PTK Centertel poinformowała dziś o tym, że liczba jej abonentów przekroczyła już 3.100.000. Symbolicznym 3-milionowym abonentem Idei została Joanna Blangiewicz z Warszawy, korzystająca z oferty Idea Optima, która studiuje (marketing i reklamę) i jednocześnie pracuje w firmie producenckiej Endemol, a jej hobby to projektowanie wnętrz.
Na zdjęciach: Joanna Blangiewicz, Sławomir Skrodzki, Jean-Marc Vignolles, Jacek Kalinowski
Baza abonencka Idei składa się obecnie z 58 % użytkowników usługi przedpłaconej Idea POP, 36 % abonentów Idea Optima i 5 % abonentów Idea Meritum. Centertel chce w tym roku zwiększyć swą bazę abonentów biznesowych do około 0.5 mln (obecnie jest ich 165 tys.). Dużym problemem sieci jest nadal wysoki roczny wskaźnik CHURN kształtujący się w Idei Optimie na poziomie 36 %. Pod koniec roku Centertel planuje wdrożyć platformę sieci inteligentnej IN, co pozwoli np. użytkownikom POP przechodzić do Optimy bez zmiany swego dotychczasowego numeru telefonu. Prezes PTK poinformował także, że już w tym roku Centertel oraz TP S.A. zamierzają wprowadzać pierwsze oferty konwergentne skierowane do abonentów biznesowych. Nie będą to rozwiązania techniczne ze względu na brak gotowości TP S.A. na tego typu współpracę. Rzecznik TP S.A. zapewnił jednak, że oferta będzie bardzo atrakcyjna cenowo. Pierwsze rozwiązania stricte techniczne pojawia się zapewne dopiero w 2003 roku.
Operator zamierza w tym roku uzyskać 30% udział w rynku. Niestety duże inwestycje w sieć nie pozwolą firmie osiągnąć w 2002 roku dodatniego wyniku finansowego.
Od lewej: Jean-Marc Vignolles, Sławomir Skrodzki, Jacek Murawski, Iwona Kossmann
Najliczniejszą grupą klientów sieci Idea są młodzi mężczyźni w wieku 18-35 lat i dochodzie mieszczącym się w granicach średniej krajowej. Abonenci sieci Idea są w większości mieszkańcami dużych i średnich miast. Najliczniejszą grupa użytkowników telefonów komórkowych to osoby legitymujące się wykształceniem średnim i wyższym.
W 2001 r. nastąpił ponad 40% wzrost całkowitych przychodów, które wyniosły 2.367 mln zł (1.553 mln zł w 2000 r.), przy stracie netto 603 mln zł (w 2000 r. - 665 mln zł), natomiast PTK Centertel odnotował pozytywny wskaźnik EBITDA (112). Obecnie Idea posiada blisko 30% udział w rynku telefonii komórkowej w Polsce (28% na koniec 2002 r., przy 22% na koniec 2000 r.) i co miesiąc uzyskuje ponad 150 tys. nowych klientów (mimo, że pierwszy kwartał każdego roku nie jest najlepszym okresem sprzedaży usług komórkowych. W 2002 r. planowane nakłady inwestycyjne PTK Centertel będą na podobnym poziomie jak w 2001 r. i wyniosą ok. 1,4 mld zł.
Podczas konferencji prasowej poinformowano także o podpisaniu (13.03.br.) umowy kredytowej w wysokości 250 mln euro. Kredyt jest udzielany przez konsorcjum banków pod przewodnictwem Westdeutsche Landesbank oraz Credit Agricole Indosuez. "Finansowanie jest przeznaczone w głównej mierze na realizację procesu inwestycyjnego związanego z realizacją kontraktu na dostawy sprzętu telekomunikacyjnego systemu GSM 900/1800 oraz GPRS firmy Nokia Poland - powiedział Jacek Murawski, dyrektor finansowy PTK Centertel - Natomiast część finansowania przeznaczona jest również na finansowanie potrzeb bieżących samej spółki nie związanych z finansowaniem inwestycji". Kredyt zostaje udzielony na okres maksymalnie do 31.12.2007 r., a spłata jego pierwszej części rozpocznie się w połowie 2003 r., natomiast spłata drugiej części z końcem 2004 r. Z uwagi na kraj pochodzenia sprzętu w ramach kontraktu dostawy z Nokią, część kredytu została objęta częściowo gwarancją fińskiej agencji kredytów eksportowych Finnvera. Pozostała część kredytu jest oparta na ryzyku kredytobiorcy - PTK Centertel.
Profile klientów Idei (materiały operatora)
PROFIL KLIENTÓW OFERTY IDEA POP
Dane demograficzne:
Klienci oferty Idea POP to głównie ludzie młodzi - aż 55% z nich to osoby w wieku do 24 lat. Z tego też powodu aż 39% użytkowników to uczniowie lub studenci, a dominującym wykształceniem jest średnie. W strukturze użytkowników występuje niewielka przewaga mężczyzn nad kobietami.
Użytkownicy Idea POP mieszkają głównie w dużych i średnich miastach - prawie połowa użytkowników mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Większość "POPaków" korzysta z POPa od niedawna - 60% weszło do sieci w ciągu ostatnich 2 lat. Z oczywistych względów używają oni telefonu prawie wyłącznie do rozmów prywatnych, do wysyłania SMSów oraz do korzystania z innych usług - gry, Czat, Darmowa poczta głosowa, roaming SMS, Ściąganie dzwonków, Logo, Serwusa komórkowego, WAP i inne.
Drugą grupą klientów są osoby starsze, które korzystają z Idei POP głównie po to, żeby "być pod telefonem", są nastawione na odbieranie połączeń i znaczne ograniczenie wydatków.
