Grupa Orange Polska opublikowała swoje wyniki za III kw. 2013 r. (wiadomość stale aktualizowana)
Wybrane informacje:
Wyniki finansowe:
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF | 3 kw. 2013 | 3 kw. 2012 | Zmiana | 9 m. 2013 | 9 m. 2012 | Zmiana |
Przychody Grupy | 3 196 | 3 472 | -7,9% | 9 766 | 10 659 | -8,4% |
EBITDA | 1 165 | 1 325 | -12,1% | 3 202 | 3 850 | -16,8% |
EBITDA (jako % przychodów) | 36,5% | 38,2% | -1,7 pp | 32,8% | 36,1% | -3,3 pp |
Zysk netto | 239 | 307 | -22,1% | 396 | 804 | -50,7% |
Organiczne przepływy pieniężne | 434 | 321 | +35,2% | 833 | 1 0602 | -21,4% |
Wpływ decyzji regulacyjnych, przede wszystkim obniżenia cen za połączenia z sieci stacjonarnych do komórkowych, na EBITDA Grupy wyniósł w trzecim kwartale -28 mln zł. Pod presją znalazły się koszty bezpośrednie, gdyż plany taryfowe z nielimitowanymi połączeniami głosowymi i SMS przyczyniły się do wzrostu kosztów międzyoperatorskich o 30 mln zł rok-do-roku, zaś rosnąca popularność smartfonów przełożyła się na wzrost kosztów komercyjnych o 22 mln zł. Ponadto, koszty usług ICT Grupy zwiększyły się w 3 kw. o 40 mln zł rok-do-roku - przy jednoczesnym wzroście przychodów z tych usług o 48 mln zł.
Odnosząc się do wyników Grupy w trzecim kwartale 2013 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:
„Od mojego powrotu do Polski upłynęło zaledwie kilka tygodni, ale już dostrzegam, że dysponujemy odpowiednimi zasobami, żeby poprawić nasze wyniki. Te zasoby to między innymi 22 mln klientów naszych różnych usług, pełen wachlarz usług, odpowiednie zasoby sieciowe oraz dobrze wyszkolona i zmotywowana kadra. Mamy świadomość że istnieje pilna potrzeba poprawy naszych wyników – poczynając od dynamiki przychodów, gdzie konieczne są śmielsze i bardziej zdecydowane działania. Konwergencja to centralny element naszej strategii, ale jednocześnie musimy wprowadzać nowe produkty i funkcjonalności, aby zaspokajać potrzeby klientów z poszczególnych segmentów. Musimy być bardziej elastyczni, szybsi w reagowaniu na zmiany rynkowe i doskonali w dostarczaniu usług, aby budować lojalność klientów i kreować wartość. Kierowanie zespołami Orange Polska to dla mnie wielki przywilej. Będziemy wspólnie ciężko pracować nad realizacją naszej strategii, gdyż jesteśmy absolutnie zdeterminowani by generować stabilne przepływy pieniężne, niezbędne do sfinansowania naszych inwestycji i wynagrodzenia akcjonariuszy.”
Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) | 3 kw. 2013 | 3 kw. 2012 | Zmiana |
Liczba klientów Orange Open | 211 | 6 | n/d |
Liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP) | 333 | 191 | +74,3% |
Liczba klientów komórkowych | 15 126 | 14 758 | +2,5% |
post-paid | 7 052 | 6 894 | +2,3% |
pre-paid | 8 074 | 7 865 | +2,7% |
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 4 821 | 5 194 | -7,2% |
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2 305 | 2 338 | -1,4% |
Mobilne dostępy szerokopasmowe | 702 | 695 | +23,5% |
Liczba klientów usług TV | 699 | 677 | +1,0% |
Liczba klientów Orange Open osiągnęła w trzecim kwartale 211 000. Przyrost klientów (netto) wyniósł +39 000 w 1kw., a następnie przyspieszył do +53 000 w 2 kw. oraz +86 000 w 3 kw. Potencjał tej oferty w zakresie dosprzedaży jest potwierdzany faktem, że ok. 67% klientów Orange Open dokupiło dodatkowe usługi stacjonarne lub komórkowe, przyczyniając się do wzrostu łącznego ARPU.
Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych urosło w trzecim kwartale do +2,5% rok-do-roku wobec +1,3% w 2 kw. Było to możliwe dzięki pozyskaniu 179 000 klientów (netto) od końcadrugiego kwartału, zarówno w segmencie pre-paid (+97 000 kart SIM) jak i w post-paid (+82 000kart SIM). Ułatwiła to sprzedaż usług pod marką nju mobile, której baza klientów wzrosła od końca drugiego kwartału o 123 000 (netto), osiągając poziom 203 000. Na ARPU z usług mobilnych w dalszym ciągu niekorzystnie wpływała zapoczątkowana przez konkurencję w 2012 roku wojna cenowa, chociaż w mniejszym stopniu: ARPU z usług detalicznych (wychodzących)zmniejszyły się w 3 kw. o 5,2% rok-do-roku wobec -6,9% w 2 kw. oraz -5,9% w 1 kw.
Stacjonarne wskaźniki KPI nadal korzystały na strategii łączenia produktów i konwergencji. Utrata netto klientów telefonii stacjonarnej została ograniczona do 78 000 w 3 kw., wobec utraty 96 000 klientów w 2 kw. oraz 109 000 w 1 kw. Ponadto, wysoki wzrost liczby klientów oferty 3P (+74% rok-do-roku) wspierał ARPU z usług dostępu do Internetu, TV i VoIP i przyczynił się do wzrostu przychodów z tych usług o 24 mln zł, tj. 6% rok-do-roku. W trzecim kwartale, przychody z usług dostępu do Internetu, TV i VoIP stanowiły 13,2% przychodów Grupy.