W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal za wrzesień 2023.
Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego.
Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane we wrześniu 2023 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
W wrześniu 2023 Gemius odnotował 74,1 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2621 kontaktów.
Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,60% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,81 sekundy (10,29 sekundy dla kreacji typu display i 7,27 sekundy dla kreacji wideo).
Średnia widoczność kreacji digital we wrześniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 46,28%.
Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 57,32% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 46,74%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (29,2 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online we wrześniu wyniósł 39,3%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,45 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji - 50,22%.
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (6,2 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,4% oraz Clothing and accessories (5 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,7%).
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital we wrześniu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 2,74 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 77,88% Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Na drugim miejscu znalazło się Ceneo.pl z 2,36 mld kontaktów i 74,16% zasięgu.
Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (1,9 mld kontaktów i zasięg na poziomie 76,43%).
Ranking TOP 10 marek zamyka marka Fortuna, który odnotowała 0,7 mld kontaktów reklamowych.
Wydatki na reklamę online
Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia - jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 4,75%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo.pl z 4,61% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (3,02% udziału).
Dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
We wrześniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”, która ponownie wyprzedziła branżę „Trade”. Wygenerowała ona ponad 11,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 92,79% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych we wrześniu wyniósł dla tej branży 18,3%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 20,75 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (10,7 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 17,4% oraz 93,19% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (9,5 mld kontaktów reklamowych, SoV – 15,4% i zasięg – 92,98).
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji we wrześniu była marka Lidl, która w tym miesiącu zdetronizowała markę Kinder. Wygenerowała ona 1,32 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,24% Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Na drugim miejscu znalazł się Kinder (1,08 mld kontaktów reklamowych i 83,81% zasięgu), natomiast na trzecim – Orange (0,99 mld kontaktów i 86,55% zasięgu).
Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka T-Mobile z 0,58 mld kontaktów reklamowych i 79,07% zasięgu w populacji 7-75.
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 2,81% - a na drugim Media Expert, z udziałem na poziomie 2,31%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 2,19%.
Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych we wrześniu była branża „Trade” (7,39 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (2,89 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,47 mld kontaktów reklamowych).
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu we wrześniu była ponownie marka Media Expert - wygenerowała ona 1,92 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,34% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Euro RTV AGD (1 mld kontaktów reklamowych, 79,15% zasięgu), na trzecim – Lidl (0,61 mld kontaktów, 76,41% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka Intermarche (0,21 mld kontaktów i 66,98% zasięgu).
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała we wrześniu marka Media Expert (11,18%). Kolejne miejsca należą do Euro RTV AGD (5,91%) oraz Lidla (2,74%).