Prezes UKE przedstawił analizę cen usług dostępu do Internetu świadczonych przez operatorów telefonii ruchomej.
Z analizy wynika, że systematyczny wzrost zainteresowania konsumentów usługami mobilnego Internetu wymusza na operatorach aktywną walkę o potencjalnych klientów. W okresie od czerwca 2008 do czerwca 2009 roku na krajowym rynku podwoiła się liczba modemów bezprzewodowego Internetu, a nasycenie usługami osiągnęło blisko 5 procent.
Rynkowe ceny aktywacji usługi w abonamencie wahają się w przedziale od 1 do189 zł z VAT. Średnia opłata miesięczna za korzystanie z usługi wynosi natomiast ok. 55 zł z VAT dla klienta post-paid oraz ok. 36 zł z VAT dla klienta biznesowego.
Zdecydowanie droższa jest usługa w systemie przedpłaconym. W przypadku ofert na kartę odpowiednikiem aktywacji jest zestaw startowy, w skład którego wchodzi karta SIM oraz starter z pierwszym doładowaniem konta. W wielu przypadkach modem trzeba zakupić oddzielenie i to po cenie poza promocją, przez co koszt aktywacji znacznie wzrasta. W konsekwencji opłata aktywacyjna w systemie pre-paid ma znacznie większy udział w średnim miesięcznym koszcie korzystania z usługi aniżeli w przypadku post-paid, gdzie dwuletni kontrakt gwarantuje operatowi zwrot z subsydiowanego urządzenia. Ceny aktywacji wraz z modemem w pre-paid wahały się w analizowanych ofertach od 249 nawet do 919 PLN z VAT. Samo miesięczne wykorzystanie usługi w systemie pre-paid jest już zdecydowanie tańsze i wymaga wydatku średnio ok. 19 zł z VAT miesięcznie, przy utrzymaniu aktywnego konta przez co najmniej dwa lata.
Z kolei miesięczne ceny abonamentów oscylują w przedziale 29-160 zł z VAT dla klientów post-paid oraz od 25 do 157 zł z VAT dla klientów biznesowych. Na rynku jest coraz więcej ofert z początkowym okresem promocyjnym o obniżonej opłacie, który jednak nie zawsze zmniejsza całościowy koszt ponoszonych wydatków. Promocyjny abonament często łączy się z droższą aktywacją lub wyższymi cenami modemów i kart. Za wyborem oferty promocyjnej przemawia natomiast częsta możliwość próbnego wykorzystania usługi i rozwiązania umowy w przypadku braku satysfakcji klienta.