Prezes Idei i jego firma słusznie ukarani

Newsy
Żródło: UOKiK
Opinie: 54

Kary pieniężne na spółkę PTK Centertel i jej prezesa za brak współdziałania w trakcie kontroli zostały przez prezesa UOKiK nałożone słusznie – orzekł Sąd Najwyższy, który oddalił obie kasacje złożone przez ukaranych.

Sąd Najwyższy oddalił obie kasacje: zarówno złożoną przez spółkę PTK Centertel, jak i jej prezesa. Tym samym orzekł, że prawidłowe są decyzje prezesa UOKiK nakładające kary pieniężne za brak współdziałania w toku kontroli – na firmę (w wysokości ponad 16 tys. zł) oraz prezesa spółki (ponad 20 tys. zł).

W lipcu 2003 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko Telekomunikacji Polskiej i należącej do niej spółki PTK Centertel na wniosek operatorów sieci telefonii komórkowej – Polkomtela i Polskiej Telefonii Cyfrowej. Zarzucają oni TP eliminowanie konkurencji na rynku telefonii komórkowej przez porozumienie o wspólnej ofercie z PTK Centertel. Zgodnie z nim klienci biznesowi mogą korzystać ze specjalnych ofert i rabatów, o ile podpiszą jednoczesne umowy z PTK Centertel i Telekomunikacją Polską. Prowadząc postępowanie, kontrolerzy UOKiK zjawili się w siedzibie PTK Centertel. Tu przez kilka godzin wstrzymywano im możliwość uzyskania jakichkolwiek informacji, następnie prezes PTK Centertel odmówił udostępnienia sieci komputerowej, w której znajdowały się pliki zawierające oferty skierowane do klientów biznesowych w latach 2001–2002, żądając nakazu sądowego. Sytuacja ta utrudniła działania pracownikom UOKiK, ograniczając organowi antymonopolowemu możliwości rozpoznania sprawy. W opinii Urzędu to postępowanie mogło mieć na celu uzgodnienie wspólnego stanowiska z drugą stroną (TP SA) i wprowadzenie Urzędu w błąd, co do stanu sprawy (na przykład przez pozbycie się obciążających dokumentów lub ich modyfikację).

Sąd Najwyższy podzielił argumenty Prezesa UOKiK, który uznał, że żądanie dostępu do plików komputerowych nie jest przeszukaniem, lecz dopuszczalną czynnością prowadzoną przez pracowników Urzędu w ramach kontroli. Tymczasem zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów uzyskanie nakazu sądu konieczne jest wyłącznie w przypadku przeszukania – czyli sytuacji, w której przeszukujący mają dostęp do wszystkich pomieszczeń i rzeczy należących do przedsiębiorcy. Natomiast pliki, z którymi w siedzibie PTK Centertel chcieli zapoznać się pracownicy UOKiK, były ściśle związane z przedmiotem kontroli.

W opinii Prezesa Urzędu, bez względu na rozstrzygnięcie sprawy zawarcia między PTK Centertel a Telekomunikacją Polską SA antykonkurencyjnego porozumienia, operator nie powinien blokować działań kontrolnych organu antymonopolowego. Reakcję na takie zachowanie muszą stanowić sankcje karne, których wysokość powinna być dla przedsiębiorcy odczuwalna.

Opinie:

Opinie archiwalne (54):

