Dom Maklerski mBanku w swoim najnowszym raporcie z 3 lipca niezbyt dobrze ocenił perpektywy rynkowe sieci PLAY. DM mBanku nie wyklucza, że PLAY może z nowym prezesem zmienić swoją mobilną strategię i postawić jednak na konwergencję.
W ciągu ostatnich 3 miesięcy notowania Play uległy obniżeniu o 19,0% i były gorsze od szerokiego rynku o ponad 13%. W tym okresie słabe wyniki za 1Q’18 potwierdziły tezy z naszego styczniowego raportu analitycznego: (1) Play z pozycją lidera (udział w rynku mobilnym 28,8%) nie jest w stanie podtrzymać tempa wzrostu bazy abonenckiej przy zachowaniu stabilnych cen i kosztów akwizycji klienta, (2) ze względu na istotny wzrost zużycia danych (dane mobilne +45% R/R ogółem w 1Q’18) Spółka nie dotrzyma obietnic z IPO dot. spadku kosztów roamingu krajowego. Po aktualizacji prognoz obniżamy wycenę dla jednego waloru Play do 23,50 PLN, co implikuje >5% spadku oraz zalecenie inwestycyjne do redukuj. Podkreślamy, że (3) wyniki za 2Q’18 przyniosą kolejne rozczarowanie (>-10% na linii EBITDA R/R), a (4) szanse na przejęcie Play przez UPC są relatywnie niskie. W dodatku Play ma (5) bardziej ryzykowny profil inwestycyjny (zalewarowanie >3,0x EBITDA przy dużo niższej bazie aktywów vs. konkurencja) i (6) jest w słabszej pozycji rynkowej do Orange Polska i Cyfrowego Polsatu z ofertami łączonymi fixed + mobile, co w długim terminie będzie powodować presję cenową. (7) Spodziewamy się także cięcia dywidendy od 2019 r. Premia rzędu 28% premią do telekomów CEE i 4% do telekomów zachodnioeuropejskich na wskaźniku EV/EBITDA’18 jest naszym zdaniem nieuzasadniona.
Niższe tempo wzrostu użytkowników postpaid będzie widoczne też w 2Q’18 (zakładamy akwizycje netto rzędu -34 tys.), podobnie jak mniejsze obroty sprzętem. Negatywny wpływ będą mieć: wprowadzenie RLAH –30 mln PLN oraz wzrost kosztów roamingu krajowego. Stąd, w 2Q’18, przy założeniu marży na sprzęcie 19,6%, skorygowana EBITDA wyniesie 538 mln PLN i będzie 10,1% niższy R/R, co oznacza kolejny słaby kwartał w Play.
Przyjmując maks. poziom wypłat (75% FCEE) dywidenda w 2019/20 r. wyniesie 2,05 PLN/2,15 PLN na akcję (vs. 2,65 PLN w 2018 r.). Przy obecnym poziomie zadłużenia (3,25x na koniec 1Q’18 z uwzg. dywidendy), braku nogi stacjonarnej i negatywnych trendach wynikowych, decyzja Play o płaskiej R/R dywidendzie jest zbyt ryzykowna. Zmiana na stanowisku CEO od VII’18 może być „dobrą” okazją do obniżenia oczekiwań inwestorów.
Dążenie telekomów do konwergencji jest widoczne zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. W maju’18 Vodafone kupił operatorów kablowych Liberty z Niemiec, Czech, Rumunii i z Węgier, czyli na rynkach, gdzie zamierza wdrożyć ofertę fixed + mobile. Na rynku polskim, Cyfrowy Polsat przejął kontrolę nad Netią i wprowadził jej ofertę do salonów Plus od czerwca’18. T-Mobile z kolei negocjuje hurtowy dostępu do sieci FTTH z Orange Polska, ale może być też zainteresowany zakupem UPC. Stąd, w ciągu kilku miesięcy Play może być jedynym graczem tylko mobilnym na polskim rynku. Zmiana strategii jest naszym zdaniem prawdopodobna.