Niemal ćwierć miliona nowych użytkowników, nowe usługi, inwestycje w sieć i obsługę klienta to najważniejsze wyznaczniki rozwoju sieci Plus GSM w trzecim kwartale 2002 r. Trudna sytuacja makroekonomiczna - wysokie bezrobocie, spadek dochodów rozporządzalnych licznych grup społecznych, ograniczanie kosztów funkcjonowania firm to czynniki odciskające swe piętno także na dynamice rozwoju telefonii komórkowej. Pomimo tych niekorzystnych zjawisk sieci Plus GSM udało się zwiększyć przychody i zysk netto. Korzystne wyniki finansowe pozwalają na redukcje zadłużenia i na inwestowanie w nowe - przydatne abonentom - usługi.
"Nasycanie się rynku i wolniejszy niż w latach poprzednich rozwój gospodarczy stawiają przed nami nowe wyzwania." - mówi Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel SA - "Musimy racjonalnie gospodarować środkami i budować taką strategię marketingową, która pozwoli nam pozyskiwać wartościowych klientów za cenę nie przekraczającą granicy biznesowej opłacalności. Choć nie podnosimy cen rozmów, a nawet je obniżamy, to wysokie przychody pozwoliły nam na inwestycje służące poprawie obsługi klienta, zwłaszcza na budowę nowego centrum telefonicznego w Łodzi i wzbogacanie oferty produktowo-usługowej, zwłaszcza dzięki wprowadzeniu wiadomości multimedialnych.
W trzecim kwartale 2002 roku sieć Plus GSM pozyskała 234,2 tysiące nowych użytkowników. Ich łączna liczba sięgnęła 4.087,8 tys., co oznacza przyrost o 29,2 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem roku 2001 (3.164,5 tys.). Przychody w trzecim kwartale 2002 r. wyniosły 1.259,6 mln zł, o 9,8 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2001 roku (1.147,2 mln zł). Przychody w pierwszych trzech kwartałach 2002 r. wyniosły 3.561,3 mln zł, o 13,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (3.133,0 mln zł). Wzrost przychodów w 2002 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów, jak również rozwojem usług nie-głosowych. Polkomtel S.A. osiągnął w trzecim kwartale 2002 roku Zysk netto wynoszący 231,2 mln zł, o 5,9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (245,7 mln zł). Polkomtel S.A. osiągnął w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku zysk netto wynoszący 519,6 mln zł, o 9,1 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (476,1 mln zł).
Koszty sprzedaży wyniosły w trzecim kwartale 2002 roku 505,4 mln zł, o 11,2 proc. więcej, niż w tym samym okresie w roku 2001 (454,7 mln zł). W pierwszych trzech kwartałach roku 2002 koszty sprzedaży wyniosły 1.356,7 mln zł, o 15,2 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (1.177,5 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży spowodowany był głównie wzrostem kosztów połączeń z sieciami innych operatorów (interconnect), co było efektem zwiększonego ruchu międzysieciowego wynikającego z rosnącej bazy abonenckiej i większymi kosztami zakupów telefonów i akcesoriów.
Zysk operacyjny w trzecim kwartale wyniósł 343,9 mln zł, o 11,8 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (307,7 mln zł). W pierwszych trzech kwartałach 2002 roku zysk operacyjny wyniósł 965,3 mln zł, o 26,8 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (761,3 mln zł). Wzrost był spowodowany większymi przychodami i redukcją kosztów ogólnych, których ograniczenie było możliwe głównie dzięki udanemu i efektywnemu zarządzaniu kosztami "złego długu".
Zysk przed opodatkowaniem w trzecim kwartale 2002 roku wyniósł 298.3 mln zł, o 4.3 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (286.1 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk przed opodatkowaniem wyniósł 696,9 mln zł, o 11,3 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (626,2 mln zł). Wzrost zysku przed opodatkowaniem możliwy był dzięki poprawie wyników operacyjnych.
Zysk netto w trzecim kwartale 2002 roku wyniósł 231,2 mln zł, o 5,9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (245,7 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk netto wyniósł 519,6 mln zł, o 9,1 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (476,1 mln zł). Spadek zysku netto w trzecim kwartale spowodowany był głównie wyższym niż przed rokiem podatkiem dochodowym oraz podatkiem VAT.
W trzecim kwartale 2002 roku sieć pozyskała 234,2 tys. użytkowników. Na koniec trzeciego kwartału 2002 roku liczba użytkowników wyniosła 4,09 mln, czyli o 29,2 proc. więcej niż na koniec tego samego okresu w roku poprzednim (3,16 mln). Liczba użytkowników usługi abonamentowej wyniosła 2,11 mln, a usługi przedpłaconej 1,98 mln (wzrost odpowiednio o 14,3 proc. i 50,0 proc. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego).
