Według raportu "Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2004" wydanego w pierwszych dniach września przez firmę PMR, polski rynek telekomunikacyjny w 2004 r. zwiększy swoją wartość o 13%. W latach 2005-2007 wzrost będzie kontynuowany, przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi telefonii komórkowej oraz sektora transmisji danych i szerokopasmowego dostępu do internetu.
Raport "Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2004" wydany na początku września przez firmę PMR potwierdza, że na polskim rynku telekomunikacyjnym mamy do czynienia z ożywieniem. Rynek ten, po dwóch latach stagnacji, w 2003 r. powrócił do szybkiego tempa wzrostu (dynamika wyniosła, według różnych źródeł, 8-14% w stosunku do roku 2002). Z kolei w 2004 r. wartość rynku zwiększy się, według prognoz PMR, o 13.2%. Zgodnie z ustaleniami raportu, również przez kolejne lata branża telekomunikacyjna będzie się dynamicznie rozwijać (przeciętna roczna stopa wzrostu w latach 2004-2007 ma wynieść 11.7%).
Na systematyczne poprawianie się koniunktury w branży wskazują także rosnące wartości obliczanego przez PMR Indeksu Koniunktury Telekomunikacyjnej. Indeks jest tworzony na podstawie odpowiedzi udzielanych przez respondentów badania prowadzonego przez PMR w sierpniu każdego roku wśród kadry menedżerskiej największych polskich firm telekomunikacyjnych (w br. przebadano 68 firm).
Głównymi motorami wzrostu rynku w najbliższych latach będą przeżywająca w Polsce "drugą młodość" telefonia komórkowa oraz sektor transmisji danych i szerokopasmowego internetu. Natomiast telefonia stacjonarna jest, w opinii autorów raportu, rynkiem mało perspektywicznym - wartość tego segmentu będzie się zmniejszać, a liczba linii stacjonarnych będzie rosła w najbliższych latach w coraz słabszym tempie. "Kurczenie się wartości sektora stacjonarnego nie oznacza jednak automatycznie, że wszystkie firmy na nim działające odczują spadek przychodów" - mówi Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu - "alternatywni operatorzy mają nawet możliwość znacznego zwiększenia sprzedaży poprzez odebranie klientów TP SA. W szczególności dotyczy to firm działających na rynku połączeń międzymiastowych, międzynarodowych i z telefonów stacjonarnych na komórki."
Zgodnie z ustaleniami raportu PMR istotnym trendem na polskim rynku telekomunikacyjnym jest wzrost liczby użytkowników szerokopasmowego dostępu do internetu. Spośród kilku dostępnych obecnie w Polsce technologii szybkiego dostępu do internetu, najlepsze perspektywy rozwoju w opinii analityków PMR ma tzw. technologia ADSL, której sztandarowym przykładem w Polsce jest oferowana przez TP SA usługa Neostrada. Również z wypowiedzi ankietowanych przez PMR menedżerów polskich firm telekomunikacyjnych można wywnioskować, że ADSL ma w Polsce najlepsze perspektywy rozwoju spośród różnych technologii szerokopasmowych.
Do najważniejszych wydarzeń, które wpłynęły na sytuację na rynku telekomunikacyjnym w ciągu ostatniego roku, autorzy raportu zaliczają przede wszystkim zmianę strategii operatorów komórkowych i związane z tym pojawienie się na rynku nowej marki - Heyah. Według PMR, wydarzenie to pociągnie za sobą wzrost konkurencji na rynku i kolejne obniżki cen połączeń komórkowych.
Istotnym wydarzeniem było także wejście w życie nowego Prawa Telekomunikacyjnego, choć w opinii autorów raportu na praktyczną implementację niektórych jego zapisów przyjdzie poczekać nawet do 2006 r. Dotyczy to np. prawa abonentów do "zabrania" ze sobą numeru telefonu przy zmianie operatora (tzw. przenośność numeru) oraz tzw. uwolnienia pętli abonenckiej, które da operatorom alternatywnym możliwość bezpośredniego świadczenia usług wszystkim klientom TP SA.
Według raportu PMR, w najbliższych latach obraz polskiego rynku telekomunikacyjnego będą kształtować następujące trendy:
· dalsze obniżanie się cen usług telekomunikacyjnych
· szybki wzrost penetracji telefonii komórkowej i jednocześnie coraz powolniejszy wzrost gęstości stacjonarnej
· ciągły i stabilny wzrost liczby użytkowników internetu, w tym internetu szerokopasmowego
· kontynuacja fuzji i przejęć wśród firm działających na rynku
· rosnąca konkurencyjność rynku i coraz większa jego faktyczna liberalizacja.
Inne dane z raportu: