Passus zakończył wdrożenie oprogramowania OPNET, służącego do symulacji sieci teleinformatycznych, w Polskiej Telefonii Cyfrowej oraz rozpoczął prace wdrożeniowe w UPC Polska. W obu firmach OPNET pomaga m.in. przewidzieć wpływ nowych usług na istniejącą sieć teleinformatyczną.
Oprogramowanie OPNET potrafi całościowo odtworzyć sieć - łącznie z technologiami, protokołami, konkretnymi urządzeniami i aplikacjami oraz testować różne scenariusze jej rozwoju. Dzięki możliwości przewidywania wpływu nowych usług na sieć możliwe jest konstruowanie kompletnych biznesplanów, skrócenie czasu wprowadzania usług na rynek oraz uniknięcie błędnych inwestycji.
W Polskiej Telefonii Cyfrowej z aplikacji najintensywniej korzystają zespoły specjalistów odpowiedzialnych za planowanie pojemności, wydajności sieci i aplikacji, inwestycje oraz wdrożenia nowych usług. Firma Passus, oprócz dostarczenia oprogramowania, przeprowadziła kompleksowe szkoleni z zakresu wykorzystania aplikacji OPNET oraz w początkowym okresie użytkowania, nadzorowała pracę zespołu PTC ERA. Wdrożenie trwało 9 miesięcy.
Firma UPC Polska, dostawca potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych, będzie wykorzystywać OPNET do testowania jakości nowych usług. Wdrożenie obejmie odtworzenie topologii sieci na podstawie plików konfiguracyjnych urządzeń, weryfikację poprawności ustawień oraz wykonanie podstawowych symulacji sprawdzających zgodność sieci wirtualnej z rzeczywistą infrastrukturą. „Po zakończeniu cyklu szkoleń obejmujących metodologię prac oraz działanie poszczególnych modułów stworzone zostanie laboratorium, w którym przy pomocy OPNETu testowane będą nowe usługi, oraz różne warianty korzystania z nich przed ich wdrożeniem w żywej sieci.” – twierdzi Ryszard Obuchowski, Dyrektor IT w firmie UPC Polska.
Opis wdrożenia OPNET w PTC
Sieć teleinformatyczna jednego z największych polskich operatorów telefonii komórkowej to tysiące urządzeń, których zadaniem jest obsługa stale zwiększającego się ruchu w sposób gwarantujący najwyższą jakość świadczonych usług. Złożoność procesów zachodzących w sieci i granicząca z niemożliwością trudność przewidzenia ich działania, wymusiła na osobach odpowiedzialnych za planowanie pojemności i wydajności sieci znalezienie odpowiedniego, sprawdzonego narzędzia informatycznego, które potrafiłoby zaradzić problemom.
Sytuacja przed wdrożeniem
Przed zakupem oprogramowania OPNET, kwestie planowania oraz optymalizowania sieci pakietowej były rozwiązywane w oparciu o wiedzę i doświadczenie specjalistów, dane producentów sprzętu i analizy firm zewnętrznych. Poszukiwano narzędzia, które potrafiłoby sprawdzić odporność sieci na awarie, a więc wykonać zadanie, które w rzeczywistej sieci jest niewykonalne. Kolejne wyzwanie to przetestowanie wielu różnych scenariuszy działania sieci w celu wykrycia „wąskich gardeł”, aby wcześniej zabezpieczyć się przed ich ewentualnymi skutkami.
Inną bolączką były trudności w oszacowaniu wpływu wprowadzenia nowej usługi, czy ogłoszenia promocji, na obciążenie istniejącej sieci. Istniały problemy z precyzyjnym ustaleniem, w których miejscach sieć będzie wymagała zwiększenia pojemności, a przez to niemożliwe było stworzenie kompletnych biznesplanów związanych z konkretnymi usługami. Sytuacja taka opóźniała wprowadzanie nowych usług, czy promocji, ponadto część pomysłów z gruntu odrzucano uznając za zbyt ryzykowne.
Wdrożenie
Prace wdrożeniowe zostały podzielone na dwa etapy. Etap pierwszy dotyczył warstwy IP. W tym etapie została szczegółowo odtworzona topologia i konfiguracja sieci zbudowanej z urządzeń Cisco i innych w warstwie IP, natomiast warstwa ATM nie była szczegółowo odtwarzana, lecz zagregowana do „chmury”.
Etap drugi dotyczył warstwy ATM. Na tym etapie szczegółowo odtworzono topologię i konfigurację sieci ATM zbudowanej z przełączników Marconi. Odtworzona sieć ATM została zintegrowana z odtworzoną w etapie pierwszym siecią IP.
Specjalnie na potrzeby wdrożenia stworzona została polskojęzyczna strona pomocy technicznej dla pracowników PTC ERA zaangażowanych w obsługę systemu OPNET.
Korzyści, spostrzeżenia
Po zbudowaniu modelu sieci PTC w oprogramowaniu OPNET, wirtualną instalację przetestowano modułem NetDoctor (zbiorem kilkuset reguł testowych). Wykryto błędy krytyczne, mniejszej wagi oraz tak zwane ostrzeżenia. Większość błędów powodowała nieoptymalne rozłożenie ruchu, co w momentach jego gwałtownego zwiększenia powodowało problemy.
Moduł ACE wykorzystano do przeanalizowania kilku aplikacji. Wykryto nieoptymalnie napisaną aplikację dla telefonów typu Smartphone. Okazało się, że długi czas oczekiwania na reakcję oprogramowania sieciowego był spowodowany niedociągnięciami samego programu, a nie – jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka – zbyt małą przepustowością sieci.
Dzięki OPNET, wszelkie zmiany w konfiguracji urządzeń sieciowych oraz planowane inwestycje można wpierw sprawdzić w wirtualnym środowisku. Kompletny model sieci pozwala przeprowadzać próby scenariuszy z awariami urządzeń i łączy. Uzyskane informacje pozwalają na zminimalizowanie ryzyka awarii sieci, poprzez wcześniejsze podjęcie kroków zaradczych.
Podsumowanie
Wdrożenie rozwiązania OPNET w PTC Era przyniosło wymierne korzyści już w pierwszych miesiącach po implementacji w postaci optymalnych inwestycji w infrastrukturę i zaplanowania usług, które spełnią oczekiwania klientów nie narażając sieci operatora na przeciążenie. Z aplikacji najintensywniej korzystają zespoły specjalistów odpowiedzialnych za planowanie pojemności sieci, wydajność sieci i inwestycje oraz wydajność aplikacji i wdrożenia nowych usług. Dzięki możliwości przewidywania wpływu nowych usług i promocji na sieć możliwe jest konstruowanie kompletnych biznesplanów oraz skrócenie czasu wprowadzania tych usług na rynek, co skutkuje wzrostem konkurencyjności i jest pomocne w utrzymaniu pozycji lidera wśród operatorów komórkowych w Polsce.