Komentuj

Komentarze / 54

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    ja! pisze: 2004-05-07 22:51
    jak slusznie to slusznie! a nowe heya juz sa 880...
    0
  • Users Avatars Mini
    ja! pisze: 2004-05-07 22:53
    acha zapomnialem.... zmiencie sobie operatora, szkoda popierac malo przyjaznych monopolistow! pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    daro pisze: 2004-05-07 22:56
    Debile ten Plus GSM i Era klientów nie mają
    0
  • Users Avatars Mini
    dev pisze: 2004-05-07 23:06
    brawoooo!!!!!! :)
    0
  • Users Avatars Mini
    vision pisze: 2004-05-07 23:41
    No widac mieli cos do ukrycia, skoro tak sie chowali przed kontrola. No ale tym razem powiazania nie siegnely tak daleko, aby skasowac wyrok hehe
    0
  • Users Avatars Mini
    Janush pisze: 2004-05-08 00:04
    Jak na moj gous to troche za mala ta kara. jakies grosze, a skoro utrudniali kontrole to chyba mieli swoje powody.
    0
  • Users Avatars Mini
    maciupek pisze: 2004-05-08 00:30
    to jest kara ?! kręcą jak mogą, ciemnotę wciskają... co za śniech.
    0
  • Users Avatars Mini
    kielbio pisze: 2004-05-08 03:55
    Powiem Wam jedno. Srajcie na to co sie dzieje. Mialem (i nadal mam tel. w Plusie) bo niestety jeszcze musze ,i Idea byla od zawsze dla mnie niczym ciekawym.Zawsze mowilem ze nie wejde do tej sieci ! ALE!!! Skoro mam wiekszosc (duza wiekszosc) znajomych wlasnie w Idei to musialem wejsc "miedzy wrony". Skusilem sie na Mega i mysle ze jest to dobra (jak dla mnie )oferta. Placilem rachunki w Plusie po ok. 200 zł.(samego abonamentu ponad 120 zł. za 100 min. i 100 SMS.)Oczywiscie nie neguje ich oferty. Wziolem sobie MEGA 150 za 61 zł. i jak na razie jestem zadowolony. Oplaty spadly i kasiorka zostaje w kieszeni. Po prostu wszytko zalezy od indywidualnych potrzeb kazdego uzytkownika!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Kulboj pisze: 2004-05-08 04:32
    Nie żałuje dziadów.Dobrze im tak,tylko ta kara to jakaś symboliczna chyba? A z drugiej strony to i tak sobie na nas odbiją tą strate.TELEKOMUNA WON!!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    simon pisze: 2004-05-08 10:33
    czyzby idea wzorowala sie na spolce matce, naszej kochane tpsa
    0
  • Users Avatars Mini
    simon pisze: 2004-05-08 10:36
    a co do wysokosci kary majac za plecami tpsa mysle ze ktos dal w lape i dlatego kary oficjalne sa takie male, a o grupach wzajemnego calowania sie po tylkach wiadomo nie od dzisiaj szczegolnie w stosunku do tpsa
    0
  • Users Avatars Mini
    biker pisze: 2004-05-08 11:38
    16 i 20 tys odczuwalne? Koles odda pol swojej pensji miesiecznej a dla firmy to jest NIC.
    0
  • Users Avatars Mini
    jak_zawsze pisze: 2004-05-08 12:38
    idealista...
    0
  • Users Avatars Mini
    antyklerykalny pisze: 2004-05-08 12:44
    I bardzo dobrze, karać tych cwaniaków "prezesów" zwłaszcza z Idei
    0
  • Users Avatars Mini
    draco pisze: 2004-05-08 13:01
    nie bardzo wiem, gdzie się wciąć z tym tematem... Czy ktoś interesował się tym dlaczego pomimo tego, że TP SA obniżyła ceny rozmów międzynarodowych, taka np. Idea podwyższyła opłaty za roaming (z 18,3 do 22%) natomiast koszty rozmów wyglądają następująco: Od 01.05.2004 Przykład rozmowy z USA: w TP minuta kosztuje obecnie 1.46 brutto w Heyah 2.18 brutto w Idei (2.44 + stawka operatora) czyli nawet 4.45 brutto za minutę !!!! BRAWO MOJA UKOCHANA IDEA !!!
