Poczta Polska wdrożyła usługę służącą do przesyłania korespondencji w formie elektronicznej – Q-Doręczenia. Teraz mogą z niej korzystać podmioty niepubliczne.
Wcześniej, w 2021 Poczta wprowadziła e-Doręczenia – rozwiązanie do komunikacji z instytucjami publicznymi.
Poczta Polska kolejny raz podkreśla w komunikacie, że "wbrew nieprawdziwym informacjom, Q-Doręczenia to nie zwykły e-mail!".
Według Poczty nowa usługa łączy w sobie wszystkie zalety listu poleconego i wiadomości elektronicznej.
Q-Doręczenia zapewniają szybką i bezpieczną wymianę korespondencji i – tak jak w przypadku listu poleconego – uzyskanie dowodów nadania i odbioru.
Właściciel adresu elektronicznego jest weryfikowany przy jego nadawaniu przez ministra właściwego ds. informatyzacji.
Z elektronicznych doręczeń mogą korzystać osoby, które spełnią dwa warunki. Po pierwsze posiadają unikalny adres do doręczeń elektronicznych (ADE), nadawany decyzją administracyjną przez ministra właściwego ds. informatyzacji, porównywalny do numerów PESEL lub NIP, nadawanych dla konkretnych osób czy firm. Po drugie każdorazowo potwierdzą swoją tożsamość i uwierzytelnią się przy wykorzystaniu środka identyfikacji elektronicznej np. profilu zaufanego, e-dowodu czy aplikacji mObywatel.
Posiadanie unikalnego adresu i weryfikacja tożsamości gwarantują, że mamy pewność kto rzeczywiście jest uczestnikiem komunikacji – nadawcą i odbiorcą. Inaczej niż w przypadku zwykłego emaila, nie możemy założyć konta o dowolnej nazwie, podszywając się pod czyjeś personalia. Korzystając z Q-Doręczeń, mamy pewność, że korespondujemy z osobą, z którą rzeczywiście chcemy się skontaktować i korespondencja dotrze do właściwego adresata, a nie w ręce hakerów.
Bezpieczeństwo Q-Doręczeń gwarantuje także ich dostawca. Usługę mogą świadczyć tylko podmioty wpisane na tzw. listę dostawców usług zaufania, spełniające restrykcyjne normy bezpieczeństwa, dotyczące wymogu zachowania poufności i integralności przesyłanych wiadomości.
To rozwiązanie dostępne w wielu krajach europejskich. W żadnym z nich nie odnotowano dotychczas wycieku informacji przesyłanych za pośrednictwem doręczeń elektronicznych.
W ciągu najbliższych lat wszystkie urzędy i firmy będą wysyłać dokumenty korzystając z elektronicznych doręczeń (zobliguje ich do tego prawo).
Nad bezpieczeństwem usług IT oferowanych przez Pocztę Polską czuwa całodobowo zespół CERT (z ang. Computer Emergency Response Team) Poczta Polska powołany 6 lutego 2022 i wpisany na globalną listę zespołów cyberbezpieczeństwa.