Play, który obsługuje ponad 13 mln klientów na rynku komórkowych i świadczy usługi stacjonarnego internetu do ponad 2 mln abonentów, od lat ma bardzo mocną pozycję na rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Jest jednym z jego liderów wyznaczającym trendy w tym obszarze.
W ostatnich latach Play buduje też konsekwentnie swą pozycję jako dostawca usług na rynku B2B rozwijając ofertę “Play Rozwiązania dla Biznesu” zarówno dla dużych klientów biznesowych, jak i sektora MSP i instytucji publicznych. Pomogła w tym akwizycja UPC i Grupy 3S. W swym portfolio telekom ma nie tylko usługi telefonii komórkowej, łącza światłowodowe, mobilny dostęp do Internetu, wirtualne centrale, transmisję danych, telewizję dla biznesu, ale i szyte na miarę wysoko wyspecjalizowane usługi jak SD WAN, chmurę czy Bezpieczeństwo IT.
Klient biznesowy ma co do zasady inne oczekiwania niż użytkownik indywidualny, nawet jeśli chodzi o podstawowe usługi telekomunikacyjne. I jeśli w przypadku prywatnego łącza najbardziej istotna jest szybkość, z jaką pobierane są dane, to wiele firm chce mieć tzw. łącze symetryczne, umożliwiające odbieranie i wysyłanie danych z taką samą prędkością. Takie oferty najczęściej zaczynają się od 100 Mb/s. Biznes oczekuje też niezawodnej usługi. Dlatego operator zapewnia mu odpowiedni Service Level Agreement (SLA), czyli m.in. gwarantuje określone, wysokie parametry jakościowe łącza, w tym również odpowiednio krótki czas przywrócenia usługi po awarii. Firma nie może sobie bowiem pozwolić na długie przerwy w dostępności usług sieciowych. Konieczne może okazać się wykorzystanie dwóch łącz światłowodowych, doprowadzonych z dwóch różnych kierunków geograficznych, z niezależnych węzłów IP lub backup w postaci radiolinii. Kolejną niezwykle ważną kwestią w dzisiejszych czasach jest zapewnienie wysokiego bezpieczeństwo sieci wewnętrznej, z której korzysta firma. Dlatego zadaniem dostawcy jest m.in filtrowanie sieciowego ruchu wchodzącego i wychodzącego z firmy, informowanie administratorów sieci o nieprawidłowościach i potencjalnych niebezpieczeństwach itd. itp.
Kwestia bezpiecznej komunikacji staje się jeszcze bardziej złożona, gdy – tak jak obecnie – mamy do czynienia z hybrydowymi modelami pracy oraz komunikacji z klientami. Play ma nie tylko odpowiednie zasoby techniczne i doświadczoną kadrę do tego, aby to zapewnić, ale dodatkowo oferuje rozwiązania, które pozwalają optymalizować koszty utrzymania infrastruktury IT np. poprzez wykorzystanie usług chmurowych do rozwoju biznesu.
Jeśli chodzi o chmurę to Play może dostarczyć klientom zestaw komponentów umożliwiający zbudowanie własnego środowiska IT w oparciu o usługi chmury obliczeniowej. Oferuje rozwiązania oparte o takie usługi, jak wirtualne centrum danych, backup i replikacja czy storage. Za właściwe połączenie wybranych komponentów odpowiada zespół inżynierów o wysokich kompetencjach, współpracujący z czołowymi dostawcami sprzętu i oprogramowania m.in. Microsoft, VMware, Veeam. W ramach Play Rozwiązania dla Biznesu operator projektuje i wdraża rozwiązania CLOUD w modelu wysokiej dostępności (tzw. HA – high avability), które dostarczane są na bazie nieustannie rozwijanych usług telekomunikacyjnych, takich jak MPLS lub SD-WAN.
Co ważne, klienci mogą przechowywać swoje zasoby w bezpiecznych centrach danych w Polsce (to często jest ważne ze względów prawnych). Operator ma 6 tego typu ośrodków zlokalizowanych w Katowicach, Warszawie, Gdańsku i Bytomiu. Centra danych w Katowicach i Warszawie spełniają wymogi standardu TIER 3 / Rated 3 (wg normy ANSI/TIA-942). Centrum danych w Katowicach posiada ponadto wydzieloną Strefę Danych Osobowych – certyfikowaną część ośrodka przeznaczoną do przechowywania danych wrażliwych. Ośrodki wyposażone są w redundantne systemy klimatyzacji, systemy UPS i agregaty prądotwórcze. Nad poprawnym funkcjonowaniem ośrodków czuwa kompleksowy system automatyki SCADA (zapewniający ciągły monitoring, alarmowanie, sterowanie, archiwizację i regulację).
Warto podkreślić, że jeśli chodzi o rozwój infrastruktury to Play jest najdynamiczniej rozwijającym ją w Polsce operatorem. Przykładowo w listopadzie tego roku operator uruchomił kolejne 82 stacje bazowe, co oznacza, że od początku roku przybyło mu 666 takich obiektów. Na koniec września 2024 r. Play miał w Polsce ponad 12 tysięcy nadajników. Biorąc pod uwagę uruchomione BTS-y w październiku i listopadzie jest pewne, że w tym rok Play przekroczy próg 12,3 tys. nadajników. To zaś znacząco wpływa na jakość świadczonych przez operatora usług telekomunikacyjnych, a to ma kluczowe znaczenie w przypadku klientów biznesowych.
Warto też wspomnieć, że telekom równolegle inwestuje w infrastrukturę światłowodową. Z tego ostatniego cieszą się nie tylko gospodarstwa domowe, ale i lokalny biznes. Play ma np. w swej ofercie usługę “Telewizja dla biznesu”, którą kieruje do lokali usługowych, hoteli, pensjonatów i uzdrowisk. Rozwiązanie opiera się o sygnał telewizyjny dostarczany do obiektu łączem światłowodowym, gdzie odbierany jest przez stację czołową tzw. Mini-HeadEnd, dekoder lub moduł CI+ instalowany u klienta. Następnie sygnał przekazywany jest bezpośrednio do odbiorników telewizyjnych – zarówno cyfrowych jak i analogowych – znajdujących się w lokalu lub poszczególnych pokojach obiektu hotelowego.
Wszystko to sprawia, że Play szybko umacnia swą pozycje jako dostawca rozwiązań dla biznesu, o czym świadczy fakt, że z jego rozwiązań korzysta ponad połowa firm z pierwszej setki największych polskich przedsiębiorstw z listy Forbesa.
Można się spodziewać, że w przyszłości Play będzie rozbudowywać portfolio usług dla biznesu. Play jest częścią Grupy iliad – jednej z największych grup telekomunikacyjnych w Europie, a to zobowiązuje.