    0
  • Users Avatars Mini
    AQQ pisze: 2004-05-08 13:18
    a to ciekawe!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Konto usunięte pisze: 2004-05-08 13:19
    I bardzo dobrze.. .TPSA i ich podwładni nigdy nie dadzą wyboru tylko narzucaja własne trędy.Wczoraj dzwoniłem z ostatnich swoich 10zł na POPie(wygaduje i wyp..)I wiecie co?Najpierw dzwoniłem na 502.abonament nie było sekundówek mimo ,że mam stawki ustawione w zts.Potem dzwoniłem na 503..pop i za 50sek zapłaciłem 75gr,potem znowu na popa 507..i..za 1.02sek zapłąciłem ponad zlotówke! %#$@$ i to jest cenik?Ni ewim ile płące!Wogóle zakręcone.Przekombinoiwane. Trzeba stać z kalkulatorem?Nie.. .ODCHODZE NA ZAWSZEwraz z 5ioma osobami..bo też i m coś nie tak.
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2004-05-08 13:43
    Ehh te rozgrywki między naszymi kochanymi opami :D Ogląda je się jak mecze bokserskie :DDDD
    0
  • Users Avatars Mini
    MARCIN EMPUNKT pisze: 2004-05-08 17:41
    To są kary???, śmiechu warte, nieźle ich to musiało przestraszyć, na pineski wydają z 10 razy tyle, pozdr
    0
  • Users Avatars Mini
    polak mały pisze: 2004-05-08 17:55
    THE BEST WIADOMOŚĆ JAKĄ OSTATNIO SŁYSZAŁEM - BRAWO SĄD NAJWYŻSZY!!! NALEŻAŁO SIĘ DARMOZJADOM I ZŁODZIEJOM!!! JEDNAK ISTNIEJE SPRAWIEDLIWOŚĆ W TYM PIEPRZONYM KRAJU!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    DeeM pisze: 2004-05-08 18:21
    ale ludzie tyle kasy to nawet im na waciki nie wystarcza.... tyle to oni na papier toaletowy wydają.... teraz po prostu będą srać i podcierać się gazetami... :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    DeeM pisze: 2004-05-08 18:22
    a kara im się należy i to bardzo - po prostu powninni dostać po 500 tyś może by to coś tam u nich zmieniło....
    0
  • Users Avatars Mini
    nobody pisze: 2004-05-08 18:42
    Zdecydowanie popiram, tylko te kary 16 i 20 tys to chyba nie beda zbyt odczuwalne dla prezesa i firmy.
    0
  • Users Avatars Mini
    PLUS + pisze: 2004-05-08 23:12
    UOKiK - spełnia swoją rolę! Chyba jedyny Państwowy Urząd który znam z dobrego i właściwego działania. I mamy poraz kolejny nałożoną karę na Grupę TP. I po raz kolejny słusznie!
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2004-05-09 00:35
    lepsza taka kara niż zadna, popieram w 100%.
    0
  • Users Avatars Mini
    eh pisze: 2004-05-09 10:44
    ***draco - o ile wiem to po wejsciu do unii nastapiły pewne zmiany w podatku vat, do tej pory płaciłes 22% ale od opłaty administracyjnej połaczenia roamingowego + cos tam jeszcze, teraz 22% płacisz od całej stawki połaczenia roamingowego, co do cennika poł. miedzynarodowych (ktore nijak sie maja do roamingowych bo jak wiemy miedzynarodowe to tepsa a roamingowe to operator, na ktorego terenie wizytujesz ze swoja komora) ten akurat podaje tepsa i on jest stały a to ze tepsa wewnetrznie sobie jakies promocje na połaczenia robi to, to akurat nie ma wpływu na ten cennik. Co do stawek heyach - 2.18 do USA, ale zobacz ile z USA - 17.07 bez oczywiscie naliczania sekundowego.... tak ze czy to faktycznie takie 'kokosy'?
    0
  • Users Avatars Mini
    eh pisze: 2004-05-09 10:54
