Polskie kobiety o telefonach komórkowych
W listopadzie br. instytut badawczy TNS OBOP na zlecenie sieci Idea przeprowadził badanie marketingowe dotyczące opinii polskich kobiet na temat telefonów komórkowych. Badanie "Kobiety o komórkach" wykonane zostało telefonicznie na 400-tu osobowej, ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie kobiet w wieku 20-45 lat, posiadających wykształcenie średnie lub wyższe i mieszkających w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Wszystkie z kobiet posiadają telefony komórkowe w jednej z sieci: Era, Idea lub Plus GSM.
Respondentkom zadano szereg pytań, m.in. o markę posiadanego telefonu komórkowego, funkcje, z których najczęściej korzystają, trudności, na jakie napotykają w obsłudze telefonu komórkowego, główne czynniki decydujące o wyborze telefonu, funkcje, które powinien posiadać idealny telefon komórkowy i wreszcie rolę telefonu komórkowego w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów towarzyskich.
Zanim przedstawione zostaną wyniki i główne wnioski z tego badania, warto zarysować pewne tło marketingowe wynikające z porównania mężczyzn i kobiet. Otóż z badań ciągłych realizowanych dla sektora telekomunikacyjnego (w ramach TNS Telecoms Index) przez TNS OBOP od stycznia do października 2002 wynika, iż w grupie osób obu płci w wieku 20-45 lat, mieszkańców miast ponad 50 tys. mieszkańców i posiadających wykształcenie co najmniej średnie aż 64% dysponuje telefonem komórkowym. Dane pokazują, że większy odsetek mężczyzn niż kobiet posiada telefon komórkowy. Jeśli chodzi o kobiety, to najwięcej klientek wśród badanej grupy posiada Idea (37,3%), klientki Ery stanowią 32,4%, zaś Plusa 30,2%. W przypadku mężczyzn korzystających z usług telefonii komórkowej, to ponad 37% z nich korzysta wybrało sieć Era, około 34% Ideę, a pozostałe 28% Plusa. Kobiety korzystają w 41% z usług telefonii przedpłaconej, zaś pozostałe 59% użytkuje telefony abonamentowe. Z badań wynika, że mężczyźni znacznie częściej niż kobiety decydują się na abonament: 71% ma podpisaną umowę ze swoim operatorem, zaś 29% korzysta z telefonów na kartę doładowującą.
Jakie marki preferują kobiety?
Powróćmy do badania płci pięknej. W badaniu "Kobiety o komórkach" okazało się, że najbardziej popularną marką telefonu komórkowego jest Nokia - posiada ją nieco ponad 44% badanych kobiet. W pierwszej trójce marek plasują się również: Siemens (21%) oraz Motorola (12%). Użytkowniczki Nokii to przede wszystkim kobiety w wieku 30-34 lat, bardzo często osoby aktywne zawodowo. Ponad połowa z nich to klientki sieci Plus GSM (57%), a także respondentki, które wybrały post-paid jako formę regulowania płatności (52%). W grupie posiadaczek Nokii nieco ponad połowa to abonentki, które średnio wydają na swój telefon od 51 zł do 100 zł.
Korzystam z....
Telefon komórkowy dzięki swoim dodatkowym funkcjom to już nie tylko urządzenie umożliwiające prowadzenie rozmów. Spośród wszystkich możliwych funkcji kobiety najczęściej korzystają z możliwości wysyłania i odbierania krótkich wiadomości tekstowych SMS (91 %). Innymi najczęściej wymienianymi spontanicznie funkcjami, z których korzystają kobiety, były: książka telefoniczna (39%) oraz budzik (35%). Około 17% respondentek zadeklarowało, że korzysta z blokady klawiatury, a 15% z kalkulatora. Stosunkowo mały odsetek korzysta z funkcji WAP (2%).
Trudności w obsłudze telefonu komórkowego
Wbrew krążącym powszechnie złośliwym opiniom, obsługa telefonu komórkowego generalnie nie sprawia kobietom trudności. Aż 66% respondentek zgodnie stwierdziło, że zdecydowanie nie ma trudności w obsłudze tego urządzenia. Spośród badanych, tylko 5% przyznało, że miało lub ma jakiekolwiek kłopoty. Kłopoty te związane są przede wszystkim z korzystaniem z SMS-ów, funkcji budzika, książki telefonicznej i kalkulatora, czyli tak naprawdę funkcji wykorzystywanych najczęściej.
Co on takiego miał w sobie?
Decydując się na zakup telefonu komórkowego kobiety najczęściej zwracały uwagę na funkcje, jakie posiada aparat (15%). Rzadziej brały pod uwagę cenę i markę telefonu (po 11%), a także jego wygląd, wielkość i wagę (po 10%). Aż 30% pań nie musiała się zastanawiać nad tym, co jest dla nich najważniejsze - telefon komórkowy otrzymała bowiem od innej osoby. Można z tego wywnioskować, że panie są stosunkowo częstym odbiorcą prezentów w postaci telefonu komórkowego.
Tu mówi Ania. Czy mogę rozmawiać z ..........?
Prywatny telefon komórkowy służy kobietom prawie wyłącznie do kontaktów prywatnych z najbliższymi osobami (95%). 43% kobiet korzystających ze służbowych telefonów również najczęściej dzwoni z niego prywatnie. Co szczególnie ciekawe, wraz z wiekiem najczęstszego rozmówcę - przyjaciela czy znajomego -zastępuje chłopak lub mąż a następnie ktoś z rodziny. Tak więc, mając 20- 24 lata, panie najczęściej dzwonią do przyjaciół (48%), zaś w wieku 25-34 lat do chłopaka lub męża (44%). Kobiety między 35 a 39 rokiem życia dzielą swój czas rozmów między rodzinę (31%) a swojego partnera (30%). Co druga kobieta 40- 45 letnia dzwoni najczęściej do kogoś z rodziny.
Jaką rolę w życiu kobiety odgrywa telefon komórkowy?
Kobiety są zgodne co do tego, że telefon komórkowy ułatwia im życie (94% odpowiedzi "zdecydowanie tak" lub "raczej tak"). W największym stopniu do tej opinii (odpowiadające "zdecydowanie tak") przychylały się panie w wieku 30-34 lat .Według kobiet życie jest łatwiejsze z telefonem komórkowym, ponieważ zapewnia im kontakt za znajomymi, przyjaciółmi i rodziną (44%) oraz gwarantuje bycie dostępną o każdej porze (25%). Posiadanie telefonu komórkowego zwiększa poczucie bezpieczeństwa prawie co piątej kobiety (19%). Oczywiście w zależności od wieku cechy te są istotne dla kobiet w różnym stopniu. Na możliwość kontaktowania się ze znajomymi najczęściej wskazują kobiety w wieku 20-25 lat (51 %), gwarancję dostępności przez respondentki między 30-39 rokiem życia (29%), a bezpieczeństwa jest częściej jest ważne dla 30-34 1atek (27%).
Aby dowiedzieć się, jaką rolę w życiu kobiety pełni telefon komórkowy, przedstawiono respondentkom do oceny również kilka stwierdzeń, z którymi mogły się całkowicie zgodzić (ocena 5) lub nie zgodzić (ocena 1). Kobiety przyznały, ze najważniejsza dla nich jest możliwość bycia dostępnym dla swoich bliskich, powiadamiania ich o zmianach swoich planów (odpowiednio średnie 4,82 i 4,33). Te właśnie potrzeby w dużej mierze zaspokaja telefon komórkowy. Badane panie w najmniejszym stopniu przypisały do siebie stwierdzenie "łatwiej jest mi rozmawiać i flirtować SMS-em niż rozmawiać twarzą w twarz", dla którego średnia ocena wyniosła 2,18. 55% kobiet nie wyobraża obecnie sobie życia bez telefonu komórkowego. Tylko 9% w sposób zdecydowany przyznało, ze mogłoby żyć bez niego.