Dane psychograficzne:
Podstawowych klientów Idei POP można opisać jako "stado indywidualistów", którzy czegoś poszukują w życiu, szukają (nawet drobnych) nowych wrażeń, poszukują siebie. Są oni na etapie określania samego siebie i samo-zrozumienia. Czują potrzebę silnego wyrażania swoich poglądów - bronią ogólnoludzkich wartości, wierzą, że można osobiście wpłynąć na los świata. Jednocześnie mają realistyczne, pragmatyczne podejście do życia, planują swoją przyszłość. Są otwarci, pozytywnie patrzą w przyszłość. Cenią kontakty z innymi ludźmi; nie buntują się przeciwko innym (np.: rodzicom) - nie są "niszowi", są "młodzi duchem".
PROFIL KLIENTÓW OFERTY IDEA OPTIMA
Idea Optima - dostrajamy się do Twoich potrzeb
Dane demograficzne:
Konsumenci korzystający z taryf Idea Optima to ludzie dosyć młodzi - aż 64% to osoby w wieku do 34 lat, lecz już ustabilizowani materialnie. 38% stanowią osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia, pracujące na "etacie", ze stałymi dochodami. Większość z nich posiada kartę kredytową i konto w banku (57%).
Wśród abonentów Idea Optima przeważają mężczyźni (64%), osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem. Użytkownicy Optimy to mieszkańcy dużych i średnich miast powyżej 200.000 mieszkańców. 75% konsumentów Optimy płaci rachunki w przedziale 50 - 300 PLN miesięcznie.
"Optimowcy" to stosunkowo świeże nabytki - 60% dołączyło do sieci w ciągu dwóch ostatnich lat.
Używają telefonu głównie do rozmów prywatnych z bliskimi (są zapracownani, ale chcą mieć częsty kontakt z najbliższymi), część z nich wykorzystuje swój telefon do rozmów służbowych. Telefon służy im również do wysyłania SMS-ów, odsłuchiwania poczty głosowej, korzystają z WAP'a , roamingu i innych usług. Bardzo lubią promocje takie jak "Co druga minuta gratis", "Darmowe rozmowy", etc.
Dane psychograficzne:
Podstawowych klientów oferty Idea Optima można określić jako ludzi "spełnionych, ale nadal poszukujących wyzwań w życiu". Są to osoby samodzielne, zdecydowane, mające określone poglądy na życie, ale otwarte na świat zewnętrzny. Posiadają "szerokie horyzonty", interesują się wydarzeniami politycznymi, gospodarczymi i sprawami społecznymi oraz kulturalnymi, sporo czytają, choć przeważa prasa. Kształtują nadal swoją karierę zawodową, mimo iż już osiągnęli pewien status zawodowy i materialny. W swoim wyborze kierują się przesłankami ekonomicznymi. Posiadają ambicje dalszego rozwoju. Są zabiegani i zapracowani, ale niezwykle istotny dla nich jest kontakt z przyjaciółmi i rodziną oraz sposób spędzania czasu wolnego. Wyjeżdżają na starannie zaplanowane wakacje, planują weekendy, chodzą ze znajomymi do restauracji i kina. Są otwarci, pewnie patrzą w przyszłość.
PROFIL KLIENTÓW OFERTY IDEA MERITUM
Klientów oferty Idea Meritum (firmy posiadające numer statystyczny REGON) można podzielić na trzy podstawowe segmenty :
CORPO - KORPORACJE (liczba telefonów na koncie powyżej 50)
Wielkość firmy - liderzy w swojej branży, kluczowe firmy z dużym potencjałem zatrudniające powyżej 100 osób. Znaczna część firm jest filią lub oddziałem firmy zagranicznej.
Profil klientów z segmentu CORPO - ludzie młodzi (25-55 lat), wykształceni (średnie, pomaturalne i wyższe wykształcenie), decyzyjni (przedstawiciele Rad Nadzorczych, Zarządu, managerowie wyższego i średniego szczebla), zamożni oraz posiadający dochody ponad przeciętne, mieszkańcy dużych miast (powyżej 100 000).
SME - SMALL & MEDIUM ENTERPRISE (liczba telefonów na koncie abonenckim: 6 - 50)
Wielkość firmy - zarówno duże, rozwijające się firmy z takich branż jak : budownictwo, transport, produkcja, handel hurtowy i detaliczny, jak i mniejsze, aktywne firmy zatrudniające od 11 do 50 pracowników. Profil klientów z segmentu SME - ludzie młodzi (25-55 lat), wykształceni (średnie, pomaturalne i wyższe wykształcenie), decyzyjni (właściciele, przedstawiciele Rad Nadzorczych i Zarządu, managerowie wyższego szczebla, przedstawiciele Działu Handlowego), posiadający dochody ponad przeciętne, mieszkańcy miast (powyżej 10 000).
SOHO - SMALL OFFICE, HOME OFFICE (liczba telefonów na koncie od 1 do 5)
Wielkość firmy - firmy małe, brak firm zatrudniających powyżej 100 osób. Profil klientów z segmentu SOHO : małe firmy oraz osoby fizyczne prowadzące własną działalność - przedstawiciele wolnych zawodów (np. architekci), prowadzący działalność usługową (np. gabinety lekarskie, doradztwo podatkowe, księgowe), prowadzące działalność handlową hurtową i detaliczną (właściciele sklepów). Ludzie młodzi (25-55 lat), z wykształceniem zawodowym, średnim, pomaturalnym lub wyższym, decyzyjni (głównie właściciele), posiadający różny poziom dochodów, mieszkańcy wsi i miast.