    ***draco - dokładnie do 30.04.2004 płaciłes tak: Opłaty (za poł roamingowe) PLN są przeliczonymi stawkami operatorów zagranicznych z dodaną opłatą administracyjną 15% i podatkiem VAT 22% od wartości opłaty administracyjnej.
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-05-09 15:51
    **eh- tylko do USA to połączenie międzynarodowe , czyli z Polski , a z USA ( i z Heja) to już połączenie w roamingu. Ja wiem , że to też forma połączenia międzynarodowego , ale z pewnością dostrzegasz różnice i wiesz o co chodzi. Nie ma co ukrywać , że stawki za połączenia międzynarodowe są w Heja świetne. Jeśli jamogę sobie zadzwonić z komórki za 1.7 za minutę na komórkę do Wielkiej Brytanii ( a dzwonię) , to po pierwsze bardzo tanio , porównując z abonamentem (nie wszystkimi oczywiście) , a po drugie to cena za połączenie , jak za minutę w niektórych pre-paid i taniej (patrz - stawka podstawowa w POP). Co ja tak cały czas z tym Heja ??? ;-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    neoplus pisze: 2004-05-09 17:07
    To telekomuchy jedne. schować się chciały. no ale oliwa sprawiedliwa, skoro już sąd najwyższy zadecydował to muszą zapłacić. chociaż schowają się jak zwykle za plecami TPSA a TPSA odbije to sobie na staruszkach-abonamentowcach, ściągnie jkaieś niesłuszne abonamenty, albo odsetki, odłączy telefon tam i tu i da kasę judejce....
    0
  • Users Avatars Mini
    eh pisze: 2004-05-09 18:32
    ***issa - wydaje mi sie ze wystarczajaco jasno przedstawiłam co to poł. miedzynarodowe a co roamingowe ..nie bardzo rozumiem do czego zmierzasz pisząc "...ale z pewnością dostrzegasz różnice i wiesz o co chodzi"... jasne połaczenia miedzynarodowe sa tansze ale wyjedz z magicznym numerkiem 888 i dzwon korzystajac z roamingu... zaplaczesz sie mysle no chyba ze wezmiesz ze soba numerek plusa czy idei :P.. jednym słowem cos kosztem czegos - tanio za granice, zajebiscie drogo z zagranicy... trzeba sobie odebrac w jakis sposob to co sie traci...
    0
  • Users Avatars Mini
    rhat pisze: 2004-05-09 18:46
    Wielkość kar jest żałośnie śmieszna. To ma być jakieś działanie symboliczne czy jak? W cywilizowanych krajach taki numer to jest naprawdę dużego farmatu przestępstwo. Masakra, gdzie my żyjemy...?
    0
  • Users Avatars Mini
    DeeM pisze: 2004-05-09 18:48
    co to za pieniądze - żadne dla takiego prezesa....
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-05-09 20:08
    ***eh- chodziło mi o "Co do stawek heyach - 2.18 do USA, ale zobacz ile z USA - 17.07 bez oczywiscie naliczania sekundowego.... " Zdaję sobie sprawę , że i tak ani ludzie nie będą masowo dzwonić z Heja za granicę , ani tak samo korzystać z Heja podczas podróży zagranicznych. Chciałem także poprzeć przykładami , wspomnianą przez Ciebie kwestię NIO - Heja , ale niestety o ile na stronie Heyah znajduję cennik [no jest ograniczony , to fakt ;-) ], o tyle na stronach Ydei ;-) . mojego najpierwszego operatora , ma problemy ;-) Gdyby ktoś zechciał pomóc , to z chęcią porównam. Chciałem tylko dodać ***eh -, że jesteś ostra jak zupka chińska , którą przed chwilą zjadłem , tu cytat "zajebiscie drogo z zagranicy". Ja i moi żonaci koledzy , potwierdzamy tę tezę ( o kobietach) ! ;-))) Pozdrawiam :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-05-09 20:12
