"Finlandia to Nokia, Polska to...?" Dobra strategia we właściwym czasie ...NOKIA - co trzeba zrobić w Polsce, żeby osiągnąć podobny sukces?" spotkanie Forum 500 pod tym tytułem odbyło się wczoraj w Warszawie. Jorma Ollila prezes Nokia Corporation, uważany za twórcę sukcesu dzisiejszego potentata w branży telefonii komórkowej przyjechał do Polski specjalnie z tej okazji. Twórca pozycji Nokii na świecie podkreślał, że firmy winny skupiać się na działalności, która wychodzi im najlepiej. Przyznał jednak, że budowanie marki nie jest tanim ani szybkim przedsięwzięciem.
Prof. Janusz Filipiak, prezes firmy ComArch S.A., dr Irena Eris z Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, Igor Chalupec, prezes zarządu PKN Orlen S.A. oraz Sławomir Lachowski Prezes Zarządu BRE Banku, jako paneliści przedstawiali swoje poglądy i doświadczenia na temat prowadzenia skutecznego, odnoszącego sukcesy biznesu. Szukano sposobu na właściwe zidentyfikowanie potrzeb klienta, budowania silnej marki, zawierania sojuszy, które pomogą efektywnie działać na nowych rynkach. Na sali zgromadzeni byli przedstawiciele zarządów największych polskich przedsiębiorstw, których skusiła możliwość wymiany doświadczeń, informacji i znalezienia inspiracji do nowych wyzwań biznesowych w dyskusji ze swoimi kolegami.
W trakcie dyskusji Igor Chalupec stwierdził, że polskie firmy mają szanse stworzyć silne marki, ale tylko w skali regionu, na rynku globalnym w rynkowych niszach.
Irena Eris podkreślała, że dla osiągnięcia sukcesu oprócz wiedzy potrzebna jest intuicja i że nie wystarczy dorównywać konkurencji, trzeba być "o krok przed nią.
Prezes ComArchu, Janusz Filipiak mówił między innymi o innowacyjności, lecz zwrócił uwagę, że w tworzeniu nowych produktów potrzebna jest pewna ciągłość, a zbyt gwałtowny skok technologiczny może wręcz spowodować straty.
Sławomir Lachowski, z BRE Banku zwracał uwagę na konieczność reagowania na potrzeby klienta i spełnianie lub wyprzedzanie jego oczekiwań.
Dyskusja moderowana była przez Danutę Walewską, zastępcę kierownika działu ekonomicznego Rzeczpospolitej oraz Władysława Szwocha, partnera zarządzającego działem konsultingu w Deloitte.
"Na spotkaniach Forum 500 nie wypowiadają się teoretycy, tu gromadzą się ludzie, którzy udowodnili, że wiedzą jak osiągnąć sukces. Jorma Ollila należy do światowej czołówki praktyków biznesu. Dla dziennikarzy Rzeczpospolitej, którzy na bieżąco śledzą i komentują wydarzenia na polskich i światowych rynkach synonimem zwycięstwa w biznesie jest Noki," stwierdził Grzegorz Gauden redaktor naczelny dziennika Rzeczpospolita.
Spotkanie Forum 500 odbyło się już po raz drugi. Inauguracja tego przedsięwzięcia miała miejsce 11 stycznia 2005 r. Do Polski na specjalne zaproszenie organizatorów przyjechał wówczas Jack Welch, legendarny prezes General Electric, który w ciągu swojej kadencji dziesięciokrotnie zwiększył obroty firmy. Zainteresowanie, jakim cieszyło się pierwsze spotkanie Forum 500 utwierdziło organizatorów w przekonaniu, że konieczna jest kontynuacja tego przedsięwzięcia. Forum 500 przekształciło się, więc w cykl spotkań, które odbywają się kilka razy w roku.
"Bardzo się cieszę, że Forum 500 na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych biznesowych wydarzeń w Polsce. Dla mnie osobiście to wydarzenie wyjątkowe przede wszystkim dlatego, że jest to najlepsza okazja do tego, by wspólnie z prezesami najprężniej działających w Polsce przedsiębiorstw odbyć rozmowy, dyskutować o problemach gospodarki i firm działających na rynku, możliwości ich rozwoju. Rozmowy te stają się później inspiracją do nowych przedsięwzięć biznesowych," powiedział Michael Barrington, Partner Zarządzający Deloitte w Polsce.
Polskie przedsiębiorstwa znajdują się w tej chwili w bardzo ważnej fazie rozwoju. Mają już zapewniony pełny dostęp do szerokiego rynku unijnego. Jednocześnie pozostaje jeszcze dużo do zrobienia. Muszą one poprawić konkurencyjność, efektywność zarządzania, wykorzystanie potencjału ludzkiego czy odpowiednie inwestowanie środków przeznaczonych na rozwój. W ramach Forum 500, menedżerowie najwyższego szczebla korzystają z wiedzy i doświadczenia swoich kolegów oraz doświadczeń najznakomitszych postaci światowego biznesu.