Marketplanet, internetowa platforma handlu B2B prowadzona przez spółkę Otwarty Rynek Elektroniczny, powinna wkrótce pozyskać nowych akcjonariuszy. TP SA, właściciel spółki, zapowiadała podniesienie kapitału ORE do 90 mln zł, a akcje nowej emisji miały objąć Prokom, SAP oraz dwa wiodące polskie banki. Zapowiedzi nie zostały spełnione, a jedyną dotychczas emisję akcji opłaciła tylko TP SA, wykładając na ten cel 35 mln zł.
Konrad Makomaski, prezes ORE zapewnia, że "już wkrótce, a na pewno w tym kwartale, negocjacje z partnerami na temat wejścia kapitałowego do ORE powinny się zakończyć". "Wciąż jesteśmy zainteresowani" - podkreśla Renata Szymańska z SAP Polska.
Konrad Makomaski twierdzi, że opóźnienia nie wynikają z konfliktu między partnerami, a Prokom i SAP nadal są zainteresowane objęciem akcji. Do spółki nie wejdą jednak banki.
TP SA zapowiadała, że kapitał ORE zostanie podniesiony do 90 mln zł, a do końca 2001 r. telekom zainwestuje w nią ponad 40 mln zł. Ostatecznie skończyło się na dofinansowaniu do 35 mln zł, a z powodu wycofania się banków podniesienie kapitału prawdopodobnie również nie będzie tak duże. TP SA tnie inwestycje, a spółki internetowe nie są już atrakcyjnymi podmiotami do zakupów.
Wyniki Marketplanet wyglądają bardzo interesująco. W ciągu nieco ponad półrocznej działalności wartość zakupów na rzecz TP SA poprzez Marketplanet sięgnęła 350 mln zł.
"Z naszych usług korzysta już nie tylko TP SA, która osiągnęła w ciągu 2001 r. około 120 mln zł oszczędności dzięki transakcjom zlecanym przez Marketplanet" - mówi Konrad Makomaski. Nie chce jednak powiedzieć, kim są nowi klienci, zasłaniając się tajemnicą handlową. Wiadomo jedynie, że jednym z dużych klientów spółki jest inny operator, który zakupił przez platformę wyposażenie telekomunikacyjne o 26 proc. taniej niż na rynku.