UKE opublikowało raport z badania firm w zakresie ich korzystania z usług telekomunikacyjnych. Raport z badania klientów indywidualnych jest tutaj
Według raportu analizującego rynek B2B, nawet w jednej trzeciej firm pandemia i okres kwarantanny spowodowały wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne, zwłaszcza w zakresie połączeń głosowych. Wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne w mniejszym stopniu dotknął firmy zatrudniające do 10 osób.
Niemal wszystkie badane podmioty wykorzystują internet (97% posiada dostęp). Najczęstszym sposobem dostępu jest dostęp stacjonarny (posiada go 3/4 badanych firm i instytucji) ale popularny jest również dostęp mobilny na telefonach komórkowych (53% badanych podmiotów). Mniej popularne jest korzystanie z dostępu mobilnego na komputerze lub innych urządzeniach przenośnych.
Prawie połowa badanych firm zatrudnia osoby mające w zakresie swojej odpowiedzialności zabezpieczenie sieci i bezpieczeństwo danych.
W ciągu ostatniego roku blisko 10% badanych firm i instytucji padło ofiarą próby wyłudzenia danych lub nadużyć związanych z wykorzystywaniem danych.
Ponad 60 proc. przedstawicieli badanych firm spotkało się z pojęciem przetwarzania danych w chmurze. Firmy te w zdecydowanej większości dostrzegają korzyści z tego podejścia.
W około połowie badanych firm świadczono podczas pandemii pracę zdalną. Badani przedstawiciele firm byli w większości zadowoleni z usług świadczonych podczas pracy zdalnej – opinię negatywną wyraziło zaledwie 7 proc. z nich.
W 42 proc. badanych firm korzystano podczas trwania epidemii z e-learningu. Korzystanie z tej formy nauki zazwyczaj nie wiązało się z problemami, choć u ok. jednej czwartej badanych firm pojawiły się problemy techniczne związane z aplikacjami. Ogólnie jednak większość firm bardzo pozytywnie ocenia jakość usług telekomunikacyjnych wykorzystywanych przy e-learningu.
63 proc. badanych firm, w których prowadzi się pracę zdalną lub korzysta z e-learningu, w związku z pandemią COVID-19 wzrosło użytkowanie aplikacji i programów wideokonferencyjnych.
83% badanych firm i instytucji korzysta z telefonii komórkowej, a 68% z telefonii stacjonarnej.
Średnia wysokość rachunku za telefonię stacjonarną wynosi 205 zł, a za telefonię komórkową – 384zł. Średnia wysokość rachunków jest zależna od liczby zatrudnianych pracowników.
W 38% badanych podmiotów, w których użytkuje się telefonię komórkową korzysta się również z komunikatorów internetowych na telefonach. Zdecydowanie najpopularniejszymi aplikacjami są Messenger i WhatsApp. Choć komunikatory przyciągają dodatkowymi funkcjami i brakiem opłat, tradycyjne, telefoniczne połączenia głosowe wciąż są bardziej preferowane.