Telefon komórkowy jest dla kobiet przede wszystkim użytecznym narzędziem. Z taką opinią najczęściej zgadzały się respondentki w wieku 30-34 lat (96%), osoby posiadające licencjat bądź wykształcenie wyższe (96%) oraz pracujące zawodowo (91 %). Aż 82% badanych kobiet przyznało jednocześnie, że telefon komórkowy ułatwia im podtrzymywanie kontaktów towarzyskich. Z taką opinią zgadzały się częściej kobiety młodsze, tzn. w wieku 20-29 lat (93%), zdecydowanie najczęściej panny (93%) oraz mieszkanki miast od 100-500 tys.mieszkańców (87%). Młodsza grupa kobiet również znacznie częściej woli zadzwonić do swych przyjaciół, czy znajomych niż czekać na telefon od nich, czy umawiać się z nimi na spotkania za pośrednictwem SMS- ów.
Ach, co by to był za telefon!
Mając możliwość wyboru z obszernej listy tylko 5 funkcji, kobiety najczęściej deklarują, iż chciałyby, aby ich wymarzony telefon komórkowy posiadał budzik (57%), dostęp do internetu (43%), aparat fotograficzny (38%), dyktafon (31%) czy też kalendarzyk (27% wskazań). Wśród wielu pomysłów pojawiły się także niecodzienne propozycje. Stosunkowo dużo kobiet wskazuje, że w idealnym aparacie chciałyby mieć paralizator (21%), kartę płatniczą (20%), czy wreszcie pilota do urządzeń domowych (11%). Prawie 9% zgodnie twierdzi, że w idealnym aparacie powinna znajdować się specjalnie dla nich funkcja "Weź pigułkę", która regularnie przypominałaby im o konieczności łyknięcia tabletki antykoncepcyjnej.
Zainteresowanie usługami
Lista usług proponowanych przez operatorów telefonii komórkowej w Polsce jest długa i stale rośnie. Niemniej jednak i w kwestii usług polskie kobiety mają swoje wyraźne preferencje. Okazuje się bowiem, że z proponowanych przez operatorów usług, kobiety byłyby w największym stopniu zainteresowane usługami pozwalającymi im za pośrednictwem telefonu komórkowego lokalizować bliskie osoby (56%), bądź obiekty (51%). Prawie co druga z kobiet (49%) chciałaby, aby telefon zabezpieczał ich samochód przed kradzieżą.
Lubisz Tomka czy Romka?
Ze wspomnianych wcześniej badań ciągłych TNS Telecoms Index wynika, że najbardziej zadowolone z usług swojego operatora są klientki Idea POP. W ich przypadku średnia ocena sieci Idea wyniosła 8,33 na skali dziesięciopunktowej (min: 1, max: 10). Klientki Simplusa oceniły swojego usługodawcę na podobnym poziomie (7,54}, co klientki korzystające z usługi Tak Tak (7,44}.
Wśród użytkowników Idea POP wystąpiły różnice w ocenach operatora pomiędzy kobietami i mężczyznami: kobiety są bardziej zadowolone z Idei i oferowanych przez nią usług niż mężczyźni. Średnia ocen kobiet wyniosła 8,33, podczas gdy mężczyzn: 7,52.
Główne wnioski
Podsumowując, najbardziej popularną marką telefonu komórkowego wśród Polek jest Nokia. Kupując aparat zwracają one uwagę przede wszystkim na funkcje, jakie posiada aparat, a nie na jego wygląd. Dla Polek telefon komórkowy to głównie sposób na ułatwienie im życia i bycie dostępnym dla swoich bliskich. Nie mają one żadnych problemów z jego obsługą. Dla operatorów powinno być ważne także to, że kobiety są zainteresowane usługami dodanymi, oprócz bardzo popularnych SMS-ów są to np. serwisy lokalizacyjne.