Idea przedstawiła swoje wyniki operacyjne i finansowe za I połowę br. W porównaniu rok do roku PTK Centertel zarobił o 29% więcej - przychody firmy wyniosły 2.665 mln zł (1Q - 1299; 2Q - 1366). Zysk netto za I połowę roku był zgodnie z zapowiedziami trzycyfrowy i wyniósł 260 mln zł - rok wcześniej wynik netto wynosił 11 mln.
Struktura bazy abonenckiej Idei w I połowie br.:
47.7 % postpaid
52.3 % prepaid
Aktywacje netto postpaid 2Q04 (źródło Idea):
Polkomtel 70 tys.
PTC - 6 tys.
Idea 146 tys.
W I połowie roku Idea miała 66% udziału w aktywacjach netto postpaid. Udział wartościowy Idei w rynku wyniósł 31.8% (dane za 1Q04).
W dwóch pierwszych kwartałach tego roku, w porównaniu do drugiej połowy zeszłego roku, spadło średnie ARPU w sieci Idea z 73 do 71 zł. ARPU postpaid spadło ze 130 do 117 zł. ARPU prepaid pozostało niezmienione na poziomie 32 zł. Koszt pozyskania klienta (SAC) postpaid wynosił w I połowie 2004 r. 709 zł, a koszt pozyskania klienta prepaid 44 zł. Oba te wskaźniki zostały obniżone w porównaniu do zeszłego roku. SAC w postpaid został obniżony przez to, że sprzedawane są wraz z aktywacjami coraz tańsze telefony. W prepaidzie koszt pozyskania zmniejszył się jeszcze bardziej, bo coraz częściej kupujący w ogóle rezygnują z zakupu nowego terminala. Idei udało się także skrócić Payback Period, który średnio wynosił 5.1 miesiąca (6 miesięcy w postpaid, 1.4 miesiąca w prepaid).
Prezes Idei, Sławomir Skrodzki, podtrzymał prognozę wzrostu bazy abonenckiej swojej sieci na koniec br. do 6.5 mln klientów. Centertel nie planuje na razie wprowadzenia nowej marki prepaid, bo według prezesa nie jest to potrzebne. Idea ma bardzo dobrze rozpoznawalną markę POP i zamierza wokół niej budować swoją strategię.
Według prezesa PTK, koszt budowy sieci UMTS Idei zostanie rozłożony na lata 2005-2013. Pod koniec tego okresu sieć UMTS osiągnie zasięg obecnej sieci GSM.
Według PTK Centertel, penetracja telefonii komórkowej w Polsce w ciągu najbliższych 3 lat może osiągnąć 80%.