T-Mobile ogłosił w Berlinie swoje plany dotyczące komercyjnego wdrożenia usług NFC. Zapytaliśmy pozostałych trzech dużych polskich operatorów o ich plany dotyczące tej technologii oraz o szanse na wdrożenie komercyjnych usług w tym roku. Plany T-Mobile opisaliśmy tutaj
Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy sieci Orange, napisał nam w odpowiedzi tylko, że jego sieć planuje wdrożyć komercyjnie NFC jeszcze w tym roku.
Tomasz Sękalski, prezes spółki Polkomtel Business Development:
„Rozwojem produktów z pogranicza bankowości i telekomunikacji jak np. bankowość mobilna czy nowe formy płatności zajmuje się w Polkomtelu dedykowana spółka - Polkomtel Business Development.
Polkomtel od wielu lat jest liderem na rynku płatności z wykorzystaniem aparatu telefonicznego. Już w 2006 wprowadził na rynek markę Płać Komórką wykorzystującą płatności mobilne, a pilotaż NFC został rozpoczęty we współpracy BZ WBK i VISA już w 2010 r. Od końca ubiegłego roku, na podstawie pozytywnych wyników przeprowadzonych testów, prowadzone są zamknięte testy płatności NFC Avocado.
Jedną z głównych przeszkód rozwoju rozwój usług zbliżeniowych w sieciach komórkowych jest niedostateczna liczba lub brak telefonów komórkowych wyposażonych w funkcjonalność NFC. Na rynku jest tylko kilkanaście aparatów ją posiadających, a co więcej w standardzie występuje ona tylko w kilku topowych modelach z górnej półki cenowej (Samsung Galaxy III, Sony Xperia S, aparaty BlackBerry). Kolejną barierą są stosunkowo wysokie koszty budowy infrastruktury (autoryzacja, bezpieczeństwo, centra rozliczeniowe, obsługa) występujące zarówno po stronie operatorów, jak i dostawców usług (np. banków). Obie te bariery powinny być szybko przezwyciężone by usługa mogła zyskać status masowej, co jest tym bardziej prawdopodobne, ze względu na ujednolicenie standardu technologii oraz zapowiedzi producentów komórek o rozszerzenie oferty telefonów NFC.
Naszym celem jest wprowadzenie usługi, która będzie atrakcyjna dla klientów, ale co równie ważne będzie dostępna dla wszystkich nią zainteresowanych, a nie jedynie dla wąskiej grupy klientów z tzw. grubym portfelem. Nasze dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie są bardzo pozytywne, ale by usługa mogła uzyskać miano masowej, poza likwidacją wcześniej wymienionych barier, konieczna jest oczywiście współpraca z kolejnymi bankami i organizacjami płatniczymi.”
Marcin Gruszka, rzecznik prasowy sieci PLAY:
"Obserwujemy sytuacje na rynku. Jeżeli usługa rzeczywiście będzie się rozwijać, a NFC będzie standardem w telefonach to z pewnością zaproponujemy ja klientom."