Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji wysłała do Janusza Cieszyńskiego list, w którym konsultuje najnowszą wersję ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa. List jest podpisany przez trzech prezesów polskich operatorów komórkowych (Plus, Play i T-Mobile) oraz przez członka zarządu Orange.
4 operatorów MNO zrzeszonych w PIIT akceptuje w liście potrzebę budowy specjalnej sieci telekomunikacyjnej. Taka sieć o charakterze specjalnym nie powinna być jednak według nich utożsamiana ani z ruchomą publiczną siecią telekomunikacyjną, ani z siecią telekomunikacyjną zbudowaną w celu świadczenia tzw. hurtowych usług telekomunikacyjnych. Do działania wspomnianej sieci specjalnej nie jest konieczne korzystanie przez nią z usług tzw. operatora hurtowego, tym bardziej że projekt ustawy zakłada przekazanie na rzecz operatora SSB 10 MHz z pasma 700 MHz.
Wyodrębnienie 20 MHz w paśmie 700 MHz jako zasobu dedykowanego bezpośrednio dla tych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zostaną wyłonieni w przetargu - a zatem którzy będą indywidualnie zobowiązani do wniesienia opłat za to dobro w wysokości zależnej od gry podaży i popytu, a tym samym trudnej aktualnie do przewidzenia - jest założeniem odmiennym od przyjmowanego przez sygnatariuszy Memorandum of Understanding, a następnie w pracach 4 MNO, Exatel S.A. i PFR S.A. w ramach projektu nazywanego #Polskie 5G. Projekt ten zakładał przystąpienie do niego i partycypację w jego kosztach przez zainteresowanych przedsiębiorców na zasadzie dobrowolności, proporcjonalności oraz kontraktów opartych o rynkowe zasady.
Według polskich operatorów, ponoszenie kosztów nabycia uprawnienia do korzystania z częstotliwości jest ekonomicznie racjonalne tylko wówczas, jeżeli podmiot wyłoniony w procedurze selekcyjnej będzie miał swobodę wykorzystywania pasma w swojej sieci. Przede wszystkim kluczowa jest możliwość agregowania go z już posiadanymi zasobami widma, w oparciu o dotychczas wybudowaną na przestrzeni wielu lat i eksploatowaną przez niego infrastrukturę telekomunikacyjną lub infrastrukturę pasywną udostępnioną mu umownie i na warunkach rynkowych przez inny podmiot. Fundamentalne znaczenie ma pełna możliwość wykorzystania tych zasobów dla własnych potrzeb, tj. w celu świadczenia usług telekomunikacyjnych o wysokiej jakości dla swoich abonentów.
Koncepcja, która legła u podstaw projektu, prowadzi bowiem do wniosku, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni:
Przedsiębiorcy, którzy zapłacą za „wygrane” przez siebie w przetargu częstotliwości i spełnią opisane wyżej świadczenia na rzecz tej spółki, nie będą mieli rzeczywistego wpływu na jej działanie, w tym zwłaszcza na kształtowanie kosztów jej działalności oraz na korzystanie z częstotliwości, albowiem w każdym z organów spółki Polskie 5G decydujący głos będzie należał do wspólników spoza ich grona, w tym do Operatora SBB. W takiej sytuacji 4 MNO nie posiadaliby prawnych instrumentów pozwalających uniknąć obciążenia spółki Polskie 5G - a tym samym operatorów jako jej udziałowców – zwiększonymi wydatkami, np. na dostosowanie infrastruktury wykorzystywanej do wymagań bezpieczeństwa stawianych usługom Operatora SSB (które w oczywisty sposób nie powinny być ponoszone przez podmioty prywatne).
Podobnie, posiadający decydujący głos w organach spółki udziałowcy (Operator SSB i PFR S.A.) mogliby jednostronnie ustanowić zasady wykorzystywania pojemności sieci spółki Polskie 5G, w myśl których Operator SSB decydowałby o sposobie zarządzania i wykorzystywania pojemności.