Nokia, Nordea i Visa International przeprowadzą wdrożenie bezprzewodowych usług płatniczych opartych na technologii chipów dwusystemowych. Pierwsi klienci w rejonie Helsinek otrzymali telefony komórkowe, umożliwiające realizację płatności na drodze bezprzewodowej, przy użyciu karty chipowej Open Platform, dostarczanej przez Nordea.
Nokia, Nordea i Visa International ogłosiły rozpoczęcie pilotowego przedsięwzięcia, mającego na celu sprawdzenie, jak w warunkach rzeczywistych można prowadzić handel elektroniczny przy użyciu telefonów komórkowych. W ramach projektu Electronic Mobile Payment Services (EMPS - elektroniczne, komórkowe usługi płatnicze) rozprowadzonych zostanie 150 specjalnie zaprojektowanych telefonów komórkowych, które trafią do klientów na obszarze Helsinek. Korzystając z otrzymanych telefonów będą oni mogli dokonywać zakupów i płacić za nie przy użyciu dodatkowo dołączanej karty chipowej (dostarczonej przez Nordea), znajdującej się w specjalnym czytniku kart chipowych, wewnątrz telefonu. Transakcje z użyciem karty Visa Electron mogą być realizowane dzięki użyciu tego dodatkowego chipu z modułem WIM (Wireless Identity Module).
Głównym celem podjętej inicjatywy jest stworzenie odpornego na zakłócenia i funkcjonalnego rozwiązania technologicznego dla handlu elektronicznego. Realizowany projekt pilotowy jest testem praktycznej możliwości wykorzystania koncepcji chipu dwusystemowego w warunkach rzeczywistych. Na początku fazy pilotowej, w inicjatywie EMPS wezmą udział dwie fińskie firmy handlowe - internetowy sklep spożywczy Ruoka.net i kino Kinoplatsi. W oparciu o wyniki uzyskane w tym przedsięwzięciu można będzie sformułować wartościowe wnioski i przedstawić je na różnych forach zajmujących się handlem elektronicznym oraz w organizacjach standaryzacyjnych, takich jak konsorcjum MET i Mobey Forum.
Koncepcja handlu bezprzewodowego testowana w ramach tego projektu nosi nazwę "koncepcji chipu dwusystemowego". Polega ona na połączeniu karty chipowej, którą może wystawić bank, z kartą GSM SIM. W rozwiązaniu pilotowym, kartę chipową, zawierającą moduł WIM, wkłada się do telefonu komórkowego obsługującego protokół WAP (Wireless Application Protocol), udostępniając w ten sposób klientowi zintegrowaną funkcję płatniczą. Protokół WAP jest wykorzystywany jako warstwa transportowa, podczas gdy bezprzewodowe potwierdzanie tożsamości i składanie podpisu opiera się na specyfikacjach WAP i WIM. Koncepcja chipu dwusystemowego jest zgodna z zaprezentowaną niedawno preferowaną architekturą realizacji płatności, opracowaną przez Mobey Forum, którego liderami są firmy z branży finansowej.
"Jesteśmy niezwykle ciekawi tego, jak pilotowy projekt EMPS zostanie odebrany przez prawdziwych konsumentów. Jest to przedsięwzięcie o znaczeniu globalnym, gdyż po raz pierwszy poznamy z pierwszej ręki doświadczenia i opinie zarówno konsumentów jak i instytucji finansowych odpowiedzialnych za udostępnianie funkcji płatniczej i administrowanie jej działaniem. Dla Nokia koncepcja chipu dwusystemowego, sprawdzana w tym projekcie, jest jedną z kilku opcji bezprzewodowej realizacji płatności, nad jakimi obecnie pracujemy i którą będziemy popierać w naszych przyszłych terminalach", powiedział Martti Granberg, dyrektor Nokia Mobile Phones.
"Rozpoczęcie tego projektu pilotowego potwierdza innowacyjną rolę Nordea w rozwoju usług finansowych realizowanych przy użyciu telefonii komórkowej, a ponadto podkreśla tę część strategii Nordea, której celem jest popularyzacja korzystania z rozwiązań elektronicznych wśród szerszych grup ludności. Chip dwusystemowy doskonale nadaje się dla tych konsumentów, którzy pragną w wygodny i bezpieczny sposób korzystać z usług bankowych i dokonywać różnych płatności", powiedział Bo Harald, dyrektor działu bankowości elektronicznej w Nordea.
"Cieszymy się, że w ramach współpracy z Nokia będziemy mogli zobaczyć prawdziwy system handlu bezprzewodowego, wykorzystywany przez posiadaczy kart Nordea Visa. Nasze zaangażowanie w pierwsze w świecie pilotowe wdrożenie chipu dwusystemowego jest potwierdzeniem wagi, jaką przywiązujemy do takiego dostosowania naszych produktów do wszelkiego rodzaju środowisk, by zapewnić wygodę i bezpieczeństwo posługiwania się nimi niezależnie od kanału realizacji zakupów. Posiadana przez nas możliwość dostosowania standardowej, multiaplikacyjnej platformy Visa Open Platform do telefonu komórkowego Nokia wyraźnie wskazuje, że Visa, wraz ze swymi partnerami, przewodzi pracom nad rozwojem przyszłych systemów płatniczych", powiedział Jon Prideaux, wiceprezes zarządu Visa International EU.
Nordea jest czołową grupą z branży usług finansowych, działającą w regionie Skandynawii i Morza Bałtyckiego i prowadzącą działalność na sześciu obszarach biznesowych: bankowość detaliczna, bankowa obsługa firm i instytucji, zarządzanie aktywami, bankowość inwestycyjna, ubezpieczenia na życie i emerytury oraz ubezpieczenia ogólne. Nordea Group ma niemal 10 mln klientów, 1260 oddziałów i 125 centrów usług ubezpieczeniowych w 22 krajach. Nordea Group, z 2,5 mln klientów "elektronicznych" jest też światowym liderem bankowości internetowej. Akcje Nordea są notowane na giełdach w Sztokholmie, Helsinkach i Kopenhadze. www.nordea.com