Ookla przeanalizowała „realną” wydajność technologii 5G na różnych rynkach. Tym razem zbadano 10% najlepszych i najgorszych próbek z badania Ookla Speedtest Intelligence.
Prędkości 5G sięgają średnio ponad 1 Gb/s dla 10% najbardziej udanych testów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale jednocześnie poniżej 20 Mb/s dla najwolniejszych 10% w Norwegii, USA, Japonii, Niemczech i Hiszpanii.
Mediana wydajności 5G spada na wielu rynkach 5G. Jest to zrozumiałe w miarę szerszego wdrażania 5G i uzyskiwania dostępu do 5G przez użytkowników w bardziej odległych lokalizacjach. Spadająca mediana prędkości pobierania wskazuje jednak również na wyzwania związane z inwestycjami na niektórych rynkach. Jednocześnie wiele z tych obszarów boryka się aktualnie z trudnościami gospodarczymi i operatorzy kładą tam większy niż kiedykolwiek nacisk na kontrolę kosztów.
Wskaźnik 5G Net Promoter Scores (NPS) jest nadal znacznie wyższy niż dla technologii 4G dla większości rynków, ale spada. Z wyjątkiem Szwecji i Kataru, na wszystkich „wczesnych”, dojrzałych rynkach 5G w analizie odnotowano spadek NPS 5G rok do roku. Operatorzy powinni zadbać mocniej o budowanie pozytywnego nastawienia, jakie 5G generowało dla ich klientów do tej pory.
Zjednoczone Emiraty Arabskie były najszybszym rynkiem 5G w analizie Ookla na podstawie mediany wydajności pobierania wynoszącej w grudniu 2022 r 545,53 Mb/s. Kolejne kraje to Korea Południowa i Katar.
Na podstawie wielu komunikatów marketingowych dotyczących 5G konsumenci oczekują znaczącej zmiany wydajności sieci. Jednak biorąc pod uwagę, że 5G działa w szerszym zakresie pasm niż poprzednie generacje, zrozumiałe jest, że wydajność 5G będzie się różnić bardziej niż w poprzednich generacjach technologii sieci komórkowych. Klienci mogą jednak tego nie rozumieć.
Wynik Net Promoter Score (NPS) opracowany przez Speedtest Intelligence nadal przedstawia w dużej mierze pozytywny obraz obecnych sieci 5G. NPS jest kluczowym wskaźnikiem wydajności obsługi klienta, dzielącym użytkowników na Krytyków (ocena 0-6), Pasywnych (ocena 7-8) i Promotorów (ocena 9-10), przy czym NPS reprezentuje odsetek Promotorów minus odsetek Krytyków. Wskaźnik ma zakres od -100 do 100.