T-Mobile opublikował komunikat dotyczący wyników tej sieci w 2012 r. Oto jego treść:
Baza klientów Polskiej Telefonii Cyfrowej stabilnie rosła we wszystkich kwartałach 2012 roku. Szczególnie w segmencie klientów kontraktowych gdzie PTC odnotowała wielokrotny wzrost w porównaniu do roku 2011.
Polska Telefonia Cyfrowa (PTC) na koniec 2012 roku obsługiwała 16,04 miliona klientów i jest największym operatorem komórkowym w kraju z udziałem w rynku na poziomie 29,5%. Wzrost bazy klientów w całym roku wyniósł 1,879 miliona i był realizowany we wszystkich kwartałach. W 2012 najefektywniej Spółka pozyskiwała klientów kontraktowych, zwiększając ich bazę o 231 tysięcy. Jest to ponad 9-krotnym wzrostem w porównaniu z poprzednim rokiem, w którym PTC zyskała 25 tysięcy klientów kontraktowych.
„Miniony rok był bardzo dobry dla PTC. Pozyskaliśmy ponad 9 razy więcej nowych abonentów, rozpoczęliśmy rewolucję w mobilnych płatnościach wprowadzając usługę MyWallet. Inwestujemy w przyszłość budując najnowocześniejszą sieć, która działa już na 40% powierzchni kraju. Dzięki temu i doskonałej ofercie dynamicznie zyskujemy nowych klientów usług mobilnego Internetu. To sprawia, że firma stabilnie umacnia swoją pozycję na rynku telekomunikacyjnym,” mówi Miroslav Rakowski, Prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej.
W 2012 roku bardzo dobrze sprzedawała się również oferta mobilnego dostępu do Internetu PTC, zyskując ponad 218 tysięcy nowych użytkowników. Oznacza to wzrost o 28,9% w porównaniu do 2011 roku. Na koniec roku Spółka świadczyła usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu 973 tysiącom klientów.
W czwartym kwartale PTC wypracowała przychody na poziomie 1,751 miliarda złotych. Natomiast w całym 2012 roku przychody Spółki wyniosły 7,023 miliarda złotych i były niższe o 1,9% w porównaniu do 2011 roku.
W 2012 roku EBITDA PTC wyniosła 2,454 miliarda złotych, w samych czwartym kwartale EBIDTA osiągnęła wartość 661 milionów złotych i była to wartość zbliżona do poprzedniego kwartału. W całym 2012 roku PTC wypracowała marżę EBIDTA na poziomie 34,9%.
Spółka prowadzi jeden z największych projektów dotyczących modernizacji sieci w Europie. Inwestycje w budowę najnowocześniejszej sieci odzwierciedla wzrost wydatków inwestycyjnych (Cash Capex) do 939 milionów złotych w 2012 roku. Na koniec zeszłego roku PTC rozbudowało sieć w 108 rejonach, które obejmują swoim zasięgiem ponad 40% powierzchni kraju. Nowa jakość zaoferowana klientom w tych rejonach przełożyła się na wzrost średniej liczby danych transmitowanych na tych obszarach o 43% w 2012 roku.
Wyniki finansowe (w euro)
millions of € | Note | Q4/11 | Q1/12 | Q2/12 | Q3/12 | Q4/12 | y.o.y. % | FY/11 | FY/12 | y.o.y. % | |
Total revenue | 409 | 413 | 418 | 422 | 425 | 3,9 | 1 740 | 1 678 | (3,6) | ||
- of which Consumer | 254 | 250 | 255 | 259 | 257 | 1,2 | 1 086 | 1 021 | (6,0) | ||
- of which Business | 142 | 145 | 145 | 146 | 151 | 6,3 | 598 | 587 | (1,8) | ||
EBITDA | 1 | 153 | 127 | 139 | 160 | 160 | 4,6 | 629 | 586 | (6,8) | |
EBITDA margin (EBITDA / total revenue) | % | 37,4 | 30,8 | 33,3 | 37,9 | 37,6 | 0,2p | 36,1 | 34,9 | (1,2p) | |
Cash capex (as reported) | 55 | 73 | 34 | 51 | 67 | 21,8 | 165 | 225 | 36,4 | ||
Cash contribution | 98 | 54 | 105 | 109 | 93 | (5,1) | 464 | 361 | (22,2) |
Wyniki operacyjne
Q4/11 | Q1/12 | Q2/12 | Q3/12 | Q4/12 | y.o.y. % | FY/11 | FY/12 | y.o.y. % | |||
Mobile communications (end of period) | |||||||||||
Service revenue | (€ million) | 366 | 360 | 366 | 364 | 351 | (4,1) | 1 610 | 1 441 | (10,5) | |
Customers | ('000) | 2 | 14 161 | 14 512 | 15 048 | 15 575 | 16 040 | 13,3 | 14 161 | 16 040 | 13,3 |
- contract | ('000) | 6 765 | 6 808 | 6 884 | 6 950 | 6 996 | 3,4 | 6 765 | 6 996 | 3,4 | |
- prepaid | ('000) | 7 396 | 7 704 | 8 165 | 8 625 | 9 044 | 22,3 | 7 396 | 9 044 | 22,3 | |
Net Adds | ('000) | 755 | 351 | 537 | 526 | 465 | (38,4) | 902 | 1 879 | n.a. | |
- contract | ('000) | 29 | 43 | 76 | 66 | 46 | 58,6 | 25 | 231 | n.a. | |
- prepaid | ('000) | 726 | 308 | 461 | 460 | 419 | (42,3) | 877 | 1 648 | 87,9 | |
Average monthly churn | (%) | 0,9 | 1,6 | 1,3 | 1,4 | 1,5 | 0,6p | 2,2 | 1,4 | (0,8p) | |
- contract | (%) | 1,0 | 0,9 | 0,8 | 0,9 | 1,0 | 0,0p | 1,0 | 0,9 | (0,1p) | |
SAC per gross add | (€) | 17 | 30 | 26 | 21 | 20 | 17,6 | 20 | 24 | 20,0 | |
- contract | (€) | 82 | 127 | 118 | 94 | 89 | 8,5 | 102 | 107 | 4,9 | |
- prepaid | (€) | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
SRC per retained customer | (€) | 42 | 56 | 48 | 53 | 32 | (23,8) | 69 | 47 | (31,9) | |
ARPU | (€) | 9 | 8 | 8 | 8 | 7 | (22,2) | 10 | 8 | (20,0) | |
- contract | (€) | 15 | 15 | 15 | 15 | 14 | (6,7) | 16 | 15 | (6,3) | |
- prepaid | (€) | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | (33,3) | 4 | 2 | (50,0) | |
non-voice % of ARPU | (%) | 29 | 29 | 31 | 30 | 32 | 3p | 27 | 31 | 4p | |
MOU per customer | (min) | 135 | 130 | 129 | 126 | 124 | (8,1) | 138 | 127 | (8,0) | |
- contract | (min) | 222 | 221 | 226 | 227 | 232 | 4,5 | 219 | 227 | 3,7 |
1 Special factors affecting EBITDA: EUR 5mn in Q3/11, EUR 27mn in Q2/12 and EUR -12mn in Q4/12.
2 Mobile Customer figures and related KPIs (Net Adds, churn etc.) affected by a change in T-Mobile PL's prepaid churn policy as of September 2011 with an effect of +1,0 mn prepaid customers in 2011 and +2 mn prepaid customers in Q1-Q4/12.