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku 18,9 proc., o 3,8 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie 2001 roku ( 22,7 proc. ). W trzecim kwartale 2002 roku osiągnął poziom 18,8 proc., o 4,5 punktu procentowego mniej niż w trzecim kwartale poprzedniego roku (23,3 proc.). Spadek wskaźnika churn był spowodowany zwiększonym działaniem programów lojalnościowych, głównie programu wymiany aparatów i programu "5 plus".
"POLKOMTEL konsekwentnie poprawia swoje wskaźniki operacyjne" - powiedział Jesper Helmuth Larsen, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy - "Wyższy o 4,1 punktu procentowego wskaźnik marży EBITDA w porównaniu z trzema kwartałami 2001 roku na poziomie 41 proc. jest satysfakcjonujący. Firma rozwija się dobrze dzięki takim czynnikom, jak na przykład efektywne zarządzanie kosztami "złego długu", ciągła optymalizacja kosztów i redukcja zadłużenia możliwa dzięki dodatnim przepływom środków pieniężnych "
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na abonenta) w trzecim kwartale 2002 roku wyniosło 99,8 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 było niższe o 16,0 proc. (118,8 zł). Narastająco od początku roku średnie miesięczne ARPU wyniosło 100,2 zł i było o 14,3 proc. niższe niż w trzech pierwszych kwartałach roku 2001 (116,8 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych minut i pakietów bezpłatnych SMSów. Wpływ na spadek ARPU miała także zmiana struktury bazy klientów, gdzie udział klientów SIMPLUSa osiągnął 48,4 proc., o 6,7 punktów procentowych więcej w porównaniu do końca tego samego okresu w roku poprzednim. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w trzecim kwartale 2002 roku wyniosło 159,7 zł i spadło o 8,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (174,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSA w trzecim kwartale 2002 roku wyniosło 34,0 zł i spadło o 12,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (38,7 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku wyniosło 156,8 zł i spadło o 6,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (167,4 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSA w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku wyniosło 33,8 zł i spadło o 7,0 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (36,3 zł).
Całkowite zadłużenie firmy Polkomtel wyniosło na koniec trzeciego kwartału 2002 roku 1.636,3 mln zł, o 31,8 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem 2001 roku (2.398,4 mln zł). Wskaźnik debt/EBITDA osiągnął poziom 0,82, o 30,0 proc. niższy w porównaniu z końcem trzeciego kwartału roku 2001 ( 1,17 ). Poprawa wskaźników zadłużenia to przede wszystkim rezultat lepszych wyników operacyjnych i mniej intensywnego programu inwestycyjnego, co jest wynikiem opóźnienia inwestycji w sieć UMTS.
W trzecim kwartale 2002 roku Polkomtel zainwestował 207,5 mln zł, a od początku 2002 roku - 584,7 mln zł. Wartościowo poziom inwestycji był więc niższy niż w tym samym okresie roku 2001 (631,2 mln zł), lecz ilościowo był na zbliżonym poziomie. Niższe nakłady były spowodowane lepszymi warunkami zakupów sprzętu wynegocjowanymi przez Polkomtel. Od początku roku 2002 koszty z tytułu opłat za użytkowanie częstotliwości GSM i linii radiowych wyniosły 15,9 mln PLN, natomiast z tytułu wydania pozwoleń na linie radiowych 2,0 mln PLN. Od rozpoczęcia działalności firmy w 1996 roku nakłady inwestycyjne Polkomtel sięgnęły 5,0 mld zł (bez opłat koncesyjnych). W tym czasie Polkomtel wydał na koncesję GSM równowartość 301,4 mln EUR, na koncesję DCS 47,5 mln EUR, a na koncesję UMTS 260 mln EUR. Do zapłacenia z tytułu koncesji UMTS pozostała jeszcze równowartość 390,0 mln EUR.
Prognozy na rok 2002 są optymistyczne. Oczekiwana liczba klientów osiągnie poziom 4,4 mln przy łącznym wskaźniku penetracji telefonów komórkowych w Polsce na poziomie ok. 33 proc. do końca roku. W przypadku Polkomtel S.A., pozwoli to na wzrost przychodów, które na koniec 2002 roku powinny osiągnąć poziom 4,8 miliarda zł. Prognozy są oparte na bieżących przewidywaniach, a rzeczywiste wyniki mogą się różnić.
