodów Grupy.

Opinie:

Opinie archiwalne (5):

Komentuj

Komentarze / 5

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Maciej W2 pisze: 2013-10-22 10:00
    Biznes zmienia się z Orange ;-) , - duży spadek zysku netto
    1
  • Users Avatars Mini
    mosesik pisze: 2013-10-23 11:34
    Brawo jeszcze trochę i Splajtują, tak jak cała Telekomunikacja Polska czego im życzę z całego serca
    0
  • Users Avatars Mini
    Rafał pisze: 2013-10-23 18:29
    ja także zniszczyli Ideę
    0
  • Users Avatars Mini
    kibus90 pisze: 2013-10-24 00:10
    Problem Orange głownie siedzi po stronie oferowania usług szerokopasmowych - czyli internetu. Kiedyś byli monopolistą, bo mogli oferować internet - czy byłby to 64 kb/s czy 512kb/s to bez różnicy - Każdy brał, bo internet był - niezależnie za jaką cenę. Zaś dzisiaj czasy się zmieniły - powstają nowe firmy, które zaczynają inwestować pieniądze na tworzenie swoich linii, ponieważ te TPsy nadają się na miedź. Zdarza się dzisiaj, że do domów są jeszcze pociągnięte linie Telekomunikacji Polskiej z lat 90', gdzie maksymalna prędkość internetu to w przeciągach 512 kb/s. Po prostu Orange tym traci i myślę, że zostanie liderem tylko i wyłącznie telefonii komórkowej... chyba, że zainwestuje grube miliardy, by znowelizować swoją infrastrukturę, jeżeli chodzi o linie. Ale wątpię, że posunie się na taki krok...
    0
  • Users Avatars Mini
    asf pisze: 2013-10-25 00:36
    Nie powinni się dziwić - oferty komórkowe daremne i złodziejskie (polityka TPSA) na tle konkurencji Orange wypada bardzo słabo, bardzo drogie smsy, jaki jest obecnie MTR na smsy? Chyba coś około 1gr. A w Orange ceny na poziomie 20gr. Ta firma sama się skazuje na porażkę.
    2

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: