PLAY podał swoje wyniki za I kw. 2018 r.
Przychody operatora urosły o 3.6% do 1,64 mld zł.
EBITDA urosła o 1.3% do 510.2 mln zł.
Wskaźnik Adjusted EBITDA spadł o 8.1% do 518.4 mln.
Marża EBITDA nieznacznie spadła do 31.2%.
Zysk netto urósł z 18.5 mln rok wcześniej do 152.9 mln zł.
Komentarz Prezesa spółki P4 Sp. z o.o. na temat wyników osiągniętych w I kw. 2018 r.:
„Pierwszy kwartał 2018 r. był zadowalający dla Play pod względem operacyjnym. Odnotowaliśmy stabilizację średniego przychodu na użytkownika (ARPU), co wraz ze wzrostem bazy abonentów kontraktowych przełożyło się na wzrost przychodów z usług o 6,4% rok-do-roku. Pomimo negatywnego wpływu regulacji RLAH, wygenerowaliśmy wysoki wynik netto w kwocie 153 mln zł, co stanowi wzrost o >>100% w porównaniu z I kw. 2017 r. Z powodzeniem zwiększyliśmy udział klientów kontraktowych w naszej bazie do poziomu 63,2%, co jest zgodne silnym zaangażowaniem Spółki w proces budowania wartości bazy klientów.
Jak podkreślono powyżej, oczekujemy, że 2018 będzie rokiem przejściowym dla Play ze względu na: (1) negatywny wpływ regulacji Roam-Like-At-Home, przede wszystkim w pierwszej połowie 2018 r., oraz (2) wpływ budowania sieci na terenie całego kraju. Wzrost przychodów operacyjnych (+3,6% r/r) został częściowo skompensowany wymienionymi powyżej kosztami. Z tego względu skorygowany wskaźnik EBITDA wyniósł 518 mln zł, co stanowi spadek o 8,1% rok-do-roku. Solidne wyniki Spółki przełożyły się na znaczny wzrost wskaźnika wolnych przepływów gotówkowych do kapitału własnego (z wyłączeniem płatności leasingowych) do poziomu 117 mln zł w porównaniu do I kw. 2017 r., kiedy to wskaźnik był ujemny na poziomie 140 mln zł. Spółka odnotowała znaczny wzrost wyniku netto oraz zysku na akcję w porównaniu z I kw. 2017 r., odpowiednio do poziomu 153 mln zł oraz 0,60 zł.
Złożyliśmy wniosek o dopłaty do roamingu i w dniu 15 stycznia 2018 r. otrzymaliśmy pozytywną decyzję od UKE. W styczniu 2018 r. ogłosiliśmy szereg zmian w nowych ofertach, które weszły w życie na początku marca 2018 r. Na podstawie decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, spółka PLAY zmieniła mechanizm ofert roamingowych dla nowych klientów usług kontraktowych oraz przedpłaconych a także dla klientów przedłużających umowy. Oczekujemy, że na przestrzeni roku 2018 częściowo skompensujemy negatywny wpływ RLAH. Negatywny wpływ RLAH, wyliczony jako zmiana w przychodach z roamingu międzynarodowego oraz kosztów roamingu międzynarodowego, wyniósł 34.2 mln zł w Q1 2018.
W ramach realizacji naszej strategii sprzedaży usług dodanych, uruchomiliśmy mobilną platformę ubezpieczeniową, odnotowujemy również pozytywne wyniki sprzedaży ubezpieczeń urządzeń mobilnych. Ponadto, w I kw. 2018 r. wprowadziliśmy na rynek innowacyjną ofertę pre-paid, której rejestracja następuje wyłącznie poprzez aplikację Play24, co wspiera realizację naszej strategii sprzedaży za pośrednictwem kanałów digitalowych.”
Jørgen Bang-Jensen
KPI | 2016 | 2017 | 2018 | ||||||||||
Unit | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Q1 | ||||
Reported subscribers | '000 | 14 420 | 14 617 | 14 639 | 14 414 | 14 342 | 14 484 | 14 889 | 15 219 | 15 176 | |||
Contract | '000 | 7 341 | 7 629 | 7 999 | 8 366 | 8 682 | 8 942 | 9 203 | 9 430 | 9 590 | |||
Prepaid | '000 | 7 079 | 6 988 | 6 640 | 6 048 | 5 660 | 5 542 | 5 686 | 5 789 | 5 586 | |||
Active subscribers | '000 | 11 458 | 11 551 | 11 672 | 12 011 | 11 943 | 12 195 | 12 354 | 12 394 | 12 386 | |||
Contract | '000 | 7 181 | 7 411 | 7 702 | 7 984 | 8 173 | 8 335 | 8 490 | 8 628 | 8 735 | |||
Prepaid | '000 | 4 277 | 4 140 | 3 970 | 4 027 | 3 770 | 3 860 | 3 864 | 3 766 | 3 651 | |||
Net additions | '000 | 270 | 197 | 22 | -225 | -72 | 142 | 404 | 331 | -44 | |||
Contract | '000 | 271 | 288 | 370 | 367 | 316 | 260 | 261 | 227 | 160 | |||
Prepaid | '000 | -1 | -91 | -348 | -592 | -388 | -118 | 143 | 104 | -204 | |||
Churn1 | % | 3,4% | 3,5% | 3,3% | 3,4% | 3,1% | 2,1% | 1,6% | 1,6% | 2,1% | |||
Contract | % | 0,7% | 0,7% | 0,7% | 0,6% | 0,7% | 0,7% | 0,8% | 0,8% | 0,8% | |||
Prepaid | % | 6,1% | 6,4% | 6,3% | 6,9% | 6,7% | 4,4% | 3,1% | 2,9% | 4,5% | |||
ARPU2 | PLN | 30,5 | 31,0 | 31,8 | 32,2 | 31,0 | 32,3 | 32,3 | 32,3 | 31,8 | |||
Contract | PLN | 39,0 | 39,0 | 39,0 | 39,4 | 38,2 | 38,5 | 38,6 | 38,1 | 37,5 | |||
Prepaid | PLN | 16,4 | 17,1 | 18,1 | 17,8 | 16,3 | 18,7 | 18,7 | 19,1 | 18,5 | |||
Data usage per subscriber2 | MB | 2 476 | 2 523 | 2 740 | 3 335 | 3 602 | 3 909 | 4 151 | 4 791 | 5 060 | |||
Contract | MB | 3 214 | 3 240 | 3 433 | 4 039 | 4 404 | 4 747 | 5 039 | 5 824 | 6 123 | |||
Prepaid | MB | 1 257 | 1 275 | 1 430 | 1 941 | 1 959 | 2 095 | 2 234 | 2 474 | 2 560 | |||
unit SAC cash | |||||||||||||
Contract | PLN | 377 | 379 | 348 | 322 | 313 | 338 | 370 | 377 | 342 | |||
Prepaid | PLN | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 6 | 6 | 7 | |||
unit SRC cash | PLN | 405 | 368 | 348 | 339 | 324 | 324 | 349 | 356 | 308 |