Wyniki za III kwartał
Statystyki | ||||
kw. 3 2001 | kw. 3 2002 | Zmiana (%) | ||
Churn średnioroczny- wskaźnik rezygnacji (%) | 23.3 | 18.8 | ( 4.5 ) | pkt. % |
ARPU (PLN) | 118.8 | 99.8 | ( 16.0 ) | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln. | kw. 3 2001 | kw. 3 2002 | Zmiana (%) | |
Przychody* | 1 147.2 | 1 259.6 | 9.8 | |
Koszty sprzedaży | 454.7 | 505.4 | 11.2 | |
EBITDA | 443.8 | 517.9 | 16.7 | |
EBITDA - marża (%) | 38.7 | 41.1 | 2.4 pkt. % | |
Zysk operacyjny | 307.7 | 343.9 | 11.8 | |
Zysk przed opodatkowaniem | 286.1 | 298.3 | 4.3 | |
Zysk netto | 245.7 | 231.2 | ( 5.9 ) | |
Wyniki narastająco od początku roku (YTD) | ||||
Statystyki | Trzy kwartały 2001 | Trzy kwartały 2002 | Zmiana (%) | |
Subskrybenci ('000) | 3 164.5 | 4 087.8 | 29.2 | |
Churn średnioroczny- wskaźnik rezygnacji (%) | 22.7 | 18.9 | ( 3.8 ) | pkt. % |
ARPU (PLN) | 116.8 | 100.2 | ( 14.3 ) | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln. | Trzy kwartały 2001 | Trzy kwartały 2002 | Zmiana (%) | |
Przychody | 3 133.0 | 3 561.3 | 13.7 | |
Koszty sprzedaży | 1 177.5 | 1 356.7 | 15.2 | |
EBITDA | 1 158.3 | 1 463.9 | 26.4 | |
EBITDA - marża (%) | 37.0 | 41.1 | 4.1 | pkt. % |
Zysk operacyjny | 761.3 | 965.3 | 26.8 | |
Zysk przed opodatkowaniem | 626.2 | 696.9 | 11.3 | |
Zysk netto | 476.1 | 519.6 | 9.1 | |
Wyniki finansowe- US GAAP | ||||
PLN mln. | Trzy kwartały 2001 | Trzy kwartały 2002 | Zmiana (%) | |
Przychody | 3 090.2 | 3 524.2 | 14.0 | |
Koszty sprzedaży | 1 209.7 | 1 341.1 | 10.9 | |
EBITDA | 1 161.4 | 1 461.6 | 25.8 | |
EBITDA - marża (%) | 37.6 | 41.5 | 3.9 | pkt. % |
Zysk operacyjny | 772.4 | 954.1 | 23.5 | |
Zysk netto | 459.0 | 464.3 | 1.2 |
* Upusty z tytułu dystrybucji kart SIMPLUS i telekart zostały zakwalifikowane jako koszty sprzedaży, a nie jako zmniejszenie przychodów
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA - III KWARTAŁ 2002
ROZWÓJ SIECI PLUS GSM
W III kwartale 2002 roku sieć Plus objęła swoim zasięgiem 97% terytorium Polski, a jej usługi są obecnie dostępne na obszarze zamieszkałym przez 98,9% Polaków.
Na koniec III kwartału 2002 roku uruchomionych było 3322 lokalizacji stacji bazowych. W III kwartale br. uruchomiono 330 lokalizacji stacji bazowych.
Roaming:
Telefonu Plus GSM można używać w 117 krajach na sześciu kontynentach w sieciach 233 operatorów. Obecnie jest to najbogatsza oferta roamingowa na polskim rynku.
MARKETING
W III kwartale 2002 wprowadzono do oferty szereg nowych produktów i usług:
Oferta dla klientów indywidualnych
I. PROMOCJE
Promocje dla użytkowników Simplus:
Program premiowy; użytkownikom Simplus zaoferowano 10 zł rabat za zasilenia powyżej 100 zł w ciągu jednego miesiąca, a także dla zarejestrowanych użytkowników wprowadzono program udzielania specjalnej premii 10 zł w dniu urodzin użytkownika.
Promocje dla Klientów abonamentowych:
Nowi klienci otrzymali możliwość zakupu telefonów na atrakcyjnych warunkach i skorzystania z usług sieci Plus GSM w promocjach "Wybór na Plus" i "Jesień z Plusem". Osoby posiadające już telefon komórkowy mogły nabyć aktywację w sieci Plus GSM korzystając ze specjalnej oferty "Karta".
promocja "Pakiet WAP przez GPRS"; dająca możliwość korzystania z WAP za niewielką miesięczną opłatą (1MB / 5 PLN miesięcznie).