    Zapomniałem dodać , że Stany Zjednoczone , są jednym z ostatnich krajów do których chciałbym się wybrać :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    mocin pisze: 2004-05-09 22:07
    he he he Co do kary nalozonej to xeczywiscie jest niewielka, ale najlepiej podkladac sobie klody. W tym "nasi" opreatorzy sa najlepsi. moze by tak era i plus dogadali sie z tepsa i zrobili sobie wspolna promocje. mysle ze to nie bedzie problem, a jesli nie moga/nie chca/czy tez tepsa nie chce to moze niech zrezygnuja ze swoich przychodow przy polaczeniach z tpsa dla kientow biznesowych - bedzie to jakas karta przetargowa, ale nie. Kazdy grabi w swoja strone dlatego tracimy My abonenci.
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-05-09 22:33
    no co Ty *issa: w stanach jest tyle swietnych miejsc i taaaaka przyroda! a poza tym znam kilku swietnych amerykanow i wcale nie lubia makdonalda ;) a ceny roamingowe hejki w usa to czysta teoria. jak ktos jedzie na dluzej to kupuje sobie miejscowego prepejda a jak na pare dni to raczej jest to ktos powazny (biznes, nauka) i na ogol ma abonament i nizsze ceny...
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-05-09 23:36
    ***eh- NIO , a nie POP.Wrzuciłem ten "roaming" w wyszukiwarkę na Idei i znalazłem tę stronę POPa wcześniej , wiem , że kosztuje 9 lub 12zł(teraz zapomniałem)za minutę , co jest znacznie mniejszą kwotą niż w Heja . Zapomniałem też , czy chciałem Ci coś udowodnić... ;-) Jakolwiek ***draco , namieszał z "rołmingiem" ;-) o tyle , z międzynarodowymi powiedział dobrze , że w Heja ma naprawdę tanio. Tematu ostrych kobiet nie będę już rozwijał , wolę jednak zupki ;-) ***eh- czy Ty nie pracujesz w Boku Idei w Lublinie przypadkiem ?
    0
  • Users Avatars Mini
    eh pisze: 2004-05-10 00:14
    ***issa - skad ten pomysł z Bokiem Idei :)? ...offtopic wisz sobie w przegladarke google słowo 'kretyn' i zobacz co znajduje sie na pozycji trzeciej :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-05-10 00:21
    ***eh - skąd Ty wpadasz na takie fantastyczne pomysły ? A to Andrzej Lepper na medalowej pozycji trzeciej , a to jakieś prześmiewcze strony Heja... ;-) Dobra kończę , pozdrawiam i uciekam :-) Spice Girl bierze się za mnie. Marsz do garów.... ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2004-05-10 00:23
    Niestety, jak znamy życie, to niewiele to da (kary pieniężne).
    0
  • Users Avatars Mini
    eh pisze: 2004-05-10 00:26
    ***issa - to co mnie bawi puszczam dalej tak ze to zapewne nie pierwsze i nie ostatnie linki ;o) ale mowie rowniez głosno o tym co mnie denerwuje :)... pozdrawiam i sie nie biore - chciałbys :) hehehe...
    0
  • Users Avatars Mini
    eh pisze: 2004-05-10 00:29
    ***issa - a do garów to mam nadzieje ze siebie wysyłasz :P ... dobra koniec bo to ani czas ani miejsce na takie rozmowy. END.
    0
  • Users Avatars Mini
    simon pisze: 2004-05-10 09:11
    smieszna ta kara nawet jej nie poczują, a jak zobaczą, że są tak łagodnie traktowani to ich postepowanie nic a nic sie nie zmieni.
    0
  • Users Avatars Mini
    kgk pisze: 2004-05-10 10:19
    16tys i 20tys - to rzeczywiście odczuwalne kwoty dla takich rekiów :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-05-10 11:24
    E tam, co to za kara dla takiego potentata jak TPSA-Idea? Jak utrudniali kontrolę to mają za swoje teraz, można się było spodziewać po nich, że mają jakieś ciemne sprawki do ukrycia, a teraz niech płacą... Prezes Idei pewnie i tak po 50 tysiaków minimum zarabia miesięcznie, tych 20 to nawet nie poczuje, a dla firmy to już w ogóle nie odczuwalne chyba...
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-05-10 11:45
    moze powinni prezesowi kazac np. w szkole popracowac, albo trawnik czyscic. to by mu raczej daklo do myslenia jakby zamiast wygodnego fotela d... ruszyl na poziom zwyklych zjadaczy chleba... kara pieniezna to po nim splynie bo mu firma wyplaci w tej wysokosci premie za dobra ochrone interesu spolki...
    0
  • Users Avatars Mini
    erka pisze: 2004-05-10 13:09
    Smutne to jest , że TPSA nadal rozdaje karty w tym kraju (bo Idea i tPSA to jedno i to samo, mimo że niektórzy dali się zwieść i inaczej myślą). Smutne to jest dlatego, że dopóki TPSA będzie na czele, będzie wszystkich przekupywać i ngdy na tym rynku nie pojawi się zdrowa i prawdziwa konkurencja. Inni operatorzy nie mają szans na rywalizację z monopolistą TPSA_IDEA, bo oni sobie zawsze między sobą ustalą ceny i ludzi przyciagną, a ewentualne straty Idei pokryje TPSA, która na tym samym zarobi. A takie malutkie kary to oni mają wliczone w ryzyko spółki.
    0
  • Users Avatars Mini
    erka pisze: 2004-05-10 13:10
    A te 20 i 16 tysięcy to zapłacą w rachunkach abonenci TPSY! Tutaj doda się 10 zeta do rachunku tam 20, a precież nie wszyscy mają bilingi, cieżko je zamówić i dostać a na CZARNEJ linii to i tak się człek niczego konketnego nie dowie...
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-05-10 17:38
    **erka: przykro mówić, ale masz rację, ja też mam dziwne rachunki z TPSY:((( A ta linia to rzeczywiście powinna się nazywać CZARNA linia, bo tam abonentów do zawału się doprowadza!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    ola! pisze: 2004-05-10 18:38
    Czy to oznacza, że Idea teraz mi coś w abonamencie podwyższy, żeby te niewielkie straty powetowac?? Należała im się kara, ale z pewnością ukryli więcej ciemnych sprawek i opłacało im się zapłacić kary. TPSA sie nikogo nie boi, mają chyba z 90% rynku telekom w Polsce to co oni się mają przejmować??
    0
  • Users Avatars Mini
    ola! pisze: 2004-05-10 18:42
    I jeszce jedno powiem: jakiś czas temu myślałam tak "wezmę telefon w idei bo oni mają umowy z TPSA i pewnie taniej będzie". i głupia byłam, bo biorąc telefon w idei uszczupliłam konkurnecję o tego jednego klienta więcej, a dopóki TPSA będzie miała monopol, dopóty ceny będą wysokie, bo to ona je będzie dyktować. Więc w ogólnym rozrachunku nawet jeśli bedę miała te 5 groszy taniej na połączenieach Idea-TPSA, to gdyby była prawdziwa konkurencja miałabym nie 5 a 50 groszy taniej na minucie DO WSZYSTKICH. No ale mądry Polak po szkodzie :(
    0
  • Users Avatars Mini
    miliard pisze: 2004-05-10 19:34
    A co z serwisami SMS??? Dlaczego dziś się nie ukazały???
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-05-11 02:29
    *ola!: kiedys mina 2lata ;) a konkurencja ma na prawde niezle oferty wiec sie nie martw.
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-05-11 13:47
    **milliard: weż nie wywołuj wilka z lasu:) może nam redaktorzy Gola odpuścili, bo już są te nowe serwisy:)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: