Polska jest za biedna na 3G

Newsy
Żródło: BCG
Opinie: 18

Firma The Boston Consulting Group przedstawiła swoją analizę wpływu globalnych trendów w sektorze telekomunikacyjnym na polski rynek.

Europejskie i światowe rynki telekomunikacyjne wciąż przechodzą daleko idące zmiany. Po gwałtownych wzrostach i upadkach wartość operatorów telekomunikacyjnych w r. 2000 na rynku ustabilizowała się, a nawet lekko wzrosła, zaś inwestorzy wypatrują, które trendy w przyszłości zdominują rynek. Istotne siły na rynku wywierają wpływ na wszystkie główne obszary działalności, włącznie z telefonią stacjonarną, dostępem szerokopasmowym oraz telefonią komórkową. Te same siły mają również bezpośredni wpływ na rynek polski.

Telefonia stacjonarna

W Europie alternatywni operatorzy nadal zdobywają udziały w rynku. Nie przesądza to jednak efektu końcowego, ponieważ zdobyta przez tych operatorów pozycja będzie wystawiana jeszcze na wiele prób. Całkowite przychody rosną tylko w wypadku niektórych operatorów natomiast u większości największą dynamikę dostrzega się w transferze danych oraz usługach szerokopasmowych.

Nowe technologie, w szczególności te działające w oparciu o coraz bardziej powszechne sieci IP, jak np., Voice over IP (VoIP), wymuszają szybkie zmiany. W wypadku dotkniętych firm można oczekiwać znaczącej utraty wartości pomiędzy 15-35% i więcej w zależności od specyfiki klientów. Nowe modele biznesu, takie jak agresywne pozycjonowanie Tele2 „spostrzeganego” jako lidera cenowego, wywierają dalszą presję na ceny.

Ogólnie priorytety dla szefów firm kierujących przedsiębiorstwami telefonii stacjonarnej bardzo różnią się w zależności od tego, czy dany operator jest byłym monopolistą czy konkurentem. Byli monopoliści koncentrują się na zabezpieczeniu swojej bazy klientów, wzroście usług DSL i transferu danych przy równoczesnym obniżaniu kosztów. Ich rywale używają nowych tańszych technologii (takich jak VoIP czy IP VPN) jako narzędzia do ataku, naciskając regulatorów do otwarcia rynków (np. poprzez regulacje dot. Dostępu do Lokalnej Pętli Abonenckiej czyli Local Loop Unbundling – LLU).

Dostęp szerokopasmowy

W Ameryce Północnej, Europie i częściach Azji popularność dostępu szerokopasmowego rośnie w zawrotnym tempie, w Europie penetracja wzrosła o ponad 60% w 2004 roku, do około 25% głownie dzięki coraz atrakcyjniejszym ofertom. We Francji przykładowo, w ciągu ostatnich czterech lat ceny za usługi DSL zmniejszyły się trzykrotnie przy 16-to krotnym wzroście szybkości transferu.

Szanse rozwoju dla segmentu usług typu „Premium”, takich jak Telewizja przez DSL, są mniej oczywiste w krótkim okresie czasu. Na rozwiniętym rynku USA, rynek dostępu jest ciągle sześć razy większy od rynku usług dodanych. Operatorzy powinni jednak obserwować główne trendy takie jak dojrzewanie rynku cyfrowego (Apple iTunes), rozwój komunikacji wideo (np. peer-to-peer) oraz ewolucję w kierunku “cyfrowego domu” (Digital Home) i być przygotowanym na zmiany, które one niosą.

Menadżerowie firm oferujących usługi dostępowe stoją wobec szeregu wątpliwości dotyczących ich długofalowej pozycji, w tym:

  • W jaki sposób zarządzać wyborami pomiędzy utrzymaniem cen a wzrostem udziału w rynku usług dostępowych mając na uwadze potencjał, jaki dają usługi typu VIP?

  • Czy i jak wejść agresywnie na rynek nowych obiecujących usług (strategia pioniera czy naśladowcy)?

  • Na jakich podstawowych aktywach budować swoją przewagę (sieć, marka, obsługa klienta)?

Telefonia komórkowa

Wzrost sprzedaży telefonów komórkowych w Europie uległ spowolnieniu wywołanemu bardzo wysoką penetracją kartami SIM. Operatorzy skupiają się na szukaniu metod zwiększenia średnich dochodów na użytkownika (ARPU) poprzez usługi dodane, wliczając w to usługi trzeciej generacji (3G).

Najbardziej rozwinięte obecnie rynki 3G znajdują się w Azji, gdzie liderem jest Japonia. Niektóre obserwacje z wprowadzania Telefonii Trzeciej Generacji z tych rynków można przenieść do Europy np.:

  • Marketing powinien kłaść nacisk na kontynuacje oraz atrakcyjne usługi

  • Ważne jest dotarcie do odpowiednich grup konsumentów. W Azji, młodzież okazała się najsilniejsza grupą użytkowników zaawansowanych usług, takich jak przesyłanie filmów video do przyjaciół.

  • Kluczowe jest szybkie pokrycie kraju. Klienci są bardziej skłonni do zmian, kiedy mogą korzystać z danych usług, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. To wymusza rozważne strategie rozbudowy sieci.

  • Konieczne są dobre aparaty. Japoński lider rynku NTT DoCoMo wprowadził usługi 3G oparte o cięższe aparaty z krótszą żywotnością baterii niż w przypadku ich oferty 2G. Nie udało się. Dopiero w momencie wprowadzenia atrakcyjnych aparatów usługi 3G zyskały na popularności.

Hutchinson z Hong Kongu był pierwszą firmą, która uruchomiła usługi 3G na dużą skalę w Europie. Dotychczasowe wyniki dały jasne wskazówki - zaawansowane usługi nie zbudowały masy krytycznej, dopiero, gdy ceny standardowych rozmów głosowych zostały obniżone do poziomu znacznie niższego od innych operatorów komórkowych Hutchinson zyskał pokaźny udział w rynku.

Menadżerowie firm działających w telefonii komórkowej stoją przed szeregiem wyzwań:

  • Jak jednocześnie rosnąć i utrzymać przychody z rozmów głosowych, które stanowią ~80% dochodów?

  • Jak nie dopuścić do wojny cenowej, zważywszy wzrost pojemności w sieciach 3G?

  • Jak wykorzystać siłę marki i lojalności klientów w celu ochrony wartości?

  • Jak zareagować na VoIP, WiFi i w dalszej kolejności na WiMax?

  • Czy skoncentrować się na zarządzaniu kosztami mając na uwadze zmiany na rynku?

Implikacje dla Polski

Rynek polski nadal cechuje duży potencjał wzrostu w kluczowych obszarach biznesu. Podczas gdy w telefonii stacjonarnej, pomimo niskiego poziomu penetracji, wzrost przychodów ze względu na presję cenową jest mało prawdopodobny, to w telefonii komórkowej oraz w dostępie szerokopasmowym spodziewane są znaczne wzrosty głównie dzięki ciągle wysokiemu potencjałowi zwiększania liczby użytkowników.

Jednakże dla dostępu szerokopasmowego istnieją poważne ograniczenia wzrostu. Penetracja PC, szacowana na 41%, jest o połowę niższa od średniego poziomu wiodących krajów UE. Polacy wydają również znacznie mniej na usługi cyfrowe (np. zdjęcia, muzykę, DVD) od swoich rówieśników w krajach zachodnich, i można się spodziewać wolniejszego wzrostu usług szerokopasmowych typu „Premium” niż w bardziej zamożnych krajach.

Zarówno pod względem liczby użytkowników jak i przychodów telefonia komórkowa wyprzedziła cyfrową stając się głównym motorem napędowym sektora telekomunikacyjnego w Polsce. W coraz większym stopniu zagadnienia związane z telefonią komórkową będą dominowały dyskusję publiczną, czego przykładem mogą być rozmowy o:

  • Kontynuacji popularności prostych niskocenowych ofert

  • Możliwym wejściu czwartego operatora

  • Postępującej koncentracji Regulatora na telefonii komórkowej (np. przenoszenie numerów)

  • Kreowaniu nowych marek ze względu na zmiany w strukturze akcjonariuszy

  • telefonii trzeciej generacji - 3G

Rok 2004 był zdominowany przez postępującą koncentrację na cenach, zapoczątkowaną przez wejście Heyah. Tak jak w przypadku oferty Neostrada - 59 zł, Heyah pokazała, że dobrze wyeksponowana, niedroga i prosta oferta jest w stanie przyciągnąć setki tysięcy polskich klientów.

W najbliższym okresie możemy oczekiwać dalszych istotnych zmian, gdyż strategiczni inwestorzy takich firm jak: Polkomtel, Centertel oraz PTC zwiększają presję na wprowadzanie swoich międzynarodowych marek. Biorąc pod uwagę ostatnie doświadczenia w zmianie marki (Westel na T-Mobile w Węgrzech), możemy się spodziewać istotnych zmian w całym łańcuchu wartości, nieograniczających się tylko do nazwy lub koloru loga.

Perspektywy dla telefonii trzeciej generacji w Polsce są mniej oczywiste. 3G zadziałała w wielu krajach (np. w Japonii) w oparciu o młodzież korzystającą z zaawansowanych usług cyfrowych. W Polsce ta grupa wydaje się jeszcze ciągle preferować proste oferty typu Heyah. Możemy, więc spodziewać się wprowadzenia ograniczonych ofert 3G przez wszystkich operatorów, częściowo opartych na potrzebach strategicznych udziałowców oraz oczekiwaniach Regulatora. Jednak niewykluczone, że bardziej korzystne dla Polski będzie oczekiwanie na „4G”, WiMax lub inne tańsze technologie bezprzewodowe, które są obecnie w fazie rozwoju. Zagrożeniem dla rozwoju usług 3G w Polsce są niskie dochody mieszkańców, niska popularność usług cyfrowych oraz odchodzenie przez operatorów od subsydiów telefonów.

Opinie:

Opinie archiwalne (18):