Wakacyjna promocja cenowa usługi "Chat Plus": cena za SMS na nr 707 została obniżona do poziomu 10 gr. netto
II. NOWE PRODUKTY I USŁUGI
produkt młodzieżowy TEAM dla użytkowników Simplus; w sierpniu wprowadzono nową ofertę pre-paid skierowaną do klientów z segmentu młodzieżowego. Oferta Team, składająca się z nowej taryfy Team, nowych zestawów z telefonami młodzieżowymi, karty SIM z usługami informacyjno-rozrywkowymi
usługi oparte na wiadomościach multimedialnych MMS;
pocztówki MMS; możliwość kompozycji MMS-a na stronie internetowej http://pocztowkimms.plusgsm.pl ;
usługi informacyjne: info, sport, humor, pogoda;
informator biznesowy; waluty, gospodarka, giełda. Informator dostępny w formie subskrypcji i zapytań jednorazowych.
usługi m-banking - usługi "Plus Mega Raiffeisen" i "Bank w zasięgu" przygotowana we współpracy z Raiffeisen Bank Polska SA, oparta na karcie SIM Toolkit z aplikacją m-bankingową Raiffeisen umożliwiającą dokonywanie operacji bankowych z wykorzystaniem telefonu komórkowego.
specjalne rozwiązania taryfowe dla BZWBK, PKO S.A., PKO BP
usługi w ośrodku "Rozrywka" ( http://rozrywka.plusgsm.pl):
Randka Plus i Partner Plus; umożliwiające zawieranie nowych znajomości i zabawę w horoskopy poprzez SMS.
Gra SMS Kadhal: gra przygodowa oparta na SMS dostępna w ośrodku http://rozrywka.plusgsm.pl
Animki; umożliwiająca pobieranie na telefon komórkowy SMS-ów z migającymi grafikami.
Dzwonki polifoniczne do telefonów Nokia 3510 i 7650 - usługa uruchomiona w ramach usługi "Dzwonki Plus" w ośrodku Rozrywka.
serwisy informacyjne i okazjonalne:
Gorące wiadomości; serwis informacyjny z najważniejszymi wiadomościami przygotowywany przez PAP, dostępny w formie subskrypcji.
Serwis Papieski; serwis informacyjny na temat pielgrzymki papieża do Polski - w dniach 16-19.08.2002. Ponadto klientom zaoferowano możliwość subskrypcji i zapytań jednorazowych SMS.
Tour de Pologne; serwis informacyjny SMS/WAP z trasy wyścigu kolarskiego.
Oferta lojalnościowa:
Wprowadzono szereg narzędzi lojalnościowych stanowiących ofertę Plus GSM skierowaną do stałych klientów. Oferta zawiera rozłożone w czasie przywileje, które tworzą spójną ofertę:
Przyjazne Rachunki, czyli usługa polecenia zapłaty. Do końca grudnia 2002 trwa akcja promująca ten element oferty lojalnościowej.
Program 5 Plus, dostępny dla Klientów już od 3 miesiąca w sieci
pakiety dodatkowych Darmowych Minut (dawniej komunikowane jako Plus Tobie) nagradzające za staż po 18 miesiącu
Wymiana Aparatów (PWA), z której Klienci mogą skorzystać co 2 lata czyli po 24, 48 itd. miesiącu
podwojone pakiety dodatkowych Darmowych Minut po 36 miesiącu
OBSŁUGA KLIENTA
Uruchomienie Centrum Obsługi Telefonicznej w Łodzi, pierwszej tego typu placówki zlokalizowanej poza Warszawą. Pracę w nim docelowo znajdzie 150 osób, w tym również osoby niepełnosprawne.
ZATRUDNIENIE
31 marca 2002 r. w Polkomtel S.A. pracowało 2834 osób. Średnia wieku pracowników Spółki to 29 lat.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
Wrzesień 2002 - W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie Prezes Zarządu Polkomtel S.A. - Prezes Zarządu Jarosław Pachowski otrzymał z rąk Ministra Kultury Waldemara Dąbrowskiego zaszczytne wyróżnienie Mecenasa Kultury za 2001 r.
Wrzesień 2002 - pierwsze miejsce Polkomtel S.A. na "Liście 300 potencjalnie najbardziej konkurencyjnych polskich przedsiębiorstw na rynku wspólnej Europy" w kategorii przedsiębiorstw infrastrukturalnych. Lista jest efektem pracy naukowców z Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Centrum Informacji Gospodarczej Ministerstwa Gospodarki. Ranking został ogłoszony podczas odbywającego się w Krynicy XII Forum Ekonomicznego Polska - Wschód.