Komentuj

Komentarze / 18

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    sebastiank pisze: 2005-04-04 19:04
    Czyli 3 G nie będzie się rozwijała?!
    0
  • Users Avatars Mini
    Erowiec pisze: 2005-04-04 19:30
    CO TAM, W ERZE 11 KWIETNIA RUSZA KOMERCYJNE 3G!!! CIESZMY SIĘ Z TEGO CO MOŻEMY MIEĆ. ALE FAKTYCZNIE ZAROBKI POWINNY BYĆ WYŻSZE, PRZEZ CO ZAINTERESOWANIE 3G BYŁOBY WIĘKSZE. POZDR...
    0
  • Users Avatars Mini
    Plocu pisze: 2005-04-04 20:07
    Zgadzam się. Im więcej będziemy zarabiać na więcej będziemy mogli sobie pozwolć. W tej chwili nie dałbym blisko 1000 PLN w promocji za tel 3G
    0
  • Users Avatars Mini
    Major Bień pisze: 2005-04-04 21:02
    Plocu: telefony 3G nie muszą kosztować 1000 zł. Popatrz na sieć three w Wielkiej Brytanii.
    0
  • Users Avatars Mini
    orko1990 pisze: 2005-04-04 21:06
    blobi, ile tych swieczek jeszcze masz??
    0
  • Users Avatars Mini
    waldek pisze: 2005-04-04 21:08
    Plocu: Ponad 1000 w promocji kosztuje juz każdy porządny telefon i to nie 3G. Dlatego ja juz dawno podziekowalem za takie promocje, jak w tej samej cenie mozna sobiena allegro kupic z gwarancja i bez zadnego cyro na 2 lata. To jest polityka naszych zidiocialych opow, z ktorych kazdy jest wart nastepnego. A tak nawiasem to Polakom sie nigdy nic nie oplaca, no chyba poza siedzeniem i marudzeniem jak to im jest zle.
    0
  • Users Avatars Mini
    pawel pisze: 2005-04-04 21:16
    "Polacy wydają również znacznie mniej na usługi cyfrowe (np. zdjęcia, muzykę, DVD) od swoich rówieśników w krajach zachodnich" Jak bede zarabial wiecej niz jakies tam parszywe 600 zl na lape, to bede wydawal wiecej, moze tyle co rowiesnicy z europy zachodniej...
    0
  • Users Avatars Mini
    Plocu pisze: 2005-04-04 22:59
    Byćmoże rówieśnicy z Europy mają więcej kieszonkowego:)
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-04-04 23:08
    *waldek - to fakt, ale z czasem dotacje będą wyższe, bo nasycenie rynku będzie duże i oferty będą musiały być bardziej konkurencyjne, to jest kwestia 2 lat myślę. "A tak nawiasem to Polakom sie nigdy nic nie oplaca" jak Polacy będą zarabiać tyle co np. Anglicy 8000 - 15000 zł to wszystko im się będzie opłacać, a jak ktoś zarabia 1000zł to ciężko żeby myślał o 3G. "no chyba poza siedzeniem i marudzeniem jak to im jest zle" bo jest im źle ! a ty sam siedzisz i marudzisz i jeszcze narzekasz że Polacy marudzą, trochę konsekwencji chłopie. *Major Bień - dokładnie! w zach. Europie telefony są bardzo wysoko dotowane, o ile pamiętam koszt pozyskania klienta w Hutchinson wynosi 300 euro, czyli ok. 1200zł, na u nas ok 300-400zł, tylko tutaj znowu kwestia naszych zarobków, tam się to operatorom zwraca, a u nas społeczeństwo jest za biedne żeby generować ARPU na poziomie 200zł (chociaż w abonamentach w plusie jest to chyba ok 150zł, czylie nie tak źle)
    0
  • Users Avatars Mini
    jarpol pisze: 2005-04-05 13:54
    Nie narzekajcie na ceny terminali- w zamian macie drastyczna obnizkę cen rozmów. NNie mozna mieć wszystkiego, ale taki układ chyba jest korzystniejszy? Zresztą DVD, komputerów czy samochodów tez nikt za złotówke nie rozdaje (np. wraz z cyrografem, ze tankował bedziesz tylko na jednej z sieci stacji benzynowych:-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2005-04-05 13:59
    **lennox - a ja stawiam, że już za rok ceny ładnie polecą w dół. Do tego czasu nasze zarobki nieco wzrosną - to po pierwsze, po drugie rynek się bardziej nasyci co dodatkowo zmniejszy ceny no i na koniec 4 op, który może sporo namieszać na naszym bądź co bądź jeszcze monopolowym rynku (zwróćcie uwagę, że ceny u każdego opa są niemal identyczne, więc jak tu nie mówić o monopolu wielkiej trójki???). 3G rzeczywiście powinno jak najszybciej objąć cały kraj. Nie każdy telefon ma zarówno UMTS jak i EDGE. No , ale skoro nasze kochane opy się starały o koncesję to niech teraz płacą. W sumie to stać ich :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2005-04-05 14:09
    No, Ameryki to oni nie odkryli.
    0
  • Users Avatars Mini
    popak pisze: 2005-04-05 14:50
    re: erowiec a moze powiesz z jakich telefonow 3g bedzie mozna od 11.04 rozmawiac w erze i gdzie poza warszawa? bo chyba nadal to bedzie 2 faza testow na kartach pcmcia jedynie tyle ze za pieniadze klientow;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Misek pisze: 2005-04-05 17:02
    popak fajny masz host :) w idei nawet niema takich testów!! bo prawda jest taka ze IDEA jest najbardziej zacofaną siecią w POLSCE! nawet głupiego numeru nie można przenieść z popa do abo a co tu mówić dopiero o 3G!!! i nie pisze dlatego tak bo uwielbiam erę wręcz przeciwnie nie lubię jej!!
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-04-05 20:57
    *jarpol - a dlaczego byśmy nie mieli narzekać, to NIE jest wybór, tanie minuty - drogie telefony, albo drogie minuty - tanie telefony, może być i jedno i drugie, ale dlaczego firmy by miały dobrowolnie pozbawić się zysków i zamiast 1mld zł na czysto zarobić pół miliarda ??? to może wymusić tylko większa konkurencja (czyt. czwarty operator) "Zresztą DVD, komputerów czy samochodów tez nikt za złotówke nie rozdaje" no widocznie NIE TRZEBA, na zachodzie też nikt za darmo komputerów nie rozdaje, a telefony jak najbardziej. *Mariusz - myśle że jeśli czwarty wejdzie to za 1 rok, a jak nie wejdzie to mogą to być 2 lata :) A pod resztą tego co napisałeś to się podpisuje obiema rękami, tylko nie monopol, a oligopol lub kartel :) *Misek - "w idei nawet niema takich testów!! bo prawda jest taka ze IDEA jest najbardziej zacofaną siecią w POLSCE" co prawda to prawda, wiem coś o tym bo kiedyś byłem jej abonentem i to była totalna porażka w porównaniu do tego co teraz mam...
    0
  • Users Avatars Mini
    Plocu pisze: 2005-04-05 23:07
    znając Polaków to i czwartego wciągną do swojej kliki...
    0
  • Users Avatars Mini
    nieważne pisze: 2005-04-06 17:04
    Ciekawe ile boston wziął za tę analizę? Bo ja od zawsze to mówiłem (całkowicie za darmo). Także na tym forum :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    RaffiX pisze: 2005-04-10 01:51
    U nas 3G będzie za kilkanaście lat, gdy na zachodzie będą już nowsze technologie :D
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: